söndag 25 augusti 2019

Sala Silverman SM medeldistans Triathlon - Cykelstafett sträcka 87 km a 44.1

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1lb9Pzga3ZLeBfsmO0g43wmVtoD3psHZR

Sällsynt lyckad dag igår i Sala. Bästa sensommarväder och fin inramning och dito arrangemang vid Måns Ols bad i Sala. Mycket triatleter på plats ca 400 kanske som skulle göra upp om SM guldet på meddeldistans (halv IM) plus alla agegroup klasser dam och herr.. Jag var ditbjuden som cyklist av tävlingsledaren Åke Lantz i ett stafettlag med lokal simmare Peter Fange samt superlöparen Fredrik Uhrbom Stockholm. 42 år med både SM guld i Maraton samt många internationella framgångar. Fredrik genrepade med 5000 m på stadion i veckan a 14.40. Frågor på det?

Vår simmare Peter är i 50 års åldern och kul med ett stafettlag av oldboys karaktär som på pappret även såg ut att kunna ge landets bästa triatleter en match om att vara snabbast i mål. Nu skulle vi ju "bara" göra en sträcka var och det är förstås en stor skillnad mot att köra alla tre men ändå kul att se vilka splittider och totalt vi skulle klara vs triatlerna. I stafettklassen var det 8 lag och kanske lite mer av motionsklass så där såg oddsen bra ut för en seger.

Laget Peter Fange jag & Fredrik Uhrbom
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1aA7PXhEAEgKCQV-S6gHjNYxj05O6GS9a
Jag frågade Peter vad han trodde om sin simning 1900 m? ca 28-29 minuter kanske trodde han så jag kommer vara en bit efter sa han. Bara bra sa jag desto roligare med lite ryggar att jaga på cykelsträckans tre varv a 29 km styck totalt 87 km. Jag hade inte kört banan men fått höra att den var fin snabb och utan krångel, kändes klart inspirerande och jag trodde på ett starkt lopp, trots penicillin och inflammation i vänster bröst som jag fick på onsdagen då det svullnade upp kraftigt i runt vänster bröstvårta. Blev klart orolig men lite lugnare när förklaringen troligen var en infektion av bakterie från pulsband som gnidit sig in. Svullnaden hade nu gått ner ganska bra och jag kände mig inte påverkad av det så full fart på cykeln var planen. Ja mesta möjliga fart och kraft runt de ca 2 timmar som jag bedömde det skulle ta. Det gäller att disponera klokt på nära 9 mil cykel. Min plan var att gå ut kring 315 watt första varvet och sedan försöka hålla det i jämnt tempo så länge som möjligt. Hade också en positiv känsla av de förändringar jag gjort i sittställning som tydligt givit högre fart på de sista tempoträningarna. Satte ett prydligt per på onsdagens genrep träning med 43.9 fart över 8 mil tempo och kanske kanske skulle det gå att göra om idag?

De första simmarna kommer ur vattnet med en sträcktid på bara drygt 22 minuter galet fort. Robert Kallin och Oskar Djärv och ger sig ut på cykeln, simmare efter simmare kommer och vid 27-28 minuter är det ganska många på väg ut på cykeln. Nu får jag att jaga så det räcker kom nu Peter tänkte jag och där kom han efter knappa 29 minuter så på med chipet runt ankeln i växling, springa ur växlingsområdet och iväg på cykeln. Lite adrenalin i början och hög kraft men hittade ganska snabbt ner mot målwatt. Härlig fartkänsla och kroppen kändes bra. Börjar fort att cykla om triatleter en efter en med en stor fartskillnad. Det ger en nästan rusig känsla. Jag flyger fram och efter en mil är farten nära 45 innan ett lite långsammare parti väntar. Håller ändå planen bra och pulsen på 151-152 där ligger den fint strax under 90% tänker jag. Det ska ju hålla i två timmar. Kör om grymma Sara Svensk som sen vinner damklassen stort på fantastiska 3.52 med endast 5 herrar framför sig. Imponerande är ett understatement. Där är starke Adam Stenman och redan där Jonas Colting som var flera minuter före efter simningen. Det här går ju helbra.. Banan cyklas på fina vägar 29 km i en trekantsliknande formation runt Sala- På vägen in mot Sla igen med 4-5 k till varvning så får jag upp farten igen lite högre och känner wow 44.2 och nu är det snart varvning. Kan jag hålla det här tempot blir det t om klart under 2 timmar. Kul att cykla genom varvningen och målområdet mycket folk som hejar och härlig inramning jag har kört om nästan alla framför mig nu utom de allra snabbaste efter simningen, en av killarna jag körde om för en kort stund sen närmar sig och hänger sig fast 12-20 meter bakom. Är det jag som tröttnar? Nej watten och farten ligger kvar. I triatlon är draftingavståndet bara 12 meter vilket faktiskt ger en klar fördel aerodynamiskt förutom den inspiration det också kan ge om man kan hålla hjulet bra på en stark farthållare. Men han ligger nu oftare 20-30 meter bakom men hänger med länge innan han släpper en bra bit in på andra varvet. Klockar andra varvet med samma snitt 44.2 upp mot varvning och börjar förstå att även om det är tre mil kvar så kan bara en olycka eller punktering stoppa mig från en kanontid. Grym känsla i solen och är inte heller olidligt slut eller trött.

Kan jag göra en farthöjning sista varvet? Försöker mobilisera en lite tempoväxling stundtals men hamnar tillbaka och snarare tappar en smula och får nöja mig med att sikta på styvt 44 som målsättning. Kan faktiskt njuta ändå sista 3-km på det snabba partiet är nu på gränsen till sliten men ännu nöjdare än vad tröttheten tar ifrån mig så lyckas jag höja farten och cykla i mål på 1.56.44 och 44.1 i fart. Det visar sig sedan vara dagen andra bästa cykelsplit med dryga 3 minuters marginal till 3 bästa cykelsplit. Det är jag faktiskt förbannat nöjd och t om stolt över. Det är ännu en gång i år ett klart personligt rekord. Nästan smått otroligt efter de senaste 10 åren med så mycket cykelträning att nu som snart 53 kunna höja nivån ytterligare och faktiskt bli snabbare. Allt går och går det inte så går det ändå!

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1lx3SiTkUXuads1-HDMuiLciZxVYaEHrb

Kallin kör inte Strava😉
https://drive.google.com/uc?export=view&id=10lx9ZkhqiTbsflh79xKBDiLvDCZRoaP-
Växlar över till Fredrik Uhrbom som ger sig iväg på sin halvmara. Får höra att Robert Kallin är nära 9 minuter före. Hur är det möjligt tänker jag? Han har alltså simmat på dryga 22 minuter sedan drar han iväg 86 km på cykeln med 45.2 fart och cyklar på 1.54.34 det är inget annat än ren världsklass. Jag pratade med honom efter och denna extremtalang tillhör (från initerade källa) redan de absolut bästa i världen på en halv Ironman. Han cyklade med 350 w i nära två timmar sen gör han halvmaran på 1.19 för att komma in på makalösa 3.38 (4 km kort cykling men ändå helt insane stark 23 åring). 

Robert Kallin får vi säkert höra talas mer om
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1IpM-_kjfqz9uSqVOc02dfsWNIHaL4Y11

Skulle vår superlöpare Uhrbom ha en chans att plocka in det här? Kändes avlägset men man vet aldrig och Kallin kunde ju ta slut. Fredrik plockar in stabilt på varv 1 och varv 2 men med tre km kvar är Kallin fortfarande två minuter före. Fredrik ger upp tanken på en dödssatsning för att försöka komma ifatt i tron han är för långt efter. Nu tröttnade Kallin dramatiskt sista 2 och Uhrbom är bara 20 sekunder efter i mål efter en urstark halvmara på 1.11. Hade det varit 30 meter till hade han spurtat om. Men det spelade ju ingen större roll grymt kul för Kallin att gå först i mål och våra 3.38.22 är ju ett klart godkänt resultat av ett Oldboys gäng eller vad tycker ni? Nästa stafettlag kommer in 37 minuter senare. och tvåan i elitklass senior 7 minuter senare. Vi är nöjda och glada över den lyckade dagen och får hänga någon timme i parken där i solen innan det blir prisutdelningar i alla klasser.

Uhrbom o jag nöjda med dagsverket
https://drive.google.com/uc?export=view&id=12EcCkPQG2_D9Q1Mm15lrVRjxXM-bL6TS

Prisutdelning supertack Åke Lantz och IFK Sala för en toppendag och dito arrangemang i solen
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1lRX1N7uldDPKB3ubKHwTuOjJlX_pO1uc

http://salasilverman.se/resultat/

Kul att snacka med massa triatleter och folk, många som kommer fram och grattar och många som som hälsar och tackar för bloggen och inspiration därifrån, väldigt kul att höra. Talar en stund med vår Cellexir ambassadör Jonas Colting och Niklas från podden. Jonas är helnöjd med dagen där han kommer 2 i H 45 på starka 4.08 utan att vara spefikt tri tränad. 

Jonas Colting och ”pod” Niklas
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1W5xX9H5KOIdWQ2eopUqFB1BxbizA073N

Åker efter en lång skön dag i Sala hem i solen nedcabbat underbar sensommarkväll sen hemma med utemiddag Kajsas bästa Lasagne och Amaronevin efter kaffet kände jag mig värd en bättre kubansk segercigarr och en Sambuca att runda av middagen med
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1waF0hi34nAgjqPUUZ9eZwzlFQSp80kAp

 innan vi gick till en granne som hade inflyttningsfest. Idag är det ingen cykel utan en slapp skön dag vid poolen. men imorgon startar de sista förberedelserna för nästa helgs stora äventyr och hela säsongens höjdpunkt. men mer om det imorgon eller nåt.

Kör hårt!


1 kommentar:

  1. Starkt att vara så nära Robert.
    Han kör strava men publiserar inget vilket är tur för oss dödliga :)
    kan nämnas att han har Uber triatleten och cyklisten Björn Andersson som tränare så inte konstigt att han levererar på cyklingen.
    går oxå rykte om att personalen på Aktivitus sagt till honom efter några tester att han skulle satsa på rodd istället. OS guld ämne tydligen.
    Fortsätt din fina resa och sätt ungtupparna på plats....

    SvaraRadera