söndag 22 juni 2014

22 juni 5 grader spöregn och hagel, men nu vänder det och blir mörkare igen:-)

Hemcyklingen idag från landet var nära misärrekord för mig. Ok lika illa som den episka turen till Sa Calobra Mallorca förra året var det inte, men frös så mycket sista halvtimmen med helt avdomnade händer att jag var helt oförmögen att växla upp mina Sram Red växlar i Fresta backen som fick tas på tunga växlar, brytandes med längtan till ett varmt bad.

Traditionsenligt helbra (trots kylan) midsommarfirande på vårt Smidö med släkt och vänner torsdag till söndag skapar ju inte direkt underskott i energi och kolhydratlagringen. Det tillsammans med helvila fredag och lördag bäddade för cykelsugna ben hem idag.

Hade tänkt att köra min sedvanliga omväg över Sigtuna och sedan bort mot Uppsala hållet för att köra många backintervaller i en backe jag åkt en gång på en Contiträning och minns som rätt lång strax innan Märsta. Tänkte att nu när jag ska vara med i SM på Kinnekulle kan det ju vara bra att träna åtminstone några korta backar. Men det var inte att tänka på redan 3 minuter från Smidö öppnade sig himlen och temperaturen gick ned mot 5-6 grader i störtskuren, isande kall nordan och jag hade dryga 6 mil hem, drömstart på turen. Det slutade som tur var efter en kvart sen tinade jag upp lite och det gick fin fint trots motvind till strax innan Sigtuna. Då öppnade sig himlen igen och det blev bara värre, värre och värre. Och efter en piskande hagelskur övergick det i extremregn som bara fortsatte. Så någon avstickare för backintervaller var bara att glömma, nu var det survival mode. Cyklade så fort jag kunde för att hålla den lilla värme jag hade kvar och i medvinden från Rosersberg till Upplands Väsby, med knappt ledsyn i hällregnet belönades jag i alla fall med ett fint KOM på Strava. Jag hade handskar men det hjälpte föga och hade fruktansvärt ont i händerna sista halvtimmen. Ja ja klarade mig hem utan missöden, men det är ingen lek att manövrera cykeln utan känsel i händerna i hög fart dessutom med kass bromsverkan på hjulen.

Nu blev det inte det långpass med mycket backträning som jag hade tänkt, men nära 1.45 i bra fart fick jag i alla fall ihop. Formen känns grym så här efter Vättern och när jag cyklade ut samma väg i torsdags var det både hastighets och wattrekord så det sjöng om det. Några dagars träning nu och sen bra vila inför helgen hoppas jag skapar en all time high form på söndag. Det lär ju behövas om man säger så.

Klas och Helene med barn tog sin fina Windy 37 ut till Smidö i år
Skrinda midsommaraftons morgon. Men några av tjejerna "är för stora" nu
Midsommarlunch Skål!
Dans runt midsommarstången 
Mer dans på dansbanan i midsommarnatten
Alla fick en tur med båten igår. Kallt men vackert och kul och vilken maffig båt..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar