torsdag 2 juli 2015

RR Smack linje Skokloster



90 cyklister står uppställda inför start av Skokloster linje 51 km kl 19.30 igårkväll. Loppet gick som brukligt över 3 varv 17 km på en rolig kuperad varvbana och vädret var ju nästan löjligt bra. Rena cykelpropagandan.

Vi var hela 10 st från CK08 och taktiken var att vi slulle försöka få med någon eller ännu hellre några i varje utbrytningsförsök. Jag tyckte det kändes ganska piggt i kroppen direkt i värmen och när urstarka Staffan Arvidsson attackerade efter bara 2 km tillsammans med Gustav Dejert så slängde jag mig efter. Lite tidigt för min smak men kommer vi iväg är det rätt killar att åka runt med. Ja Staffan som nyss kom 7:a på tempo SM behöver nog ingen i fältet han skulle kunna köra hem det här solo som det såg ut igår. 

Vi fick en liten lucka och jagade på bra höll undan några km i hög fart hade ca 44.5 snitt första 5 km, men rätt var det var så kom några andra upp i rygg med hela klungan i tåg så var det samlat igen.

Tog igen mig lite innan det gick på ganska bra uppför backen och stigningen till varvning igen. Hade alla mina tjejer på plats med picknick i kvällssolen och det var kul att höra HEJA PAPPA i varvningen. Andra varvet kom det kontinuerliga attacker, Staffan A fortsatte stöta och andra något mer dödliga i fältet då och då. Jag avvaktade andra varvet och låg hyggligt långt fram med inför varvning sista gången. 

Någonstans där eller strax innan kom en tremannagrupp med Staffan förstås samt glädjande vår starka Fredrik Andersson iväg tillsammans med UNI Christer Lindström (fd elitåkare och nu H40 satsande igen om jag hörde rätt). 

De fick en lucka och vi andra 08 cyklister tog det lugnt i klungan. Inga andra organiserade någon större jakt heller. Inte så långt fram till de tre i täten men det stod snart klart att de kommer hålla undan så nu blir det att försöka positionera sig inför stundande massspurt. Sista 3 km går mestadels upp men kände mig helpigg där och laddade för spurten.

Det är i sista skarpa vänsterkurvan i rondellen det gäller att komma rätt och hitta position för igångdrag av spurten. Det är ca 300 meter till mål efter kurvan då måste man ligga rätt och få igång farten. Förra året lyckades jag perfekt med det och vann loppet i en stor klungspurt.

Igår låg jag kanske runt 10 i rondellen några platser för långt bak. Spurtkanonerna Henrik Lundberg och Daniel  Lundvall drog igång tidigt i en jäkla fart efter kurvan. Jag kom efter men fick sen också ett bra tryck och avancerade snabbt framåt. Lite läskigt att spurta all out med låg kvällssol rakt i ögonen men det gick bra. Kom om alla utom Henrik och Daniel, närmade mig men kunde aldrig riktigt utmana och kom in 3 spurten och 6 totalt. Nöjd med det, framförallt med att jag oftast är med långt fram. Av de 10 Smacklinje jag kört 2013 till nu har jag varit topp 6 8 gånger en 7, en 18 och inget brutet lopp.

Staffan A vann före vår Fredrik A i spurten grymt kört Fredrik. Loppet gick ganska fort i 42.6 snitt och tyckte jag fick de svar jag ville ha. Årsbästa kraft i spurten och ganska pigg kropp hela tiden. Bra att det inte blev lång slitsam utbrytning då det redan imorgon är Tempo 30 km och lång bilresa upp till Sunne för helgens VSM. Startar näst sist imorgon av 69 anmälda i tempoloppet H40 kl 16.08. KÄMPA!!!

Ibike, spurten sista 30 sekunder med fart och kraft jag inte trodde jag hade från 37 kmh efter kurvan till 63,4 kmh 1019 w i 30 sekunderssnitt och 1469 w toppnotering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar