söndag 8 maj 2016

Come'n pain make my day

 
 
A men hallå! Här snackar vi ingen löjlig tatuering utan riktiga grejer med rejält metallimplantat under, precis som på höften på högra sidan för bra jämnviktsplanering. Gäller ju att bryta benen på rätt ställen. Förra året Mallorca 312 höger nyckelben. I år vänster. Yin & Yang. Blir mer och mer Bionic Man.

En dryg vecka i sjukhussängen, i dubbel bemärkelse, men lyckades komma upp på fötterna under stor möda igår 10 min och idag också med en skön dusch och en kortare stund stående.

Slagit ihjäl ett par timmar bra idag. SCK kollegan Peter Orander som har hus i Alaro kom förbi en timme på em. Roligt att få besök och snacka lite. Sen är det Girot på tyska Eurosport. Vet inte om jag sett någon som Kittel i spurten både igår och idag. Han kliver bara ifrån sista hundra och får 10 m lucka direkt. Behöver inte ens trampa sista 20 m och vinner ändå med stor lucka. Ipmonerande överlägsen. 

Slutade med det starkare Tramadoldroppet igår då även om det hjälper bra mot smärta får mig att må tjyvtjockt både i huvud och kropp. Nu bara paracetamol bra i huvud och själ men mer ont i axel och revben. Balansgång det där med painkillers. 

Dåligt egentligen kan jag tycka. Så mycket droger det finns med så många grymma effekter och sen erbjuder sjukvården bara standardmedicin som paracetamol och liknande. Ska det vara starkare grejer är det enligt min erfarenhet (som ökat exponentiellt sista året) bara morfinliknande substanser. De hjälper några dagar till en vecka sen mår jag helkass. Det var likadant i höstas när jag bröt höften. Pratade om det på vårdhemmet med några andra patienter med svår värk. Alla sa samma sak. Morfin är en jäkla skitdrog, rena rävgiftet efter ett tag och man tar hellre mer värk. Man blir som en zombie av den.

Hur svårt kan det va? Ge mig något som 1 tar bort smärtan 2 får mig att må bra och bli glad. I alla fall inte tvärt om.
3 får mig att gilla sjukhusmaten?

Ok det där med maten kanske var för mycket begärt men det andra bara måste kunna gå och få fram? Vi som är i behov av bra smärtlindring har det nog tufft ändå. Jag är säkert bara okunnig? Några medicinkunniga som vill förklara eller försvara varför det bjuds så osköna smärtlindrare på sjukhus? Dit räknar jag inte Ketalar "Special K" som jag fick inför höftoperationen. Det var liksom i en annan dimension men det är en helt annan historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar