tisdag 17 december 2019

Ett hårt första pass som 53 åring

Fyllde 53 i söndags, inget särskilt med det, ännu ett varv runt solen, men det har varit ett bra varv i år och hoppas på många goda varv till i livets karusell runt solen. Vera 13 vår yngsta dotter sa dagen innan jag fyllde: "Pappa nu är du exakt 4 x äldre än mig". Ja sa jag men om 10 år är jag inte ens 3 x äldre. Och om 100 år är jag inte ens 1/2 gång äldre. Du är snart ifatt mig.. Hon tyckte först inte matematiken kändes rimlig men var snabbt med på noterna. Livet upplevs ju rulla förbi snabbare och snabbare ju äldre vi blir. Den enkla förklaringen är förstås att ju mer år och dagar man upplevt så är ju en dag, vecka eller år en mycket mindre andel av totalen man levt. Varför ett år i Veras liv är "värt" så mycket mer i procent och upplevd längd än i mitt liv. Det gäller att försöka se dagarna ur en ungdoms perspektiv och betydelse så länge och mycket som möjligt..

Varit en del firande, julbord och fester nu som så ofta i december. Träningen har blivit lite nedprioriterad vilket kan vara kanske både skönt och välbehövligt ibland. Lite regnpendling (igår vräkte det ned på hemvägen) men så länge det inte är snö och is så föredrar jag regn, helst inte på morgonen dock, halvblöta grejer på vägen hem är ingen höjdare. Kände mig hyggligt pigg igår på hemcyklingen och följde upp med ett Wattbike pass i Vinterstudion. Hade ingen plan men det kändes så lätt första 5-7 min att jag tog ett impulsbeslut för att se om jag kunde skrämma upp Wattbiken över 300 w i snitt under en hel timme. Hade "bara" 250 w efter uppvärmningen runt 7-8 min men sen ökade snittet stabilt då jag kunde hålla ca 320 länge utan att gå för högt i puls eller upplevd trötthet. Första 40 min kändes sällsynt bra ja 50 min med men sista 10 och speciellt sista 5 min kom tröttheten mer och mer även om det pulsmässigt aldrig gick in på rött. Slog av sista 5-7 min med bekäm marginal på snittet över 300 och slutade på 302 w över timme med 145 puls i snitt (84% av max). Bästa halvtimmen var 317 w (4.35 w/ kg) i kontrollerad zon 4 vilket var min högsta notering på Zwift över 30 min så det kändes ju klart kul att göra första dagen som 53 åring. Kampen går vidare..

God Jul!




https://drive.google.com/uc?export=view&id=1FdtsLWSZmYpk97E5WXJs6OJbNF2o4jTN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar