fredag 10 juli 2015

Vacanza Lago di Garda

Verkar varit ett synnerligen vältajmat val av semestervecka när vi åkte till Gardasjön i onsdags. Såg någon som skrev om 10 grader hemma. Här är det styva 30, klarblåhimmel och gudabenådat vackert. Vi bor tre nätter i byn Garda på ostsidan och åker imorgon vidare för tre till i Malcesine ett par mil upp längs sjön. Det är 14 mil runt Gardasjön. Har inte sett hela än men gud så vackert det är överallt. Igår åkte vi ned till Sirmione på sydsidan som har en lite tunga med gamla fästningar bygga på 5-600 talet, häftigt om än några för många turistbussar för min smak.
Oh nej pappa inte ett kort till..

En massa cyklister är det också längs vägarna. Det vore ett fint dagspass att cykla runt sjön men det är lite för mycket trafik och smala vägar för att bli riktigt lockande. Kanske hyr en mountainbike i Malcesine istället och försöker cykla lite stigning uppför berget Monte Baldo istället.

Sol bad, mycket mat och dryck är melodin såhär långt. Och så ännu mycket mer italiensk delikatessglass några gånger om dagen.
Don JB

Istället för cykelträning så tog jag idag första joggingpasset sen september då jag sprang 5 k med killarna och tjejerna i Triklubben Terrible Tuesday i deras Duathlon KM. Då gick det bra med 19.35 efter 5 veckors träning från scratch. Idag var det förstås tillbaka på ruta noll igen. Ganska lugn jogg 4 km innan det började hugga ordentligt i låren. Bara att sluta och gå hem sista biten annars kan jag inte gå imorgon, eller kanske gick jag över gränsen ändå. Verkligen helt otroligt att man kan vara så känslig för en ny rörelse i bara 20 minuter när man ändå tränar benen så mycket i cykel. Jag är på något konstigt sätt extremt otränad och tränad på en och samma gång.

Idag har jag förtjänat tapperhetsmedalj då jag gick med 4 shoppingsugna tjejer halva förmiddagen bland 300 stånd på Garda marknad. Trångt och varmt och ganska mycket krims krams om du frågar mig. Tjejerna trivdes i alla fall och hittade lite fina kläder.

Då trivdes jag bättre på eftermiddagen då vi tog hyrbilen bort 10 minuter till nästa by den kända vinodlarbyn och distriktet Bardolini. Vi åkte till familjen Zeni:s vinmuseum som var fint värre med sin gamla historia och nu toppmoderna produktionslina. Provsmaka fick vi också göra, i mängder och det var inte lätt att välja bland alla kanonviner men vi kom därifrån med två fina trepack Ripasso och Amarone.

Vera var lite sugen på en 18 liters men jag sa nej..

Nu en skön seneftermiddagstimme vid poolkanten med en Peroni innan det är dags för middag igen. Arrividerci!

1. grymt fint norr om sjön i byn Arco- fint läge att hyra cykel och dra norr över upp ot Madonna!

Kanske prova på lite klippklättring?!

ciao Fredrik

2. Det man gör med Monte Baldo är stt hyra cykel vid kabinbanan, åka upp med den och sedan cykla nedför. Ett tips är att vara där till första turen kl 8. Äckligt långa köer senare. Hör av dig för tips i övrigt, (lvg ffa) vi är på camping 5 km söder om malcesine i 3 veckor till. Maria.jacky@gmail.com

3. Tack för tipsen Maria & Fredrik. Magiskt vackert här i Vadi Sogno där vi bor ett par km från Malcesine😃👍

1. Då är ni exakt 2 km från oss som bor på camping Bellavista i Assenza.