lördag 19 juli 2014

Härlig sommar(fart)

Vilken fantastisk sommar vi är på väg att få. Jag har lite svårt för det svenska vädret generellt därför blir jag så extra glad när vi haft högsommarvärme två veckor i rad. Keep it coming. En underbar vecka på landet Smidö med storfamiljen på 11 personer. Dagar med sol o bad, lite cykelträning, TDF på tv och en massa god mat och dryck. Hann med en golfrunda igår också på Bro Bålsta med svägerska / svåger. Trodde på en bra runda efter lovande spel första rundan förra veckan. Men det blev rock bottom all time low. Vi som spelar golf drar ju ofta till med förstärkningsord typ mitt livs sämsta runda. Men igår var det verkligen så. Efter en något försiktig början med 3 poäng första 9 ökade jag takten med 10 hem för att summera 13 poäng (hcp7) ja ni fattar hur snett det gick från tee och varenda chip eller bunkerslag jag slog toppades 30 meter för långt med ytterligare en "others" i scorekortet. Ja ja vi hade i alla fall tur med vädret.. Man blir bra på det man tränar på, motsatsen verkar också gälla.
På väg ut på dagens runda. Anar man en ölmage där?

Idag gick det desto bättre när jag efter två dagars cykelvila åter kom upp i sadeln. Körde på förmiddagen ut från Smidö vanliga vägarna genom Bålsta mot Enköpinghållet. Efter en mil uppvärmning nollade jag mätarna på Garmin och Ibike och satsade på ett hårt jämnt tempo 5 mil med vändning efter halva sträckan. Lite mot ut men såg efter både 10 och 20 min att farten var över 39 så jag såg en möjlighet att för första gången i livet komma över 40 snitt solo på racer en lite längre sträcka. Låg inte tokhögt i puls och benen kändes bra. Stannade vid vändning 1 minut med drygt 39 fart. Drack lite i värmen och tog en gel och sen iväg hemåt. Nu jäv... ska det bli fart i medvinden hem tänkte jag. Men det blev inte mycket till farthöjning, tom sida mot i början, lite frustrerande och "drömgränsen" 40 snitt började kännas orimlig.

Vinden blev i alla fall lite bättre igen och i sida med kom farten upp igen och med 1 mil kvar hade jag 39.8 snitt so maybe there is a chance? Men de 5-6 km genom Bålsta är inte alltid så lätta att åka fort genom alla rondeller och bilar. Körde om ett antal gissar jag lite förvånande  bilister där. Bra tempo uppför tunga backen Col de Kalmarsand och nu bara målspurten 3.5 km förbi Bro Bålsta Gk sen framme. Det gick inte riktigt fattades 15 sekunder och kom in på 1.15.15 över 5 mil. Vansinnigt nöjd med det ändå och det snabbaste jag cyklat racer solo out and back så pass långt. 

Efter bad med barnen en lång eftermiddag med både TDF och The Open golf. Vem sa att killar inte klarar av multitasking? Synd bara att herrar Nibali och Mcilroy är FÖR bra just nu och tar bort spänningen.  Men i golfen kan det iofs vända fort imorgon även om oddsen är höga för det just nu. I cyklingen kan bara krasch eller sjukdom stoppa Nibali.

Nu lite recovery Rose i kvällssolen. Life is good!

Kaffe på bryggan igår kväll
En misslyckad golfare
Badkonster i skymningen
Stort getingbo i boden som blev besegrat häromdagen. Aerohjälm med dubbla användningsområden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar