torsdag 14 januari 2016

Kommunal "Alla ska med" (på mutresa spritfest och strippklubb)

Det här inlägget är off topic och jag är långt ifrån den enda som reagerar (gör väl halva Sverige nu i sinne eller handling). Men jag måste skriva av mig lite. Jag blir heligt förbannad. Vad är det för fel på s.k förtroendevalda ledare och fackpampar? Gång på gång på gång missbrukar de, frossar och tar varje chans att utnyttja ett i sig helt vansinnigt system. Jag menar hela grejen med fackföreningsmonstren och s.k facklig karriär är ju egentligen rätt absurd. Bygg upp en jätteorganisation och skräm upp alla lågavlönade och osäkra att "alla ska med" annars blir ni utnyttjade av kapitalet och giriga arbetsgivare. Ta sedan deras hutlösa medlemsavgifter och frossa upp så mycket du kan av dem (aktuella exempel längst ned). Tänk sen på hur mycket skit och frosseriorgier som aldrig kommer ut. Ta resten av medlemspengarna och bli en pain in the ass mot en majoritet av hederliga arbetsgivare som mycket väl förstår att de anställda är företagets viktigaste tillgång. Utan nöjda anställda inget bra företag. Inget bra företag inga nöjda ägare. Marknadsekonomi och fri konkurrens. Det är inte svårare än så. Har själv sluppit och träffa fackliga företrädare men sett dem i våra lokaler någon gång. Usch. Torrare och tråkigare människor finns det?

Som entreprenör har jag upplevt både framgång och motgång av stora mått. Jag har varit arbetsgivare med många anställda och betalat in stora summor i skatt och arbetsgivaravgifter till det svenska systemet i bra tider. Jag har också varit  om betydligt tuffare tider när jag och andra delägare tvingats avstå personliga löneuttag, sociala förmåner och skyddsnät helt för att förhoppningsvis få verksamheten att fungera. En vardag som många företagare känner igen sig i. Full av risk men också av möjligheter. Lyckas man då smakar champagnen extra bra. Annars är den bra som tröst:-)

Därför är det extra svårt att se människor som aldrig tagit en personlig eller finansiell risk i hela sitt liv frossa på andras bekostnad. Feta tjänstemän som mjölkar systemet med total avsaknad av musikalitet för vad som är mitt och ditt. Samtidigt som de säger sig representera de svaga, arbetar eller fackföreningsrörelsen. Så fort det finns en chans till excess eller frosseri, ett spritbord, lyxhotell eller stippklubb, ja då är det minsann " alla ska med" som gäller i ledningen eller styrelsen Fy fan vad illa det smakar, och jag måste säga att jag njuter av skadeglädje nu ikväll när jag ser patrasket i Kommunals ledning i Rapport, stå vid skampålen och försöker göra avbön och pudlar om vartannat. Helt utan framgång. Nej bort med er bara, avgå hela bunten och ni som fortfarande är medlemmar i sånt skit, gå ur spara era pengar och gå med i A kassan istället.

Nu säger ordförande Anneli Nordström på Aktuellt att hon tänker sitta kvar. Jag tror hon kommer ändra sig.

Ett litet axplock från dagens media.
Kommunalgänget kopplar av på Marholmen
Resan som fällde Anders Bergström

Det här inlägget är inte så nyanserat och det är klart att det finns fackförbund som kan bidra med nytta för dess medlemmar. Jag är bara så långt borta från hela den idevärlden. Har aldrig varit med i vare sig fack eller A kassa. Min mormor brukade säga "En bra karl reder sig själv" ( eller så kan man gifta sig med Kajsa:-)

Slutar med en klassisk bild på fackpampslegenden Hasse "Hoffa" Ericson som softar vid poolkanten i Francos Spanien 1976
Hasse Hoffa Ericson softar vid poolen




2 kommentarer:

  1. Bra skrivet Jonas. Det förekommer för mycket hyckleri och dåligt ledarskap inom fack och politiker leden. Folk i ledande ställning måste ta mer ansvar för sitt egentliga uppdrag och jobba för de människor de företräder istället för att hålla på med en massa perifera sidoprojekt som nte har med uppdraget att göra.

    Kör hårt förresten, du ger dig inte så lätt, har själv blivit inspirerad och dragit igång mer seeriöst med träningen nu efter Jul,
    Mvh, Bengt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bengt! Ja så är det verkligen. Kul att du är laddad och igång med träning. Vi ses snart på vägen. Man längtar en del efter vårvärme nu..

      Radera