torsdag 14 september 2017

Fart och watt för att åka med i Velothon Elitklunga


Vet att det finns många sifferintresserade cyklister så jag tänkte passa på att dela med mig lite av data från söndagens Velothon. Alla ni som inte kunde bry er mindre om watt och sånt tjafs. You better stop reading now. Loppet var drygt 150 km de första dryga två milen var riktigt långsamma runt 36 fart så datan för dem lämnar vi och tyvärr kan jag inte bjuda på de sista dryga två milen heller eftersom jag punkterade till stort förtret efter 13 mil. Kvar blir då dryga 10 mil däremellan och de såg ut så här.

Översta gröna grafen visar rullande 1 minuters watt och man kan se att det var ganska många hårda 1 minutare runt och över 400 w en period på utvägen mot Nynäshamn då både jag och många andra försökte komma iväg i en andra grupp efter de 6 som redan gått iväg i utbrytningen som skulle hålla hela vägen. Likaså en period på hemvägen runt Kessiakoffs Climb gick det väldigt hårt en stund på runt 10-20 minuter.


Distans 104.6 km Tid 2.30.58 Snittfart 41,6 max 69,2 kmh snittpuls 139,3 (80% av max) 166 max (96%) kadens snitt 92,9 max 136. Watt 235,7 snitt 294 npw 1095 w max 5 s. 1030 w 10 s. 785 w 20 s. 669 w 30 s. 509 w 1 min.396 w 2 min 333 w 5 min. 309 w 10 min. 292 w 338 npw 20 min. Vikt 71 kg.

Tittar jag bara på Ibike datafilen isolerat så skulle jag inte bedöma det som ett stenhårt pass. Förutom möjligtvis peak 10 sek till 1 minut. Men tävling i stor klunga ger naturligt inte samma kraftbelastning i snitt som ett hårt solopass. Jag har gjort >300 w i sommar solopass med 39 fart i 13 mil och ett på över 4 timmar 16 mil med >38 fart. Så baserat på det kan kraftbehovet för att åka med i Velothon Elitklunga 236 w 3,32 w/kg / 294 npw 4,14 w / kg ses som " en walk in the park"? Nej absolut inte, i alla fall inte under de ganska långa stunder av attackkörning med stötar och bryggningar, hög fart och många på och av. Därav så stor skillnad mellan snittwatt och normaliserade watt npw. Npw motsvarar den effekt som hade motsvarat jämn effekt hela tiden. Ju mer av och på och ojämn kraft desto mer skillnad mellan de två. Jämn fart på t ex ett tempolopp och plattväg blir watt och npw i stort sett de samma.

Bilden nedan visar peak 10 min som var på hemvägen någonstans runt 10 mil då det var hårdkörning ett tag med fart 46.6 kmh watt 309 npw 371 96 kadens 136 max pulssnitt 149 max 162.


Peak 1 min som verkligen var stentuff jag låg bland de första när vi gick in i Kessiakoff Climb och det blev körning värre. Gick hårt upp i spets i början av stigningen för att ev få en lucka. Det fick jag men kände att om jag fullföljer den iofs korta men branta backen på max kommer jag brinna upp på krönet och en 5-6 st cyklade om mig innan krönet. Minuten gick med snittfart 47,2 kmh på snittlutning 1.7% och max 10,4% snittkadens 110 max 129, snittwatt 509 max 1095 w. Loppets i särklass tuffaste del för mig.


Sammantaget hade jag inga större problem att följa med och även vara aktiv i de körningar som blev med attacker och bryggningar för att inte missa något som ev kunde gå iväg. Men hade kanske inte den där 100% toppenkänslan heller och det fanns stunder då jag fick bita i hårdare än bekvämt för att hålla position. Snittpulsen under loppet är lite högre än väntat givet den belastningen men tävlingen i sig ger lite påslag tillsammans med mycket koffein:-).

Om du funderat på vad som behövs för att hänga med en svensk elitklunga så kan det här ge en hint även om alla lopp förstås skiljer sig åt. Riktigt surt med punkteringen förstås att inte få fullfölja och se vad det räckt till mot slutet på tuffa Hornsgatan lite uppför hela vägen. Men det är som det är och det blir som det blir. Maybe next time? 

Verkar som min förbränning tagit fart ordentligt nu senaste tiden. Har inte lagt om kost eller dragit ner på mat eller dryck men i morse vägde jag in på i stort sett all time low som vuxen med 70.4 kg på 178 cm och enligt vågen en fettprocent om bara 5.3% tror den verkliga är någon % högre men aldrig varit så här deffad utan att tappat muskler. Har legat på ca 74 kg de flesta åren jag cyklat men i år tappat något kilo fett till. Det är kanske därför jag alltid fryser så mycket innan och efter lopp i det här skitklimatet vi har. Idag på cykling till jobbet med extrasväng på en fin 5 milare för totalt 8 mil. Det stod 15 grader på mätaren men det kändes som 8 i början innan man blivit varm. Aldrig känt så kalla 15 grader. Sommaren varför kom du aldrig?


 
Peak shape supplement! Läs Dr Gitterles blog om gener arv och miljö.

4 kommentarer:

  1. Jonas, vad har du för tankar kring tre-ekrat framhjul på tempohoj? Är det snabbare än ekerhjul eller är det bara snack. De riktiga grabbarna (Wiggo et al) använder ju dem flitigt på sina TT-etapper. Är lite prylsugen nu när säsongen lider mot sitt slut :)
    Kör för tillfället med disc bak och 50mm högprofil fram (Planet X).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Reine! Jag har kört en del på Hed 3 och gillar det skarpt. Gjorde ett mindre vetenskapligt test för några år sedan här: http://jblifecycling.blogspot.se/2015/06/3-x-165-km-tt-framhjulstest.html det visade dock inte på någon signifikant skillnad vs 58 mm eller 90 mm franhjul så ur performanceperspektiv tror jag det är ganska lite att vinna vs ett "vanligt" bra högprofilhjul. Men gillar känslan med treekershjulen och skulle gärna testa HED GT3 t ex som är med modernare bredare profil. Annars är mitt nuvarande Zipp 808 NSW fantastiskt bra i o m att det är så stabilt även i ganska starka vind trots 82 mm höjd. Kör hårt!

      Radera
  2. Tack! Du är en veritabel enCYCLOpedi! Kanske kollar in vad Ceramic Speed kan erbjuda i wattbesparing för mig istället. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:-) Låter som en god ide med keramiska lager. mina vänner Kalle Ericsson och Peter Hugod är grymma på det här med wattsavings, keramiska trissor specialkedjor osv. Skicka ett pm till mig om du vill ha deras input och förslag. Trevlig helg!

      Radera