onsdag 7 september 2016

Terrible Tuesday Team Time Trial

Ja det var många T där i rubriken. Blev väl rätt mycket T till för de flesta deltagarna under loppet i form av T som iTrött men väldigt kul verkade alla ha och stämningen var kanon.

Varför tävlas det så sällan (typ aldrig) i lagtempo? I mitt tycke den roligaste cykelformen av alla. Det går SNABBT. Koncentration på topp hela tiden med position och belastning för mesta möjliga output med minsta möjliga input. Det blir roliga naturliga intervaller där man kan ta monsterförningar om man har dagen och sen slita sig in på hjul för återhämtning tills det snart är dags igen. Och roligast av allt man delar upplevelsen med likasinnade, kan peppa och stötta varandra. Jämför med solotempo som är så mycket tråkigare och jobbigare på alla vis, framförallt psykiskt i kampen mot sina egna demoner. Nej jag hoppas verkligen att det blir mer av det här formatet och längtar redan efter nästa lagtempotävling. Tävlingen var med racercyklar vilket känns lite säkrare än tempocyklar plus att betydligt fler lag kommer till start. Tror det var 18 herrlag och 2 damlag till start igår. 

JB & JB - Jonas Brögger försöker skämta bort mjölksyran han ännu inte vet skoningslöst kommer ta benen ifrån honom redan i första backen. Annan uppvärmning än en kaffe i bilen och stolsvärme nästa gång?:-)

Det största tack till vännerna i Triklubben Terrible Tuesday som styrde upp kvällen som de inte gjort annat än arrat cykeltävlingar. Jag körde i SCK 3 ett lag bestående av 2 H 50 1 H40 och en junior från Afghanistan som jag skrev igår om Amir Ansari. 

SCK3 prerace Amir Ansari JB Michael Bergman Kristian Stenshamn

Hade ju hört att han var stark men hade kanske inte räknat med att han skulle sätta av i 180 rätt in första backen från start. Jag stod som 3:a vid starten och lyckades strula med högerpedalen och missade två iklick. Kostade mycket att jaga ikapp de 30 meters lucka som blev för Amir bara KÖRDE. Väl ikapp hittade vi en hård rytm som redan efter 5-7 min blev för hård så Michael B släppte. Tiden tas på 3 man i mål men klart obra att tappa en gubbe så direkt så vi slog av och samlade ihop oss igen. Sen körde vi riktigt bra ut till vändning och hade fina 43.5 snitt vid vändningen längst ute vd Munsö Färjeläger. 

Bansträckning 

Nu var det bara 2.3 mil tillbaka hem till Träkvista Ekerö. Vinden var klart knepig igår det kändes som mycket sida mot ut och jag såg fram mot medvind hem. Blev också lite sida medvind precis efter vändning men sen var det mest ren kantvind och även ett långt parti med tydlig motvind. Hemvägen är också tuffare med mer uppför så vi tappade lite fart. Kristian och Michael kämpade heroiskt och låg på absolut max hela loppet. Kristian är stor och kunde bomba på bra utför några gånger. Amir och jag tog de långa förningarna och jag blev klart impad över hur stark Amir var. Jag hade också en toppendag och det räckte att ligga på Amirs hjul en stund för bra återhämtning och påt igen. 

Ca 7 km från mål kommer vi ifatt en stor bred lastbil och blir uppstoppade. Vi börjar vifta "kör för tusan" när han ligger i 30 och vi får känslan att han bara vill jävlas med oss. Lastbilen är så bred och vägen smal så köra om är inte heller aktuellt. Jäklar vad surt, frustrationen ökar i takt med att hastighetssnittet går ner men så börjar han höja farten till 45 och tom 50. Jag ligger i front fint i suget bakom och bara tycker "sådär ja nu är vi kompisar du och jag igen chaffisen". KÖR! Men bara efter en km så ropar Amir precis bakom mig att killarna har släppt. Men hallå killar hur tänkte ni nu? Släppa bilen nu när vi fick chansen att få tillbaka lite tid? Ja ja bara att backa ner och vinka adjö till min truckerpolare och samla ihop oss igen. Sammantaget var det nog ändå inte så mycket tid vi förlorade på Lastbilen 15 sek kanske. Vi håller ändå ihop det bra sista biten.

Skönt att komma imål. Vi pustade ut och konstaterade att vi var nog ganska nöjda med vad vi fick ut av vårt lag. Alla var med hem. Vinden och banan var hård med flera långa backar, inte branta men de tar speciellt om vinden är tuff också. Vi höll 42.5 snitt och cyklade på 1.03.40 och kom 6:a. Amir var urstark hela vägen. Jag hade också en toppendag, trots bakterien i magen som blev värre inatt igen men kändes inte under loppet som tur var. Fick ut mer kraft än jag fått sedan höftbrottet för snart ett år sedan på 1 timme. Hade över 20 st 1 minutare över 400 w på en dryg timme med en känsla att ha lite till kvar vilket även snittpulsen 147 indikerar. Brukar ha runt 155 snitt när det är flat out fast klart här är det ju mer i intervallform där stunderna på hjul kan ge återhämtning och pulsen hinner komma ner.

Ibike data peak 1 hour

Vann gjorde mina klubbkompisar i SCK Elit. De cyklade sånär under timmen 11 sekunder ifrån med 45 snitt. Riktigt starkt med de förutsättningar som var igår. CRT Masterskillarna som alltid superstarka in på 2 plats och Terrible Tuesday själva förtjänstfullt och fin 3:a. SCK tjejerna var även de stornöjda med sin cykling och tog även hem den något decimerade damklassen om 2 lag. Suveränt att ni är med tjejer men var är alla andra tjejer? Ut och marknadsför hur kul det är att tävla så vi får fler tjejlag till start.

Nej igår var T:nas dag på Ekerö. TTTTT rules!

Segrarna SCK Elit
Damseger SCK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar