onsdag 7 februari 2018

Välkommen hem - Trek Madone provad uppför Box Hill

Som ett barn på julafton. Så där nöjd ser man ut när man får hämta hem sin nya ögonsten som grabbarna på Cykloteket Bromma förtjänstfullt monterat ihop. Hela CRT landsvägsteam kommer i år tävla på svart röd vita Trek Madone en riktig värstingsram, fullt integrerad och klassledande aeroracer. Ramen finns i två versioner en extremt aggresiv H 1modell, med nästan löjligt "låg front" och lite exklusivare grafitblandning (läs mycket dyrare). Samt den något mer vanliga geometrin H 2. Jag valde förstås H 1.. Gillar ju en superlåg position på styret och min Merckx EMX 7 är också väldigt aggresiv. Men att det skulle skilja 3 cm i höjd på styret hade jag inte riktigt detaljkoll på så börjar med ett par distanser och 1,5 cm lägre än jag satt tidigare. Får känna på det ett tag och om rörligheten och känslan säger så kan jag slamma ner den ytterligare någon cm.

Alla CRT teamcyklar på rad. Den natten vill man inte inbrott i affären:-)

Utrustning i övrigt på min nya kärlek är full Dura Ace DI 2, kassett 11-25, pedaler och spurtknappar. Vevparti Quarq D Zero wattmätare samma modell som på min tempocykel. Integrerad styrstam och aerostyre, 12 cm respektive 40 cm bredd. Kompletterade med en temposadel Bontrager HILO Pro som påminner lite i form om ISM sadel jag haft på Merckxen men är lite nättare och lättare i grafit. Hjulpar Bontrager Aelous 5 tub kanppa 1300 gram med Bontrager R4 25mm tubdäck. Totalvikt 7.2 kg för mitt drömbygge.

Hem snabbt svårt provsugen och mellan lite skjutsning av döttrar till träningar smet jag ner i Vinterstudion för byte av bakhjul till "trainerhjulet" Zipp 808 NSW. Lyckades till min stora förvåning ganska snabbt få till synk av nya Quarq till Zwift (typ 1 gång av 100 något som har med teknik fungerar enkelt för mig) och sen upp på cykeln för att cykla några virituella varv runt London.

Härlig känsla direkt på cykeln. På en trainer kan man förstås inte bilda sig en komplett uppfattning men den kändes väldigt direkt, lätt och styv. På lördag blir det ett bättre test då vi ska cykla på Bosöns löparbana tidigt på morgonen, blir väldigt kul. Jag hann med knappa 45 minuter igår varav de sista dryga 30 på hög effekt med 315 w snitt. Det blev bra jobbigt mot slutet, började på drygt 300 w och tänkte försöka hålla det 30 min utan att bli helt slut. Det gick väl sådär, i all afll med det sista målet. Effekten klarade jag och ökade även 10-15 w efter 10 min då jag fick feeling. Höll ihop det bra upp mot 25 minuter och ökade ytterligare sista 5 minuter runt 330 w. Då kom jag in i Box Hill climb. En klassisk klättring utanför London bl.a från OS linjeloppet 2012. Det är ca 3 km med 5% lutning så inga alptoppar men det är ju London.. Jag började bli bra trött nu och insåg att kör jag hela backen klart blir det tre minuter till på hög ansträngning och 33 minuter istället för 30. Men ok då låt gå, nu var jag ju ändå snart halvvägs in i backen. Har kört banan några varv tidigare på Zwift och hade en bästa tid på 7.40 som jag tänkte försöka putsa några sekunder. Det gick och kom under stor möda in på 7:e Zwift tid så långt under dagen /kvällen.

Box Hill på Zwift 7.19 igår med 328 w snitt 4.54 w / kg 24,7 kmh 5% lutning 160 /164 i puls så pretty much all out sista 7 minuter. Det räcker till plats 12041 /179237 på Strava / Zwift. Man kan konstatera att det finns vansinnigt många snabba Zwift cyklister, kanske ibland även supportade av "glädjetrainers". KOM på 40 kmh i snittfart, tjena..

En hal front

Bontrager HILOPRO får också tummen upp!

En presentation av Trek NMadone från GCN

En lite längre utförligare recension efter lång användning

En recension från Cycling Weekly

1. Snygg Madone! Har suktat efter en sådan ett tag, men får nog panta lite fler ölburkar innan jag har råd med en sån :)

Här hittade jag något för ditt tävlingspannben: SM i inomhusrodd på Lidingö, finns öppen mastersklass tydligen....

Misstänker att det kliar i dina tävlingsnerver redan nu i februari!

1. Tack Reine! Ja många burkar blir det.. men smakar det så kostar det:-) Tack för tipset om roddtävlingen fick det även av en annan så hade lite "span" på det. Kommer hem från Thailand bara någon dag innan men inte omöjligt att jag testar "tävlingsnerven" just for the sake of it även om jag inte har där att göra än prestationsmässigt, men man måste ju börja någonstans.. Kör hårt!

2. Men då kan du ta morgonpass på roddmaskinen på hotellet hela vistelsen, så kommer du hem och piskar hela startfältet. Ha en trevlig semester! Åker snart till Abu Dhabi med familjen en vecka och en av behållningarna med resan är att de har ett formidabelt gym på hotellet!