söndag 9 november 2014

Åstrand och 8 min a 380 watt

Kort träningspass idag på Monarken 10 min uppvärmning sen ett Åstrandtest 5 min som gick bra samma puls 123 efter 5 min som förra testet för några veckor sedan. Vid Åstrand kör man lågkadens 50 rpm x i mitt fall 5 kg  i 5 minuter och får en uppskattad VO2 max baserad på ålder och vikt i appen Fitness Test.
Efter det dags för att pina sig rejält. Jag ville se hur länge jag skulle orka 5 w/kg runt 375 w. Hade hoppats på 7-8 minuter och skruvade upp motståndet till 4 kg och trampade igång. Höll dryga 90 kadens i början för att öka lite kontinuerligt efter hand. Första 5 minuter helt ok men sen gick sekunder och minuter obehagligt långsamt i takt med ökande puls och mjölksyra i benen. Tänkte efter 6 att 10 kanske kan gå men vid 7 gav jag upp den tanken och halvspurtade in sista minuten för 8 minuter med ett snitt om 380 monarkwatt och drygt 5 w/kg. Puls på 165 vid slut. Helnöjd med det i början av november. Kan bli tufft att bättra så mycket men lite till hoppas jag kunna pressa fram senare i vinter. Tänkte först ta några fler intervaller efter lite vila men efter 7 minuter på lättare motstånd i en återhämtningsintervall la jag av, höjde volymen HÖGT i vinterstudion lagom till Ola Salos kanontolkning av Allt faller från Så Mycket Bättre reprisen och bara njöt av sången och ett kort effektivt träningspass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar