Vi gjorde väldigt många körningar 22 set ca 3-5 min långa i olika vindhastigheter, positioner och vinklar på cykeln. Det var inte så lätt fast jag bara satt still på cykeln. Det låter lättare än vad det var för instruktionen är att sitta så still som möjligt och det är inte det lättaste när det blåser i 55 kmh och cykeln står tiltad 20 grader vänster eller höger. Blev ganska kallt också i den hårda vinden som dras ut långt bakifrån av 4 jättefläktar. De kan köra den i 110 kmh extrema krafter jag är glad att de nöjde sig med 60 kmh.
Min CDA i TT position blev uppmätt till drygt 0.22 och när jag intog aggressivast möjliga position drygt 0.21 skulle tippa att en mer komfort / kraft position ger ca 0.23 och det är ungefär där jag hamnar på världsrekord loppet 200 km från 10 juli. Det skiljer ca 1 s per km för respektive steg så det skulle spara ca 400 s på 20 mil nästan 7 minuter att kunna komma ned mot 0.21. De riktigt snabba mest aerodynamiska ligger under 0.2 i CDA på kortare lopp lite beroende på storlek förstås men Aero is everything! Ja det är klart lite kraft behövs ju också om det ska gå fort men ja ni fattar. På VR loppet hade jag 271 w snitt (vikt 73 kg) i fallande kurva från första timmen på 300 efter 10 mil 292 men blev sedan mer nedmald av hemska vinden i södra kurvan och regnet än jag hade hoppats / trott och tappade ned mot 250-260 andra halvan. Ingen genomklappning och jag hade ju mycket tid ”insparad” då första timmen gick med 45.4 kmh 10 mil visade 44.7 fart.
Garmin data på VR loppet 10 juli
Jag tappade både lite mer kraft stil / position / kadens andra halvan än jag tänkt mig så det finns att jobba på. Så hur blir jag mer aero? Flexibilitet rörlighet i höft hamstrings rygg axlar armar är nog nyckeln för att kunna fälla mig mer / bättre. Haft en galet envis skada från hamstringsmuskeln nu får den fäster i vänster skinka nu med ont nära ett år nu. Det här gör att jag inte kan komma fram fälla mig som jag vill och jag åker nog något långsammare pga det.
Jag blev också sugen på att testa en lägre cockpit efter vindtunneln så idag bytte jag spacer (fick ta Kajsa till ovärderlig hjälp då det är galet krånglig konstruktion) till den lägsta av de 3 jag har att välja på till min Trek. Det skiljer nog ca 2.5 cm se bilden så det återstår att se hur det känns nu att cykla på. Sköt fram styret ca 1.5 cm också. Ska se om jag kan sträcka ut något mer och på så sätt kunna få in axlar något mer.
Min Trek efter dagens förändring
I vindtunneln testade vi också ett par olika TT dräkter Endura D2Z mot Velotec Dynamic. Båda är high end och Endura är t om förbjuden (märkligt av UCI). De var liknande i 45 kmh men Endura lite snabbare i 55 kmh. Vi testade också om själva Gibli enheten mätaren under styret som innehåller alla tänkbara high end sensorer accelerometer vindmätare GPS och en massa annat. Med eller utan mätaren visade knappt mätbar skillnad vilket var ett bra besked.
Endura D2Z vänster Velotec Dynamic i mitten
Slutligen så testade vi Velotec vadskydd och det gav också ca 2 w fördel vs att köra utan.
Sammantaget en mycket spännande och givande dag. I em ska jag testa de nya inställningarna. Blåser hårt idag så gäller att hålla i styret. Kör hårt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar