onsdag 28 februari 2018

Återbesök i Naithon & Laguna Hills

Ni vet den där härliga känslan av förmåga. Just idag är jag stark som salige Kenta sjöng. Det mest beroendeframkallande med det vi kallar träning som finns. Igår hade jag en upplevelse åt det hållet. Lätta starka ben med snabb återhämtning och bort med mjölksyran snabare än vad jag kan få i mig en Singha eller Chang här nere i Bangtao Phuket.


Cyklade igår ett kortare 65 km men betydligt intensivare pass än i förrgår. Bra i magen nu och det kändes en väldig positiv skillnad i benen. På de tuffare partierna och de galet branta backarna runt och ibland över 20% känns det dock klart att jag saknar lite topp i hjärta lungkondition, men benstyrkan har nog aldrig varit så bra. Känns som rodd och styrketräning givit och kommer kunna ge lite tillskott där.

Cyklade norrut efter stränderna på västra sidan. Det är ett helt extremt parti på 5-6 km mellan Bangtao och Naithon stränderna där man klättrar rakt upp superbrant och sen ner lika brant och upp igen 3 gånger. I första branten från Bangtao mot Naithon en sträcka med 12% snitt har jag kul nog kvar ett KOM från nov 16 med tiden 1.20 

igår gick det betydligt långsammare med 2 minuter upp. Hade planen att köra ganska lugnt i backarna ut över Naithon för att sedan köra några hårdare intervaller på en fin, lite kuperad 5 km loop helt utan trafik ytterligare ca 5 km bort. Intervallsträckan är loopen längst till höger. Kör den motsols 5 gånger med paus efter 2 och 4 varv. Lite stegrande tempo första 4 och nära max på sista.


Pustade ut på ”fiket” nedan mittemot start och stopp. En cola en redbull 35 baht 9 kr. Frågor på det?


Där och då egentligen nöjd med träningspasset men jag ska ju hem igen och ta mig tillbaka över ”väggarna” Naithon & Laguna Hills åt andra hållet också. Gruvade mig lite för Naithon den första backen som är ca 18% i 300 meter. Tänkte först att jag orkar inte bli trött mer idag och lägger i lättaste växeln och bara tar mig upp, men när jag började närma mig kom jag på andra tankar. Det vore roligt att få en referens mot mig själv och den gången i nov 16 då jag med någon form av Lidnersk knäpp cyklade upp backen på 1.05 vilket då var KOM med 9 sekunders marginal och än idag med 4 s. Fattar knappt hur det gick till. And they say No country for old men?

Hade dock inte den där 100% mentala kraften som krävs för att få ut max och visste också att jag är chanslös på att slå min tid. Men gick på hårt ändå och bröt mig upp, tänkte lite till, lite till snart uppe. Och upp kom jag till slut trött som tusan men inte som förra gången, stanna hänga över cykeln i två minuter med en ”kommer jag överleva?” Känsla. Tiden blev 1.18 förvisso 13 sek långsammare men sekunderna går vansinnigt fort för varje fartskillnad i den lutningen och det hade räckt till 6 plats på Strava igår med över 1500 reggade tider. Klart nöjd med det svaret.


Rullade försiktigt ner till vackra Naithon stranden. Stannade tog en himmelsk mixed fruit shake för 30 baht / 7.50 kr

Redo för Laguna Hills efter pitstop Naithon Beach.


Den värsta kvar Laguna Hills. Strava säger 800 m med snitt 9.4%. Jag tvivlar starkt på det det är runt 20% och över långa stunder, verkligen absurt brant och när man hoppas på lindring runt en kurva blir det ännu värre. Skjut mig! Tänker man jag stannar det går inte. Jag har stannat där en gång av de 6 jag cyklat den de senaste tre åren men inte igår. Gick på ganska bra hela vägen och kom nöjd upp men trodde absolut inte på pers men det blev det glädjande med 3.21 och en 18 plats all over. Helt klart är jag bättre på en minuts max än 3-4 eller upp till 20-45 min. Min relativa styrka i cykel verkar vara extrem anaerob 30 sek - 1 minut eller extrem aerob med långa tider 3-7 timmar så fort det går. På 3 min-45 min är jag klart sämre relativt.


Rundade av en härlig dag med en grym middag med tjejerna och sen en högtidsstund på altan med en bra kubansk cigarr ett glas rött och Thåströms Bluesen i Malmö och Centralmassivet från albumet med samma namn från tidigare i vinter. Vilka låtar! Kung han är ändå Thåström fortfarande levererar och åldras med värdighet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar