torsdag 22 september 2016

Welcome back Mr Merckx

Jag har cyklat nästan hela 2016 (förutom veckorna jag tagit igen mig på sjukhus:-) på en Crescent Exa som jag fått använda som lånecykel via min klubb Stockholms CK. Crescenten har varit bra och efter byte till smalare 40 cm och styvare styre + dito styrstam och sadel till en ISM Prologue har den fungerat kanon och Dura Ace DI 2 är en dröm att cykla med, men nu ska jag snart lämna tillbaka den. Det största tack Crescent, TEC och SCK för all support med utrustning under året.

Så igår kittade jag upp min "gamla" Merckx EMX 7 med Zipp 808 NSW flyttade över mätare och sensorer och på med en likadan ISM Prologue sadel. Det tog sin tid ska jag villigt erkänna. Jag är dålig på mycket och exceptionellt unhandy, men till slut brukar det lösa sig. Som Stefan en gammal kollega sa när han försökte lära sig datan på jobbet i mitten på 90 talet " Det går inte så fort det här, och så blir det inte så bra heller".. Jag fick i alla fall till alla inställningar till belåtenhet till slut även om jag ett tag var nära att kasta sadelfästet åt hel... Det är EXTREMT pilligt att få till. Men OJ vad fin den blev och bra sugen att testa hur det skulle kännas på favoritcykeln igen idag.

Jag hade tänkt att sälja Merckxen under året men så blev det istället att jag sålde mina Xentis 58 mm hjul och sen hade jag inga andra passande hjul att sälja cykeln med så jag behöll den. Det är jag glad för idag. Ramen och cykeln är så grym. Oerhört rapp och vridstyv tillverkad i toppgrafitkvalite HMS 62 ton samma som Pinarello Dogma. Bara ramsetet kostade > 40 tkr när det kom 2012 och modellen las ner efter något år deå den var för dyr i produktion. 

Welcome back my love!

När jag cyklade till stan i morse var jag klart spänd på hur det skulle kännas. Märkte direkt att jag satt lite lägre och fick en starkare känsla (lite klantigt rookiemisstag med inställningen på Crescenten skiljde en dryg cm i sadelhöjd när jag mätte ikväll). Merckxen har också 1 cm längre från sadelspets till mitten på styre så något aggresivare position genom 13 cm styrstam med -17 grader. Så hyggligt drop på den. Gick klart fortare till stan idag och på hemvägen fick jag feeling och tog en hård 15 km den så vanlig svängen Sollentuna Vattentorn Frestabacken ner Hagbytippen och vänder strax innan Täby Kyrkby och sen tillbaka. Fin fart och kraft och en grym rapp känsla. Börjar komma i bra form nu, perfekt tajmat när säsongen är slut:-)

Blev så peppad att när jag satt på jobbet idag kom jag på att jag nu har ett hål i hjulparken till cykeln med Reynolds 32 superlätta tub grafithjul på 1070 gram och ZIPP 808 NSW Clincher så det saknas ett par "i mitten". Så kan vi inte ha det, så jag beställde ett par Vision Metron 55 Clincher som jag hittade till hyggligt pris på nätet. Ett perfekt allroundhjul bra till det mesta och klockren färgmatchning också till Merckxen.


Tack för i år Crescent. Blev ju tyvärr några vurpor, men de var inte ditt fel och du klarade dem betydligt bättre än mig. Inte en skråma. En stenhård cykel men hoppas du slipper ramla mer och lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar