torsdag 17 oktober 2019

Ny säsong i Vinterstudion

Efter ett par lugna "postseason" veckor på cykelfronten med endast lite pendling (oftast i regn) och en lång härlig golfhelg i Benidorm / Alicante (med desto mer sol o värme) torsdag-måndag så körde jag igång Vinterstudio säsongen igår kväll hemma med 40 min Wattbike samt 5 k rodd framför ett avsnitt av Peaky Blinders på Netflix. Ja det var egentligen andra passet då förra veckan bjöd på ett liknande pass innan golfresan men det kändes som säsongsstart igår. En start utan stress mot hög belastning eller resultat. Tänker som vanligt köra på känsla utan något program men i stora drag mest basträning och bara enstaka högre intensitets pass innan lite mer block av HIIT träning tar vid kanske runt årsskiftet. Kombinationen Concept 2 roddmaskin & Wattbike passar mig bra och ger en perfekt basträning tycker jag. Började igår med 40 ganska jämna minuter med svagt ökande belastning på Wattbike för ett snitt av 250 w till pulssnitt 130 (75% av max) med förvånansvärt bra och lätt känsla, framförallt i utvilade ben. Fortsatte direkt med 5 k rodd och det var bara andra passet rodd sedan i mars så där ligger man ju en bra bit från form och fick ta i sista 2 km för att hålla 500 hundringarna i fart under 2 min. Ökade lite sista kilometern för 19.43 vilket ändå kändes som en bra omstart. Kanske blir målet att utmana pers på 5 k senare i vinter / vår på 18.35 från januari i år. Om jag orkar mobilisera mental kraft. Det är nästan helt osannolikt tungt att höja tempot kraftigt i rodd. Man tycker inte det borde vara så stor skillnad som det är men varje sekunds skillnad i 500 m tempo är klart kännbar och den trötthet och mjölksyra jag kan få i roddmaskin när man tar ut sig max är nästa bortom all rimlighet.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1M4TDk1--f3tRlovkPvutR3dhfwQfQWCy


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1UHAa36DT_Tb5gHu4vAmh21UHiR8gQljkhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1Q0_xrl-KHHTAnZjJMaYDTgSs-UBOYzNa
Golfhelgen på Melia Villaitana utanför Benidorm var suverän. En grupp på 17 + 2 tränare samma gäng som åker nästan varje år. Ett par timmars träning på fm sedan god lunch och nån öl + betting inför rundan på eftermiddagen. Jag vann 3 dagars tävlingen året innan (hade höjt mitt hcp ganska kraftigt till 14 efter många inaktiva år). I år har jag spelat några fler rundor ca 10 så trodde jag skulle kunna spela bra och bettade ganska hårt på mig själv. Slog bollen stundtals riktigt bra under helgen men mer på rangen än på banan och fick scorerna 33,33 samt 32 poäng och slutade 2:a. Poängmässigt och spelmässigt en besvikelse även om det förstås var kul att vara med i täten. Sista dagen spelade vi scramble (alla slår från bästa läget). Jäkla kul spelform och enda gången man får känna sig bra i golf på scorekortet. Hade ett grymt flyt med puttern och vi slutade 10 under par och vann scramblen, kul! Men vad hände då? Jo då hade jag glömt bort att betta förstås i hasten innan vi skulle slå ut på morgonen och efter hård betting med 100% förlust 3 dagar innan så vinner man när man inte bettat sista dagen..

Pendlade in till stan i morse återigen i regn och var inte helpeppad på blöta skor och kläder hem ikväll så när en affärsbekant messade och undrade om jag ville följa med på middag först och sen Stockholm Open tennis ikväll så sa jag JA TACK! Cykeln kan vänta och kläderna kan få torka.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1KvLqOwz4vwsWcD_LMIldc_i6qxCbyXI-https://drive.google.com/uc?export=view&id=1jRU-u7yIIAElpZM86yuL-t9IF7sVrwO-https://drive.google.com/uc?export=view&id=12KtwXZYOXa1g0jcIBKu8X-94aSzVWBq5https://drive.google.com/uc?export=view&id=1NNWkvFgQmGFoepGWtTk1F2OV_JcpyJkB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar