söndag 4 juni 2017

STHLM 4 dagars Falkenloppet - Jag ville men kunde inte

Lite melankolisk, dricker vin och lyssnar på Kent. Hade tänkt mig Champagne till Kajsas torsk räkor champagnesås med potatismos ikväll men efter en annan sorts torsk på Falkenloppet idag så nöjde vi oss med mousserande Campo Viejo. Inget fel på den, rätt bra faktiskt men riktig segerchampagne hade förstås smakat betydligt bättre. 

Nej det gick inte idag. Jag ville men kunde inte. Benen som var så starka igår var inte alls på samma humör och jag kände redan vid första varvning av 6 på det korta 6 mils loppet när det blev lite hårdkörning i backen upp mot mål att jag blev väsentligt tröttare än jag hade trott och hoppats på. 

Redan där efter ett varv stack Stefan Stengård som var trea på tempot iväg på en soloattack Alla vet att Stefan är bland de starkaste i fältet men bara bra tänkte jag, kör dig lite trött en stund så kommer jag nog igång så småningom, ingen panik. 

Det gick lite halvlusigt länge runt 39 i det ca 70 man stora fältet med + 50 cyklister och Stefan drygade ut lite men det kändes ändå som det skulle kunna gå ihop innan 6 och sista varvet. Roger Claesson som vann lördagens tempo i stor stil attackerade i målbacken om det var på väg in mot tredje varvet. Torbjörn De Jager satte efter och det blev lite lucka. Fan nu går nog tåget här jag måste med. Bryggade under ganska stor ansträngning ifatt i motvinden vid upploppet och fick kontakt. Hade ju varit en drömutbrytning men alla bakom tänkte nog som jag och vips så var det samlat igen. 

Halvvägs in på nästa varv glider Roger iväg igen. Han får 150 m. Jag ligger i klungans spets och överlägger kort med mig själv. Jag borde täppa det här går han ifatt Stefan är vi rökta. Något gör att jag tvekar. Går jag ifatt nu kommer det kosta och jag drar med mig hela klungan och får betala högst pris. Har inte dagen för det så jag hoppas några andra vill göra det. Men ingen täpper och Roger seglar närmare Stefan. Vi är inte så långt efter, kanske 30 sekunder och jag kör mycket i spets i slutet varv 4 och hela varv 5 plus en bit på sista varvet men inser att det kommer inte ske. Vi kommer inte ifatt. För dålig samordning och alltför få intresserade eller kapabla.

Ok nu får jag köra om 3 plats. Sparar mig andra halvan av sista varvet och försöker gaska liv i mitt lite stukade mod. Tusan vad surt jag ville ju verkligen kriga om segern idag.

Det blir trångt in mot sista backen Torbjörn De Jager som vunnit ca 100% av alla spurter de senaste åren tar sig snyggt fram på vänsterkant. Nu släpper han snart lös var med nu och in på hjul. Nej kommer någon emellan Torbjörn går flat out. Det är ändå några hundra meter kvar kanske finns det en chans? Jag lyckas få fri lejd ger vad jag har närmar mig lite men efter 100 meter känner jag att nej jag har det inte kommer inte ifatt eller närmare. Torbjörn däremot har det som vanligt och flyger fram de sista 100 också för en klar spurtseger, en 3 plats och 10 bonussekunder i totalen. 

Jag tappar stridlusten sista 100 och blir omcyklad av några och slutar 5 i klungan och 7 på etappen som Stefan Stengård snyggt vinner efter kört solo och med Roger i 5 mil av 6. Hatten av.

Besviken. Mycket besviken. Speciellt på min dåliga spurt,  helt chanslös. Men det är som det är och blir som det blir. Nu är totalen vikt för Roger som leder stort Stefan lika klar 2:a. Tror jag är trea inför Arlanda Test Track och Markim Linje måndag tisdag. 

Vad kan du göra Jonas? Bit ihop och kom igen kanske?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar