fredag 28 december 2012

Mitt cykelår 2012

Dags för summering 2012. Kan bli någon trainermil till men ungefär så här blev det enligt Funbeat:

Total tid 27638 min / 19 d 4 h 37 min  / 460 timmar (11,5 arbetsveckor :-)
Total sträcka 13469,13 km (varav ca 300 mil trainer)
Träningspass 344
Antal dagar med träning 243 (67% av dagarna)
Snitt per vecka 26 mil
Snittfart 31,59 kmh

Sammantaget jättenöjd med träningsmängden speciellt med tanke på två operationer under hösten med totalt 8 veckors konvalescens. Förutom det har jag inte varit sjuk en enda dag vad jag kan minnas nu, iofs efter två glas rött men ändå..Tror jag tillskriver hälsan på ATH nivå primärt all aerobisk träning (låg till medelpuls) den plus rejält tillskott av D Vitamin gör att jag aldrig längre blir sjuk, kolla upp D vitamin för hälsa och performance ni som ännu inte upptäckt det.

Har bara cyklat i ca 3 år och började träna mer ordentligt vintern 10-11. Hade två mål med säsongen, börja tävla lite i veteranklass samt köra ett snabbvättern med Team Conti. Båda gick över förväntan. På Vättern nådde vi inte riktigt ned under 7, blev 7.08 men med rejäl mersmak då jag orkade bidra hela tiden och verkligen tog ut mig max. 7 timmar på gränsen. Nästa år ska vi med lite bättre förberedd taktik, träning och planering under 7.

I övrigt körde jag en handfull tävlingar för min klubb CK 08 som jag gick med under året. Alla tävlingar gick egentligen bättre än väntat, gjorde bort mig i några lopp med för mycket energislösande ryck så inte trycket fanns vid målspurter för absolut topplacering men var topp 10 de flesta gånger i H40 och några Smacklopp. Toppen blev brons i VSM linje H 40 Efter det fick jag köra NM för Sverige i blågult på debutsäsongen, mäktigt, kom 8 där och kände att jag kan konkurrera tillräckligt för att vilja utmana mig själv än mer, och klassade därför om mig till elitlicens för Svea och Götalandsmästerskapen som blev min sista tävling i slutet på augusti. Gick förstås vansinnigt fort i elitklass, tror jag var äldst i fältet, slet mig med större delen av loppet och hängde med i storklungan kom in 21 av dryga 60 så sammantaget supernöjd.

Nu kommer min klubb CK08 satsa med ett rätt stort lag ca 12 i elitklass och glädjande fanns det plats för en 46 årig ungdom i laget, blir kul och spännande, eller kanske mest förnedrande och jobbigt, men tror jag kan utvecklas ett steg till och få lite mer hårdhet inför mitt långa mål VM för Masters H50, vilket vore makalöst kul att få vara med om.

En annan höjdpunkt var Mallorcaresan i maj med 10 starka cyklister. Speciell höjdpunkt i dubbel bemärkelse är Puig Major som är högsta berget 14 km med 6% snittlut. kapade 4 min från debuten 2011 och körde upp på 44 min. En våt dröm vore under 40. 2013 kanske blir väl tufft? Men jag har några kompisar som kallar mig Benjamin Button och om dom får rätt så har jag ju tiden för mig:-)
Vi körde 105 mil på 7 dagar, kanske några för mycket då jag upptäckte ett begynnande ljumskbråck som jag fick köra resten av säsongen med innan operation nu under hösten.

2013? Det finns ju några tydliga begränsningsfaktorer i form av entreprenörsskap i finansbranschen samt fru och tre döttrar men I'll give it my best shot så får vi se. Har inga resultatmål förutom Vättern med Conti men det hänger ju inte så mycket på en man om vi når. Hoppas också att kunna vara med och bidra i CK08 elitlag på några tävlingar. Målet i styrka och fart är förstås att utvecklas. Nyckeln till förbättring? Bra hälsa som kommer genom bra kost och hälsosam träningsnivå. Något som jag tror många elitmotionärer som mig riskerar är att överträna antingen timmar eller i intensitet. Förbättring = träning + vila glöm aldrig det.

Gott Nytt År på dig!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar