onsdag 20 november 2013

Vad hände? Det står en Monark i Vinterstudion

Tidernas impulsköp idag. Hastigt och lustigt, (ja det kanske det råder delade meningar om i familjen) så står det en Monark 828 E i Vinterstudion hemma. 
Nu börjar det bli mycket i cykelväg där, en trainer, en Tunturi motionscykel samt en Tacx Roller som jag inte vågat testa än i rädsla att slå mig fördärvad om jag ramlar av. Ska försöka göra mig av med Tunturin, funkar bra men alla säger ju att Monark är det som gäller så när det dök upp ett bra tillbud idag på en democykel från Aktivitus blev det ett snabbt spontanköp. Hör av er om ni vill ha Tunturin billigt, funkar bra och visar watt, fart, kalorier och "allt det där"

Passade bra idag då jag var hemma med Vera vår 7 åring som är lite sjuk. Så jag kunde åka och hämta den, baxa in, ställa in och hann även med att testa ca 50 min. Det satt bra sadel och racerstyre på så cykelkänslan var kanon. Däremot är jag långt från kanon. Körde ett MAF test sista 30 min med peggad puls på 140 och motstånd 2.8 kg gick inget vidare. Watten kändes TUNGA och föll mer o mer snitt ca 225 kanske. Fick inte ut några snittsiffror från displayen efteråt (skitcykel:-) eller är det bara jag som är trögfattad som vanligt kanske. Hann 16.4 km vilket gav en snittfart på 32.8. (Fick jag inte heller fram i displayen men det går ju lätt att räkna ut, värre med watt). Körde ca 38 ute på sensommaren samma test. Så en bra bit till form verkar det som. Är den rätt kalibrerad? Vilket den borde vara. Om jag förstått så är det bara att ställa motståndet på samma nivå man har i displayen på kilo. Kör bara låg till medelintensiv träning nu under nov- dec, skrivit om principen tidigare bl.a härKonsten att träna rätt vilket just nu verkar funka sådär. Men det vänder nog snart. Tror ändå på den här grundmodellen med bara aerobisk träning nu i basen under hösten för att gå på med intervaller och högintensiva pass med start januari.

Kul i alla fall med en ny familjemedlem och vi kommer säkert hinna lära känna varandra bra innan vintern är slut.


2 kommentarer:

  1. Snyggt köp! Nu lär ju i alla fall dina problem med spökpunkor var historia! :-) Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja att punka Monarken tror jag inte ens att jag klarar av. Bra nu att kunna växla Elite trainern är bra med att kunna köra Alpe D Huez och andra klassiska klättringar på bioduken. Kör hårt!

      Radera