torsdag 4 september 2014

Seger i Smack cupen 2014

Igår var det avslutning av Smackserien med Lindholmen Tempo 16 km följt av prisutdelning för hela säsongens serie Upplands Cup lvg. Tänka sig, en gammal silverpil som jag tog hem totalcupen i elitklass. Det är jag faktiskt ganska stolt över. Jag har i och för sig inte räckt ända fram i tempo där jag radat upp 4 platser och det är helt klart är en klass upp till tempokanonerna som brukar toppa men galet vore det väl annars. Igår var svenske mästaren Alexander Gingsjö med. Han ska snart köra VM för Sverige och vann förstås i stor stil. Men jag har varit bra allround och inte haft några dippar. Tog en seger och en 3 plats i linje och har en 7 plats som sämsta resultat. Det i kombination med att jag kört många lopp i serien och poängen ramlar på gav totalseger i Smack Upplands Cup lvg slutställning

Loppet igår då. Mycket folk hela 90 startande i den fantastiska sensommarkvällen. Lite svår bana i motljus på kvällningen. Mycket ojämnheter och bucklor i vägen vilket gör åkning med höga farter i tempoställning lite oskön och riskabel. Loppet gick på en alternativ pga vägarbeten. Vi körde 8 km från Lindholmen till vändningen vid Sälna i riktning mot Upplands Väsby. Alla som kört Roslagsvåren eller hösten känner igen sig från slutdelen av de loppen. Kändes ganska bra igår och kunde ligga på relativt hårt ut mot vändning i svag motvind. Puls upp högt och ännu högre blev den på en raka på den smala vägen när jag ser en lastbil komma mötande samtidigt som en cyklist (tror det var Staffan Arvidsson) kör om den i runt 50 fart. Jag håller ju också runt 50 då och hinner känna en förnimmelse av olust och rädsla innan Staffan om det nu var han hinner om bilen och svänger bort från mitt körfält.

Tappade min vana trogen lite tryck hem, har inte lyckats disponera något tempolopp riktigt bra i år, men igår var det ändå relativt ok. Fick slå av lite på den snabba slutspurten då det var en lastbil där som sakatade in strax innan målet, men det kostade nog bara några sekunder. Kom i mål på 21,49 över de knappa 16 km Strava Smack Lindholmen vilket räckte till 5 plats. Vi hade loppet igår också som parallellt tempo KM  i CK 08. Jag vann herrklassen före David Scrivner och Hans Berggren. Vår grymma tempotjej Cicci Ohlsen Börjesson vann dam KM med fin 40 fart i snitt igår. Gårdagens suverän Alexander Gingsjö kör på 19,54 och enorma 48 kmh snittfart på den tekniskt svåra banan. Ska bli kul att se vad han kan göra på VM, tror inte det är orimligt att han kan vara topp 20 med en bra dag. Resultat Smack Lindholmen

Smackgänget bjöd på sen avslutningsfika och prisutdelning, igår dessutom förstärkt med allehanda frallor och mackor. Allt för det skamlig låga priset 20 kr per gång. Smack arrangörerna med Håkan Johnsson i spetsen gör verkligen ett otroligt jobb under säsongen april-september för cykelsporten i Stockholm. Fantastiskt kul att så många får möjligheten att komma och vara med på dessa anspråkslösa arrangemang av cykellopp och de drar verkligen mycket folk. Elitåkare, veteraner, damer, juniorer och handikappcyklister. Håkan berättade att 400 personer varit med och tävlat i år och att vi tillsammans kört nästan ett varv runt jorden under årets serie. Respekt! Själv har jag inte riktigt cyklat ett varv runt jorden i år men snart ett halvt och det är nästan ett otroligt facit, ingen vurpa (förutom några halkvurpor på vinterpendling) har inte ens haft en punktering i år, vilket är smått otroligt, speciellt som jag haft tre st på en stor SUV bil, trots färre mil körda än på cykeln. Det sägs att man inte kan kalla sig cyklist innan man vurpat ordentligt. Tävlat nu i 2,5 säsonger och tro mig det har funnits massor av tillfällen med hemska krascher och tillbud i klungan precis bredvid mig men någon guardian angel däruppe har hittills hållit sin hand över mig. Låt det fortsätta så är jag fortsatt en förnöjd icke cyklist.
Bra C08 resultat i Smackcupen David S 2 H 40 jag 1 Elit Gunilla W 2 D 40 Cicci 1 Damelit

Nu på söndag är det sista tävlingen för i år Andundsloppet i Västerås och 14,5 mil linje i tuffaste elitkonkurrens då loppet även har Svealandsmästerskapstatus. Ser fram mot det men faktiskt också sen mot lite vila och livsnjutande. Kanske också passa på att hinna njuta lite av naturen som i morse kl 07.20 vid Frösunda
Samt kl 17.30 på Skålhamravägen när jag tog en extra sväng på vägen hem. Vilket makalöst cykelväder vi hade idag
Mer sånt nån jä... måtta på elitidrottandet får det vara..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar