lördag 20 september 2014

Säsongsavslut med Duathlon Terrible Tuesday KM

Nu har jag druckit ettt stort glas rött på balkongen i eftermiddagssolen och kan inte annat än medge att det känns förbannat skönt. Skönt på en mängd sätt. Loppen idag gick bra. Vinet smakade bra och det ska bli kul att snart åka in till stan för att fira med mina nyvunna vänner i Triklubben Terrible Tuesday med en helkväll på Hotellet inne i stan.

TT KM idag över två distanser 30.3 km tempocykel Angarn-Roslagsstoppet och tillbaka som efter en uppsamling på Ullna GK följdes av masstart löpning 5 km. Har både sett fram mot det här loppet och gruvat mig för den osköna känslan jag visste skulle infinna sig i kroppen när man är urvriden som en trasa. Nu inte bara en gång utan två gånger i rad. Dessutom i löpning som jag bara tränat i 5 veckor och inte har så mycket att falla tillbaka på.

Gick ut först i cyklingen med 30 sekunders försprång till de snabbaste killarna bakom. Pär Johansson helvass både cyklist och löpare närmast bakom. Pär var med oss i Conti runt vättern och är ett LOK med stor kapacitet. Förra tävlingen med gänget körde jag starkt och lyckades då hålla honom efter men inte med mer än 22 sekunder så det var inte tal om att känna någon komfort vid starten som gick tidigt på morgonen strax innan 9 för att slippa trafik. Det var småkyligt men nästan helt vindstilla så förutsättningar för snabba tider eller? Gick ut hårt och det kändes bra efter 5-6 km med >45 i fart. Men jag överskattade som så ofta i år min tempokapacitet och blev tröttare än beräknat både i ben och andning. Det var också på nåt märkligt sätt ett osynligt motstånd i luften. Bra fuktigt och immigt på visiret vet inte om densiteten i luften påverkar så mycket eller om det var temperaturen, varm luft är ju snabbare än kall. Men ALLA körde ganska dramatisk mycket långsammare än sist för en månad sen. Men det visste jag ju inte ute på banan, där det började kännas kämpigare och kämpigare. Sista milen vände jag mig om många gånger och trodde på att snart se Pär komma ångande ikapp och förbi.
Tempolooken stylish idag

Men det gjorde han inte, tappade kontinuerligt hem och kom in slutkörd på 42.47 på de 30.3 km med 42.5 fart. 1.30 långsammare än förra gången. Först missnöjd men sekunderna gick och ingen kom eller syndes. Jag började förstå att det var fler som hade det jobbigt. Pär kom in 2:a 46 sekunder efter. En efter en kom slutkörda cyklister lidandes in mot mål. Alltid lika skönt någon minut efter man pustat ut, men jag började frysa bra mycket på tillbakacyklingen 5 km till Ullna där löpningen skulle ta vid när alla var tillbaka. Då kom solen som tur var fram vilket var hur skönt som helst. Ombyte till löparskor och tights, lite uppvärmning, vatten och en gel och fabriksny igen, eller? Nej inte helt men värdefullt att slippa ett direktbyte vilket jag dels aldrig gjort och ännu mindre var sugen på.

Iväg med dessa löparmonster kändes det faktiskt rätt bra, låg 5-6 till en början kände att det går nog lite fort för mig men det kan nog hålla ihop hyggligt. Vid vändning var jag nog inte mer än 30 sekunder efter Pär som tagit ledningen en bit före Mikael Nelker. Båda med IM Kalmartider nyligen strax över 9.20. Jag började sladda lite hem, eller snarare fanns det några som pacat bättre (tycker jag känner igen det där:-). Började få ont i magen sista 2 km som blev rätt hemska och blev omsprungen av två sista km. Nådde till slut mål på en lite halvondulerad ut och in bana på 19.39. Gud så skönt när pinan var över. Pär J tog löpningen på 17.02, frågor på det?Ett helt gäng mellan 17-19 minuter. Snabbaste tjej vassa Sara Asp sprang om mig sista biten retfullt enkelt och kom in på 19.26.
Snälla var är målet? Helslut sista 300 meter
Sara Asp trippade lätt förbi mig mot slutet. Nästa gång då ...

Totalt vann Pär J i stor stil, jag lyckades faktiskt komma 2:a 1.51 efter vilket jag förstås är helnöjd med. Många vassa triatleter i det här gänget där en hel drös av dom kvalade till Kona Hawaii på VM nu på IM Kalmar. Min klubbkompis. Cicci Börjesson Ohlsen vann tjejklassen efter en helstark cykling.
Pär Johansson får pris
Alla inför start foton från tävlingen www.beatriceamundsson.com 

Stort tack Mikael Nelker som arrade en grym dag i dubbel bemärkelse på ett lysande sätt. Stort tack till alla trevliga TT medlemmar och deltagare. Verkligen superkul att köra med och mot er. Slutligen också tack sponsorerna för ett fint prisbord och den Pearl Izumi jackan jag fick för delsegern i cyklingen.

Nu snart dags för det roligaste - Let's party!
Balkongrelax



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar