måndag 5 november 2018

Wattbike Concept 2 rodd & UFC dokumentär

Det blev mitt sällskap i vinterstudion under 90 minuter igår eftermiddag. Hade som befarat träningsvärk GRANDE i låren efter första löpturen på 4 år igår trots den modesta sträckan om 3 km. När vi kom hem från landet igår tänkte jag ändå att lite lugn rodd och wattbikecykel kanske kunde göra det lite bättre så värmde upp med 5 försiktiga km på Concept 2 maskinen och följde upp med 40 min lugn Wattbike när jag tittade på en Netflix dokumentär om UFC fighting THE HURT BUSINESS.


Är väldigt kluven till den här typen av kampsport. Ja egentligen är jag inte kluven, tycker den borde förbjudas. Människor som får sina 15 minutes of fame för att sen få betala med 15 years of shame och mental förnedring i kanske dramatiskt förkortade liv som upprepat våld mot huvudet och hjärnskadorna ger dem. Det är inte människovärdigt. Samtidigt är det hela extremt komplex. Människan har det i sig, vill se blod och förödelse. Det ligger i så många av oss genetiskt därav det aldrig sinande intresset och de stora pengarna i sporter som boxning & MMA. Det blir en modern variant av Gladiator spel med skillnaden att "slavarna" nu blir rikligt belönade istället för fängslade mellan matcherna. Men slutnotan tar nog tyvärr ofta sin tribut desto värre med många punch drunks old fighters. Men som sagt komplext område. De allra flesta utövare jag hört i intervjuer har påfallande ofta en problemfylld bakgrund med våld kriminalitet och en otrygg uppväxt. På glid mot förödelse och då kan kampsporter som MMA ändå hur farliga de än är utgöra en fantastisk bra riktningsförändring i livet. Se på vår egen storstjärna Alexander Mauler Gustavsson som bytte kriminalitet och droger mot storstjärnestatus och förebild för tusentals unga. Hoppas bara hans huvud och hjärna inte tar lika mycket stryk som hans öron tagit innan hans karriär är över. Inte för att cykel är ofarligt det har jag ju själv smärtsamt fått uppleva flera gånger men olyckor kan ju hända. I sporter som MMA och boxning ger ju själva grundidén, att slå motståndaren i huvudet skador för livet. Ja det är livet gissar jag. Inte lätt att förhålla sig till alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar