onsdag 3 juni 2015

Sthlm Cup Markim linje & rekordförsök på Siljan Runt

Igår anordnade vår klubb CK 08 en tävling i Stockholms Landsvägscup med två varv runt Markim och totalt 62 km.
En massa cyklister till start i A, B och Damklass som trotsade den svenska "sommarvärmen" som bjöd på omväxlande regnskurar, 11 grader och friska vindar. Perfekt väder för mig att köra följebil nu när jag inte kan cykla fullt ut än. Vår tävlingsgeneral Oskar Ekman hade roddat med alla förberedelser på bästa sätt och gick igenom alla funktionärers uppgift med militär precision. Vilken tid klungan kommer passera flaggvakt A, B, C osv. Det var blinkande ljus på första bilen efter den 2 motorcyklar sen åkte jag efter A klungan med sjuksyster i bilen och snurrande ljus på taket. Det var polisbil vid Almungevägen som tillsammans med flaggvakter varnade och stoppade trafik. Även om det var vår klubbs arrangemang och vi var många som hjälpte till att skapa en proffsig och sällsynt säker cykeltävling så var det här Oskars tävling. Det hade aldrig blivit av annars och framför allt inte på detta proffessionella sätt. Grymt fixat Oskar och idel välförtjänt beröm överallt. Många cyklister sa efteråt  och även i kommentarer idag att det kändes som att tävla på avstängda vägar. Riktigt kul. 

Blev tävligsmässiga framgångar också för vår klubb då Hans Berggren tog sin 3 seger för året i B klass och Otto på fin 3:e  efter att han och Peter W som taget ur skolboken levererat fram Hans till ganska klar spurtseger. Dags att byta klass nu grabbar ni är alldeles för bra för B klass.

I Damklass blev det också "hemmaseger" där Marika Wagner tog hem det snyggt och klart i spurt
A Klass topp 4 

Hade förstås varit ännu roligare att kunna vara med och tävla istället för att köra bil precis bakom. Men det var rätt skönt ändå, speciellt under regnskurarna. Häftig och ovan vinkel att sitta precis bakom A klungan i bil och kolla på hastighetsmätaren. Jäklar vad det gick fort i medvinden första milen bort mot Lunda ofta mellan 50-60, häftigt och svårt att förstå vilken kraft en stor cykelklunga kan få. 

När det började dra ihop sig mot spurt och jag låg med foten på gasen i bilen bakom tänkte jag: Om jag trycker gasen i botten nu kan jag köra över dom allihop och komma först:-) Nej jag kände: Vill vara med! Grymt sugen då i bilen att vara med och fightas. Men redan på lördag är det dags att bli trött Big Time med Team Conti och rekordförsök på Siljan Runt. 16 mil i 43-44 fart på runt 3.40. Piece of cake? Nja... Låter ju helt orimligt kan jag tycka för ett gäng gubbar som oss. Men kanske kanske om vi kör tight i kedjan, gubbarna i toppform och vindarna är svaga. Ska bli jättekul att göra Siljan debut och kan bara hoppas att kroppen är med mig och att nyckelbenet inte känns så mycket som det gör just nu.

Var förbi Sigge Cykel på hemväg idag och fick Sram Red växlarna lite finjusterade. Passade på att fråga om det inte fanns några snabbare däck än de Schwalbe Durano S 23 mm jag hade på. Jo sa Magnus det där ett ok träningsdäck men finns klart snabbare med lägre rullmotstånd. Bra det tar vi sa jag. Så nu sitter det ett par nya Bontrager R3 25 mm. Testar 25 mm nu för första gången på racer. Allt fler kör på lite bredare 25 or för både mindre rullmotstånd och bättre komfort. Blir kul att premiärköra på Siljan och kanske tungan på vågen som gör att jag orkar hänga med?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar