torsdag 31 juli 2014

RR Smack Karbytempo

Hann hem efter Ålandskryssningen, bytte snabbt om till tempodräkt och la cykeln i bilen och körde ut till Karby / Vallentuna för dryga 18 km Smacklopp tempocykling med 54 startande i den fina sommarkvällen. Körde banan en gång som uppvärmning och det kändes rätt så lovande kunde hålla 41 fart på 140 snittpuls så klart lovande inför loppet. Hade bestämt mig för att prova något nytt och köra "mätarlöst" och bara på kroppsfeedback. Har aldrig gjort det på tempotävling och tänkte det kunde vara kul att testa så jag satte på Garmin Karby tempo och la den i bakfickan. Banan är fin böljande både i sid och höjdled med 128 höjdmeter på 18,3 km. Snabbt ut till vändningen, inte så stark vind men med ut. Började galet fort och körde första 5 km med 48,9 kmh. Snabbaste solo 5 km i livet under normala förhållanden. Sen blev banan tuffare ut mot vändningen och tillbaka mot vinden. Kändes ändå riktigt bra. Hörde tredje 5 km pipet från Garmin i bakfickan och trodde mig ha en kanontid där efter 15 km, men började bli duktigt sliten. Låt det hålla nu sista 3 km, bit ihop. Men det gick inte, gick kanske inte in i väggen men det kändes nästan så de sista 3 km ackompanjerad av den lite tilltagande kvällsbrisen mot. Orkade inte hålla trycket där och den sista branta långa backen upp till målet blev HEMSK. Helt slut kunde jag fiska upp Garmin klockan efter att ha stannat ett 30 tal meter efter målet. Slog av den och såg snittfart 43,4 (43,8 under loppet) med snittpuls 157 vilket är högt för mig. Hade kanske trott eller hoppats på något högre fart men är ganska nöjd ändå. Det räckte till en 4 plats, har ganska många såna i tempo nu. 8 sekunder från tredjeplatsen men långt ifrån "omöjlige" Staffan Arvidsson Uppsala som körde med grymma 46,8 kmh snitt och slog mig med 1,37. Resultat Smack

En iakttagelse är hur pass lite fart det skiljer för mig på en extremt stor skillnad i upplevd ansträngning och pulsnivå. På uppvärmning kör jag 41 fart med långsiktig komfortpuls på 140 ett tempo jag kan hålla flera timmar. När jag maxar 25 minuter klarar jag "bara" att höja farten med 2,8 kmh till 43,8. Men det kanske är så det är varje kmh ökning i farter över 40 är ju minst sagt tuff. Men jag hoppas få till lite mer top end speed nästa gång. Strava 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar