måndag 15 februari 2021

Vad betyder energiintag med eller utan på ett hårt långt pass? Test 2 timmar Wattbike a 301 w > 4 w /kg på vatten

Det här med energiintag på träning / tävling är ju något som ständigt har debatterats genom åren och nu verkar mer tecken gå åt att ett ännu lite högre energiintag kan ge bättre resultat än det redan för många tuffa att få i sig 80 gram kolhydrater per timme och t om så mycket som 120 gram per timme är att föredra för längre event. Läs här: https://www.mysportscience.com/post/the-case-for-high-carbohydrate-intake-during-long-races Upp till nära en timme klarar sig kroppen oftast redan bra på inlagrad energi / glykogen.


Jag själv har varit rätt slarvig med det här och ofta kört ganska långt och hårt på mest vatten. På tävling har jag försökt vara lite mer noggrann men även där ganska långt ifrån 80 gram / timme för det mesta. Jag har tänkt att den gamla principen train low race high kanske är bra för fettförbränningen och sen är det ju rätt "olustigt" med allt socker som den typen av sportenergi ofta medför. Men efter lite samtal med sakkunniga och lite övergripande analys av forskningsläget verkar det som tillvänjning för bra fettförbränning kan ske rätt bra ändå och de lågintensiva passen gör jag naturligt mest med vatten men jag kommer försöka öka mitt energiintag ordentligt i år på de lite hårdare passen enligt tesen tränar man med bättre effekt och cyklar fortare blir man helt enkelt bättre och snabbare.

Idag kom jag på idén att göra ett test med ett hårt 2 timmars pass under några gånger enligt exakt samma protokoll och då köra det första gången helt utan energi bara vatten 2: gången med en 25 gram gel varje kvart det blir 175 gram kolhydrater och 3 gången som 2 fast med tillägg en Cellexir Endurance innan. Jag kör passen på Wattbike i Vinterstudion någon timme efter normal lunch i en intensitet som är hård men som jag bedömer vara möjlig att klara 2 h enligt modellen 4 x 30 min med 2 min vila. Jag satte kraften till 300 w i intervallerna (4,05 w/kg) och satte igång att trampa. Som tidsfördriv kollade jag på serien Atlantic Crossing på bioduken.

Jag kollar snittpulsen och upplevd ansträngning i varje intervall första gick glädjande väldigt lätt och puls blev 138 snitt ca 82% av pulsmax. Borg skala kanske 13 av 20. 2 min vila fylla på vatten intervall 2 fortfarande ganska lätt men pulsen trillade upp några slag till 144 snitt 86% av max 149 högt. Borgskala 15.

Hälften gjort men det här kommer bli tufft kände jag inte minst mentalt då långa innecyklingar inte riktigt är min grej trots min fina Vinterstudio med all tänkbar underhållning har jag nästan aldrig kört längre än 90 min men nu var jag fast besluten att göra det här testet och den stora skillnaden lär ju komma timme 2 om den blir stor?

Intervall 3 rullade på bra i 10 min men sista 20 var rätt tuffa. Pulsen fortsatte upp några slag och blev 148 i snitt 89%  av max och 153 högt. Borgskala 17/20. En kvar, fan nu är det tufft att bara få fylla på vattenflaskan kände jag men vad gör man inte i "vetenskapens" tjänst:-)

Sista intervallen och nu började det ta ganska hårt framförallt mentalt och efter 10 min beslöt jag att ändra testprotokollet och göra sista halvtimmen med 2 x 15 med kort vila jag kände ingen lust att fullständigt krossa mig. Tuffa 15 min som gick med 146 i snittpuls och 17 i Borgskala. Sista 15 gick ändå ok efter den korta pausen nu när man såg målet men bra tufft mot slutet. Snitt 148 högt 156 och Borgskala 17 på den också.

Jäkla pärs helt klart 2 h a 301 w totalt blev snittpulsen 144 det ska jag klara mer än ett par timmar men inne på testcykel och med bara vatten så blev det ett av de tuffaste passen på mycket länge och det kändes ju sällsynt skönt efter ute i bubbelpoolen med en god recoverydrink efter.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=19YQH-NhtHnIWlH0-aQySl9xINdqerEOzhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1IBu6tvGiWPpZ5s7ey-1iZo558Exrr5_3

Nu blir det någon dags lättare träning innan pass nr 2 i mitt test tar vid. Borde ju gå lite lättare om jag inte har en urkass dag. Blir väldigt spännande att se vad skillnad blir i både puls och upplevd ansträngning med en gel varje kvart. Vad tror ni? Blir det stor skillnad? Hur kör ni med energi? Det handlar förstås mycket om vad era mål är också vill man mest cykla för att det är kul och ger bra träning kanske t om gå ner lite i vikt ska man förstås köra lite mer på vatten eller lägre energiintag. Men om ditt mål är att prestera bättre kanske läge att kika lite mer på det här?

Måste ju också belysa den alldeles otroliga insats Nils van der Poel gjorde igår blev helt blown away av hans åkning vilken urkraft vilket driv helt INSANE! Nära 50 i snittfart på skridsko i en mil! Varven på 29.9 och världsrekord under dåliga förutsättningar med högt lufttryck. Minns när legenden Tomas Gustafsson åkte på 80 talet och man då också lika tagen när Bosse Hansson kommenterade och Tomas gjorde varven på typ höga 33 eller låga 34. The Times They are A Changing.. Nästan overkligt att ta in Nils prestation som är bland det absolut mest imponerande jag sett under hela mitt sportintresserade liv. Grymt skön kille också haft en del kontakt med honom och vi ska cykla lite ihop till våren ser jag verkligen fram mot han är löjligt stark på cykel som ni kanske kan förstå och gör ju mycket av träningen på cykel också utöver ultralöpning och skridsko. snacka om att gå sin egen väg. Helt fantastisk historia och utveckling. Snacka om att Nils bevisat att allt går och går det inte så går det ändå!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar