lördag 21 december 2019

Ett bra Endurance pass 2 h Wattbike & Maratonpodden

Spelade nära 2 timmar padeltennis i torsdags innan vårt årliga julbord sen snart 20 år med finansfirman på Gondolen. Vet inte vad som tog hårdast dagen efter, dött lopp kanske, men riktigt kul var det båda grejerna. Det vara bara andra gången jag spelade padel och jag skulle kunna tänka mig att satsa betydligt mer på det. Spelade de flesta racketsporter många år i ungdomen i Västervik och har alltid känt att det är min grej. Jag och några kompisar var faktiskt med ett år på Rackethlon SM i början på 90 talet i lagtävling. Man spelar ett set med pingisräkning (på den tiden till 21) i varje sport tennis, squash, pingis o badminton och den som har bästa bollkvot efter 4 set vinner. Kommer ihåg att vi mötte Uppsalas elitserielag i badminton. Jag mötte en bjässe på nära 2 meter det bara small i badminton tror han vann med 21-4 men jag tog pingisen nästan lika stort (tävlade och satsade mellan 7-16 år i bordtennis). Sen jämnt i squash o tennis men jag vann med någon bolls marginal totalt vilket inte hjälpte oss vi åkte ut i första omgången. men väldigt kul upplägg. Och kul upplägg det är verkligen padeltennis. Lagom svårt det blir många långa bollar och kul social spelform med dubbel. MEN vilken träningsvärk, snacka om att bedra sig man tror man är vältränad och lite lektennis? Men jag är bara vältränad i cykel o roddmaskin så fort det kommer in andra muskler o rörelsemönster så är man helt väck. Sjuk träningsvärk igår och idag. Men mer padel måste det bli, kanske får satsa på det efter cykelkarriären?

Idag blev det ett ordentligt pass i Vinterstudion. I brevlådan igår låg till min stora förtjusning några paket av vår nya Cellexir Endurance en performance formula för konditionsidrottare som äntligen anlänt vårt lager. Haft slut på varuprov en längre tid och var förstås spänd på att se och prova det slutgiltiga resultatet. SÅ nöjd när jag såg boxen och påsarna, toppenfin premiumkänsla med magnetstängning på locket. En portionspåse är på 13 gram och man kan blanda den i ett glas vatten, saft eller sportdryck vad man föredrar. Lite smak av röda bär. Att säga att det är gott vore att ljuga men den är inte framtagen för att smaka hallonsaft utan för att vara bra och smakar ändå rätt ok och inga problem att dricka upp.

Premiärdos Endurance och en banan ett vinnande koncept
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1m0pERwb4iERrHgh8kKv04t6PVs3F0QFM

Jag körde 4 set på totalt 2 timmar cykel först 30 min uppvärmning Wattbike lågpuls zon 1-2  efter det 20 min på tempocykeln trainer med lite högre intensitet zon 2-3 men den för ett jäkla oväsen så tillbaka till Wattbiken igen för ett MAF test 30 minuter. Bestämde mig häromdagen att ändra mitt protokoll för MAF testet från 139-140 i puls ner till exakt vad Maffetones formel säger om 180 minus ålder +-5 slag beroende på form/allmänhälsa. Jag hamnar då på 132 pulsslag och testet görs då att cykla med jämn puls 132 och se vad kraften blir i snitt och hur kurvan ser ut. 132 slag är för mig ca 77% av max och det blir en ganska stor skillnad de där % från 140 slag ner till 132 men det började ganska starkt men sedan föll kraften lite fortare än vad jag hade hoppats men snittet efter 30 minuter blev 273 watt på 132 i puls så nu har jag ett benchmark att gå efter. Tidigare i veckan hade jag pb med"gamla" protokollet a 308 w med 139 puls.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1ZgD0nTy2CfBlfreOmjpJ9i6pbtm-Rqks

Kändes bra och lätt ändå och styrkt av Endurance dosen tog jag en halvtimme direkt på det med jämn kraft på drygt 300 watt för att se hur det skulle kännas mot slutet då efter 2 timmars cykling och sista 1,5 timmen med snitt runt 285 w drygt 4 w/kg. Det kändes ganska bra hela vägen och pulsen gick aldrig upp till 90% och höll sig sista 5 min runt 151 och 88% av max. Efter det tänkte jag ro 5 km men där tog motivationen slut redan efter 1 km då jag kände mig nöjd för dagen med ett riktigt bra pass.

Nu är snart mitt block med bara basträning zon 1-4 slut. Inte ett enda intervallpass på hela hösten. Tror hårt på periodisering. Efter helgerna i januari ska jag börja ett längre block med intervaller och betydligt högre intensitet. Slut på semestern alltså..

Är du nyfiken på att veta mer om Endurance så kom det ut ett nytt avsnitt av populära Maratonpodden med Petra Månström igår. Jag är med där och talar om CELLEXIR och Enduranceprojektet där Dr Mikael Mattsson tagit fram formeln sista 15 minuter. Vi talar också om Vätternrundan och årets cykeläventyr för mig när jag som ålderman i laget lyckades komma in på 6.37. Länk till avsnittet här under och det finns även ett prova på erbjudande för Cellexir One & Endurance :http://maratonpodden.libsyn.com/162-petra-mnstrm-grillas-av-jessica-falkman

God Jul!


https://drive.google.com/uc?export=view&id=15YILmoy1ke9qWU_dJJYSLBC4lx_g5dqjhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1MIULQztXvaXtjRyWErp0Cx4ncvZTBGyb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar