måndag 18 augusti 2014

Framsteg på tredje löpträningen och rekordsnabb hemcykling

Fick en bra träningsdag igår med löpning på landet och hemcykling. Inspirerad av Meraf Bahtas makalösa guldspurt i EM så gjorde jag mitt tredje försök till löpträning inför mitt mål att klara 5 km på en respektabel tid den 20 september i ett Duathlon race 30 km cykel och 5 km löpning med Trigänget Terrible Tuesday. De hade en hel drös Ironmän som kvalade in till VM på Kona Hawaii nu i lördags med grymma tider och resultat i Kalmar. Så det lär blir ett helvasst startfält den 20. Träning nr 1 förra söndagen gick ju lite sådär, fick bryta efter 2,7 km med helstumma krampiga lår. Träning nr 2 i torsdags gick bättre sprang 4 km med ok ben och kunde hålla ca 4,30 / km. Igår gick jag ut i 4,30 och kunde sen öka lite kontinuerligt. Kom in bra trött på 21.28 på 5.01 km vilket ger 4,17 per km Garmin. Helnöjd med det. En månad med träning kvar. Kan drömgränsen 20 vara nåbar? Riktigt skön känsla var det i alla fall när man kan gå på runt 4 fart någon kilometer utan att helt dö.

Efter en god lunch cyklade jag hem omvägen över Sigtuna. Det var rätt starka sydliga vindar så norrut från Bro till Sigtuna stod jag på bra för att kanske utmana KOM på den sträckan. När jag laddade upp Garmin hemma såg jag att mina 44,1 i fart över de 11,3 km inte räckte till nytt KOM. Men det gjorde ju inte så mycket för jag hade det visst redan med 46 fart:-). Fortsatte med bra tryck från Eriksund till Sigtuna men mot i Sigtuna i sydlig riktning blev det nu tuff motvind. Blev därför glatt överraskad av ett nytt KOM på den sträckan Eriksund - Sigtuna 10,5 km med 39,2 kmh i svår vind och de hårda backarna in mot Sigtuna. Sträckan Sigtuna -Arlandastad brukar oftast gå rätt fort och nu var det sida, sida mot men kunde hålla fortsatt bra fart för dryga 40 totalt första 45 km. Från Arlandastad och hem till Landsnora drygt 2 mil med mest rak motvind. Men nu hade jag så mycket fart dit att ett totalrekord på sträckan kändes klart nåbart. Pulsen var aldrig hög igår snitt 139 för hela rundan på 66 km, max 154 Garmin Begränsningen var benen, dels efter löpningen på förmiddagen samt dryga 10 mil dagen innan och träningsracet på Markim. Nådde till slut vattentornet efter 1,41 med 39,1 i snittfart och kunde mycket nöjd med prydligt nytt pers för sträckan pusta ut, växla ned till lilla klingan och rulla hem sista kilometern i sakta mak.
Strava
Körde hem igår i min bästa aerooutfit Casco SpeedAiro hjälm och snabba Castelli San Remo Road Speedsuit (fast med racer).

Formen känns kanon nu inför onsdagens Smack linjelopp Lohärad Norrtälje 3 varv a 17 km. Kom 4 förra året, ska göra vad jag kan för att förbättra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar