lördag 28 maj 2016

Omstart och Åstrand & MAF test

Idag är det fyra veckors sedan kraschen in i berget på Mallorca. Stora framsteg i återhämtningen denna vecka. Har varit inne i stan på jobbet en stund varje dag, träffat lite polare och cykelkompisar och även tränat några lättare Monarkpass. Idag lite tester under 45 minuter och jag har nästan svårt att fatta att jag fick 11 frakturer och en punkterad lunga för en knapp månad sedan. Känns förstås fortfarande en hel del med 9 brutna revben av 12 på vänstersidan men nu kan jag röra mig relativt bra och efter träningen och ett långt bubbelbad kändes det SÅ skönt i kroppen och jag känner att jag snart är på g igen. Både fysiskt och psykiskt. 

Fattar inte hur det gått till men har försökt att undvika alla invärtes "skakningar" i kroppen då de blir av nära döden upplevelser i smärta. Under 4 veckor har jag noll nysningar och  "bara" 2 hostningar (de tog desto hårdare). Det är nästan som om kroppen undermedvetet skyddar sig från att sätta i halsen och hosta etc.

När jag cyklar Monark nu får jag sitta mer upprätt och bara stödja försiktigt med vänstersidan, men det går bättre och bättre och idag cyklade jag efter lite uppvärmning först ett Åstrandtest 6 min följt av ett MAF test 30 min.
Åstrandtestet med appen Fitness Test. 6 min på lågkadens och motstånd så man hittar en någorlunda "steady state" puls sista minuterna. I form brukar jag köra 50 kadens x 5 kg = 250 w eller 60 x 4 kg 240 w. Idag tog jag 50 x 4 kg för 200 w motstånd och det gick långt bättre än vad jag hade kunnat tro med tanke på alla brutna ben och en punkterad lunga. Pulsen gick upp mot 130 men höll sig där sista 3  minuterna för ett testvärde om 55.8 VO2 Max. Pilen säger Excellent. Måste man ju vara nöjd med tanke på att jag höll på att köra halvt ihjäl mig för 4 helger sedan. Brukar ligga runt 75 på appen i form men hade 53.5 förra hösten 6 veckor efter höftbrottet. Redan 5 veckor efter det uppe på 70.7 och sista januari 75.7 så hoppas på bra återhämtningstakt även denna gång.


Efter Åstrand testet tog jag 30 min MAF test (puls jämn 136-140). 2.5 kg motstånd med kadens lite fallande från 87 ned mot 80 för 208 w snitt. Även det bra mycket bättre än jag gissat på. I form ligger jag nära 300 w.Traumadoktorn som flög hem med mig och var mycket kunnig på idrottsfysiologi sa att jag fick räkna med 3 månader innan jag hade full lungkapacitet igen. Så ingen brådska nu ett tag men för jäkla skönt att så sakta börja känna sig som människa och någorlunda funktionsduglig igen.

Har åkt ut till landet på Smidö nu och kollar sista etappen på Girot. Otrolig vändning av Nibali som ser ut att ta hem det nu efter gårdagens drama där stackars Kruijswijk körde rätt in i en snövägg och voltade över cykeln på toppen och slog sig en hel del och fick en spricka i ett revben. Han kör idag ändå. Hårda killar, men vad är en spricka i ett revben..

Plattan och skruvarna i nyckelbenet syns lite men tycker det både känns och ser rätt ok ut. Nu 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar