torsdag 23 maj 2013

Vinnarkultur med Wallin, Wikegård & Vacchi följt av praktikförsök på Smacklopp

Sitter på Landvetter och väntar på planet hem efter några snabba GBG möten. Igår var en kul och händelserik dag med mycket cykel och intressanta möten.

Var med på en nätverksträff med ämnet vinnarkultur, ett ämne och område som ligger mig varmt om hjärtat. Det var fd Tre Kronor coachens Peter Wallins företag Beta som bjöd in till en heldag med både fysisk aktivitet och många intressanta programpunkter. Redan 08.00 började fysdelen som var antingen styrketräning med Wikegård eller 5 mil cykling med Vacchi (gissa vad jag valde). Vi var knappa 20 som cyklade i halvtrist väder men trevligt sällskap, förutom Vacchi skridskolegendaren Thomas Gustavsson som jag träffat några gånger, mycket sympatisk. Thomas hade dessutom cyklat de 6 milen från Uppsala med start 0530 följt av 5 till nu sen en dagskonferens hemcykling 6 mil tillbaka för en löparutmaning med jobbet 1 mil på kvällen. Imponerande dagspass. Vidare var ett glatt gäng medlemmar från Team Rynkeby. Imponerande upplägg dom har med sin finalcykling med över 900 personer till Paris. De samlar in x miljoner till Barncancerfonden och hela projektet är grymt beundransvärt. Tempot var sällskapscykling. Mot slutet ville Vacchi få lite motion och föreslog fri fart en delsträcka om kanske 7-8 km. En kille drog upp farten, jag ökade och Vacchi hängde på. Sen körde vi ett hårt partempo och lämnade de andra en stund. Han är i bra form Vacchi. Höll en 360 w snitt där under några kilometer.

Sen dusch och lite mingel. Träffade bla Michel Lafis som var mycket trevlig och kul att snacka cykel med. Michel som kört 4 OS och proffs 92-02 är ende svensken som kört de tre Grand Tours under samma år. Respekt. Kul att höra om proffsåren lopp med Armstrong, Pantani och dom andra. Han körde bla i Deutsche Telekom med Ulrich, Bjarne Riis och "min skalp" Erik Zabel. Frågade hur och om han upplevde dopingkulturen. Han menade väl på att stjärnorna hade sina doktorer de nu ökända Fuentes Cecchini osv men i övrigt dolt. Men det är klart att de kunde lägga ihop ett o ett.

Wikegård berättade öppenhjärtigt om sin besvikelse på TV 4 angående den "beef" han har med Per Mårts och att han sätts utanför när Mårts är med i studion etc. På dagens ämne vinnarkultur var han tydlig med att det var Sedinarna och inget annat som vände trenden och gav guldet. Faster Agda eller vem som helst hade kunnat vara tränare.

Sen var det Vacchi som blev intervjuad av Wallin på ett kul sätt. Gillar Vacchis humor självsäkerhet och snabbhet. Dagen fortsatte med Mats Årjes Skistars Vd och curlinglaget tillika världsmästarna Team Edin som båda bjöd på mycket kompetent intryck. Speciellt imponerande att lyssna på Team Edin och de unga bara 27 åriga killarnas oerhört minutiösa långsiktiga stenhårt professionella satsning som redan gett EM och VM guld och nu med det stora målet OS guld i Sotji.

En kul och givande dag om Vinnarkultur från vinnare. Efter det hem och tvätta cykeln och byta om igen för färd till Uppsala och kvällen Smacklopp Dalbyvarvet 53 km varvbana 13 km 4 varv. 

Nu var det dags att försöka praktisera lite egen vinnarkultur. Fylld med självförtroende efter dagen och inte
minst "segern"  i Roslagsvåren i söndags så siktade jag på att vara med högt upp när det börjar dra ihop sig. De tre första varven gick lite ryckigt men åkte med fint i klungan. En grupp om 4 med David i CK08 kom loss ca 1.5 varv men blev inkörda strax innan sista vavning. Det var rätt tuff vind och kantvind stundtals så klungan hade fördel.

På sista varvet tog jag mig upp i spets och attackerade med ca 1 mil kvar. Fick lucka och väntade in en Fredrikshof kille som var på väg mot mig. Frågade om han var pigg nog att satsa men han tvekade lite och klungan kom snabbt och ensam var inte att tänka på i vinden 1 mil solo. Då kontraattackerade Kalle Zander och en annan Uppsala cyklist. Spurtade ifatt deras hjul och tänkte här ligger jag perfekt med två starka, men då slog den ena helt av och jag o Zander kollade på varandra sen sa han, nu kör vi. Och det gjorde vi i ett fint partempo för allt vad tygen i våra tighta trikåer höll. Vi fick några hundra meter men bakom jagade dom naturligtvis hårt. Vi lyckades utöka några km och rejält trött började jag nästan tro att det skulle hålla. Hade ingen riktig superfeeling i benen men Zander körde starkt. Oddsen var dock för ojämna och med ca 1500 meter kvar och puls på max fick vi ge upp. Over and out tänkte jag men då kom en liten nerförsbacke och gav mig livet tillbaka och vips låg jag bra med in i spurtbacken uppför till målet. Med några hundra meter kvar ställde jag mig i bocken och gav all out. Tog täten och hade den till ca 20 m kvar men ben och hjärta höll inte hela vägen upp (i wonder why? NOT) stumnade och blev passerad av två. Var nog nära fotofinish om 3 plats men inbillar mig att jag tog den med 2 centimeter. Så 3 eller 4 plats. Ingen riktig vinnare alltså men sett till hur loppet utvecklades så är jag extremt nöjd att kunna komma tillbaka efter kraftuttömningen sista milen. Dessutom med ett 5 milspass i benen på morgonen.

Bilderna visar Vacchis och mitt partempo på morgonen snitt 360 w Zanders o min utbrytning dryga 9 km fart 44, watt 346 samt spurten 28 sek 330 m  731 watt 1001 max 44 fart i 4.2% lutning och 166 puls. Kan inte minnas när jag var så slut senast. Sammantaget supernöjd med hela dagen. Idag VILA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar