tisdag 18 juni 2013

Watt idag och runt Vättern

Analyserade Ibike datan från Vätternrundan lite igår. Kanske kan vara lite kul för den sifferintresserade att se hur lite / mycket kraft som krävs för att ta sig runt Vättern i lite olika hastigheter och position i klungan. Jag kan konstatera att den kraft det krävdes för mig att trampa runt Vättern med Team Conti skiljde sig en del mot vad jag skulle ha gissat inför loppet. Jag hade nog trott att snitteffekten skulle behöva vara klart högre givet sluttiden 7.17 i de tuffa vindförhållanden som var.


Data hela loppet snitteffekt 227 w, max 1024, Snittfart 40.8, max 70, kadens snitt 81, 1697 höjdmeter, 5693 kalorier, puls 142 snitt, max 159.

Under loppet körde vi i Team Conti de 25 första milen i ständigt roterande belgisk kedja för att sista 5 milen slå av och rulla in till Motala när vi sedan länge givet upp tidsmålet om sub 7. Vårt lag med drygt 30 blev ganska snabbt lite decimerat ner mot Jönköping men vi var nog ändå runt 20 som gick runt i kedjan ner till Jönköping. Efter Bankeryd upp till Fagerhult blev det betydligt fler som släppte dragjobbet och tyvärr även svansen i den lite för ryckiga körning vi tyvärr fick i tuff kantvind. Extra tungt när vi hade sett fram och räknat med medvind. Innan Fagerhultstoppet var vi nere runt 8 pers i kedjan. Det blev inte konstigt då den period jag producerade loppets högsta effekt. Bilden nedan visar rullande 20 minuterseffekt  som toppar 278 watt där. Man kan tydligt se på kurvan att det annars är ganska jämnt kring 240 w i 25 mil då jag körde i kedjan. För att drastiskt gå ned sista 5 milen till 170 när hela laget resignerade.


Mittendelen av loppet knappa 18 mil ger data snittwatt 241, fart 42,3, kadens 81,6 puls 145/159


Och slutet av loppet 35 km, snittwatt 169, fart 36,4 kmh, puls 127/139. Märkbart är att det krävdes "bara" 169 watt för att cykla snitt 36,5 fart i mestadels motvind in till Motala. Den perioden drog jag inget utan bara rullade med. Det här visar tydligt att med lite folk framför i en klunga behövs inte mycket kraft för att åka med. jag väger 74 k så det ger 2.28 w/k. Slutsats, i en klunga med lite starka folk fram kan de flesta åka Vätternrundan, säg under 8 timmar.


Siffrorna förvånar mig något. 240 w (den aktiva delen av loppet) ger 3.24 w/k. Det är en siffra som inte är avskräckande hög (intermediate rider i länken underst). Nu är det ju iofs under rätt många timmar jobbet ska göras men den siffran borde i alla fall i teorin vara klart under tröskel för de allra flesta i laget och möjlig att hålla under bra många timmar. Kan det varit mentala orsaker eller kanske bara vinden som malde ner så många av oss i laget? 3.24 w/k hade ju dessutom varit än lägre i "behov" om man tagit pauser i kedjan några gånger.

På vägen hem idag så kände jag mig pigg i benen och tog en spontan "all out" på sträckan Sollentuna Vattentorn, Hagby, Täby Kyrkby o tillbaka. Den är 15 km o rätt kuperad med Frestabacken o totalt 121 klättermeter på varvet. Brukar köra en eller ett par varv då och då för att kolla av formen. Det snabbaste ut och hem jag gjort tidigare var knappa 39 kmh. Ikväll blev det glädjande rekord både i fart o watt. 40.4 i fart och 358 w snitt 4.84 w/k i 22 min. Puls 153/160 kadens 81/105. Exceptionellt nöjd med det. Tror det är första gången i livet jag kommer över 40 i snitt ensam på en lite längre sträcka med start o stopp på samma ställe.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som Farbror Barbro sa. Ska man bli bra på cykel så är det många watt / kilo som gäller, ingen tvekan om det. It´s all about numbers. Nedan är en länk på olika kategoriers uppskattade wattprofil Watts / Kg olika kategori

Det här var värt och fira så middag hela familjen på O Learys ikväll. Ja egentligen var det ju för att fira Sara vår mellantjej som fyller 11 på torsdag. Så dubbla anledningar till skål! Brooklyn Lager. Fan rätt schysst alltså 4 Kenta av 5.


Ride hard and ride safe!


3 kommentarer:

  1. Synd att ni inte inte klarade sub7, men 7.17 är ju inte så pjåkigt det heller :)!
    Hur mäter den där iBike-prylen kantvind eg.? Att köra i det led som ligger mot kantvinden tär ju rätt hårt, men märks den vinden av på iBike-mojjängen eller mäter den bara vindmotstånd framifrån?

    SvaraRadera
  2. Det är ju ändå en helt annan tröskel över en Vätternrunda. Även om man rent teoretiskt ska orka hålla sin tröskel oavsett hur länge man kör så är det rätt givet inte möjligt i praktiken.

    Du som har ibike som registrerar vinden, har du också en mer exakt uppgift på hur vinden verkligen låg till, typ hur stark mot/kant hade vi i början och hur dålig medvind hade vi efter Jkpg?

    Härligt kört under Vättern iaf, du körde bra och det verkar som du kan kvittera ut en liten formtopp som lön för mödan :-)

    Hur känner du för rundan annars, revanschsugen?

    SvaraRadera
  3. Tack Micke o Peter. Ibiken redovisar inte kantvind utan endast tail och headwind i programvaran. Därför kan jag inte se hur stark kantvind det varit utan istället totalstyrkan i riktningen mot eller med. Kör man klunga visar programvaran i stort sett alltid övervägande tailwind se bilder ovan tex 45 tail 15 head. Från bilden i vindgrafen ovan så kan man se wheelspeed i vitt och vinden i blått. På bilden finns en massa spikar framförallt första halvan av loppet där vinden var mycket mot. Det är de gånger jag ligger med mycket vind rakt på mig, antingen längst fram eller utsatt i mot / kantvind. Man ser där att efter Fagerhult (i mitten ca) är spikarna av vind på nosen mycket färre, där blev det också lite bättre vind. På Ibiken kan jag se aktuell vindstyrka i kmh hela tiden. Har däremot inte listat ut exakt vad totalen t ex Tail 45 Head 15 exakt betyder mer än att jag förstår att det varit mer medvind (pga klungkörningen). Exakt hur Ibiken får rätt watt och vindangivelser när man kör i klunga har jag inte grepp på. Men det analyserar hela tiden motverkande krafter, vind acceleration, lutning, rullmotstånd etc och på så sätt tar fram aktuell kraft för den fart som hålls. Efter några månaders flitigt användande så är min erfarenhet att watt stämmer väldigt bra oavsett om jag kör i klunga eller solo. Programvaran har också kalibrering, vind och sträck analys på körda sträckor efteråt så dataprogrammet analyserar och ger små korrigeringsjusteringar till resultaten. Avancerad manick det där. Annars precis som du skriver helt klart en formtopp just nu och visst blir man revanschsugen.Har cyklat Vättern 3 år nu på 7 "nånting" klart man vill under någon gång. Vi hörs!

    SvaraRadera