tisdag 14 mars 2017

Vindtunnelsimulering och Bikefit med Peter Hugod på DinVelo / Trispot

Igår kväll gjorde jag en spännande test med Peter Hugod och Kenni Christoffersen på DinVelo / Trispot. Ett simulerat vindtunneltest med tempocykeln för att optimera sittposition och se hur aerodynamiken påverkas av ändringar på armar, rygg, huvud, händer och hjälm. Men hjälp av 3D kamera och en avancerad programvara för analys så ger STAC programmet en mycket värdefull hjälp i kampen mot luftmotståndet på ett enkelt sätt.

Här kan du läsa mer och se en film om hur det fungerar.
http://www.cinnek.com/

Först gjorde Kenni en scanning och filmning på min tempoposition så som min cykel är inställd. Jag jobbade lite på slutet av förra säsongen med positionen med lite hjälp av Magnus Bäckstedt och gjorde några av mina snabbaste tempolopp på hösten utan att vara fulltränad efter alla skador så jag misstänkte redan innan att jag hade förbättrat positionen mot tidigare. Nu har jag också senaste 6-8 veckorna tränat ganska mycket Yoga och rörlighet och det kändes på något sätt klart lättare att komma "lågt" i tempoställningen naturligt.

Efter första scanningen tog en bikefit vid med Peter Hugod. Peter är en grym bikefitter och exceptionellt noggrann. Han gjorde en suverän bikefit på min racer hemma i vinterstudion för en kort tid sedan så jag såg verkligen fram mot denna session. Peter är "lärjunge" till Steve Hogg av många ansedd som guru nr 1 bikefitter https://www.stevehoggbikefitting.com/ . Peter började med att koppla in min cykel i en computrainer så fick jag trampa en stund. Efter ett tag visade han mig siffrorna för balans vänster / höger i kraft. Torque anfallsvinkel på pedalen i tramptaget samt något som kallas Spin Scan och mäter rundtrampet. Enbart tryck nedåt i tamptaget ger en form som ser ut ungefär som vår Cellexir logga:-) www.cellexir.se

och ett helt jämt ned och uppdrag ger en cirkel. De flesta mer tränade cyklister har en form som en cashewnöt ungefär, se bild nedan. Glädjande hade jag perfekt balans 50/50 vänster höger. Extra skönt att få kvitto på efter en bruten höft. Enligt Peter även perfekta siffror på torque och spin scan. Riktigt kul att få det beskedet, nu är det bara positionen och den lilla detaljen att kunna trampa med bra kraft som är hindret till nya högre nivåer.

Här en bild på kraftfördelning och rundtrampet med en cashewnötsliknande form.

Min kraft kunde ju inte Peter göra något år men hur var det med positionen? Efter ytterligare en stunds trampande sa Peter. "Nej jag har inget att ändra, du sitter väldigt bra, har exceptionellt bra rörlighet i ryggen och lungorna har gott om plats för att andas. Trampar lätt och avslappnat. Bikefit klar. Vad kul sa jag först, det är ju lysande sen kom jag på att det kanske hade varit bättre om allt hade sett kasst ut då hade ju förbättringspotentialen varit desto större. Men sammantaget väldigt kul ändå, nu fick jag ett kvitto på att både trampteknik och position är på rätt nivå. Nu är det bara den där lilla detaljen med kraft och watt kvar att leverera..

Sedan tog Kenni ett par tagningar igen med kameran för att testa några olika utfall av händer och underarmsposition samt en annan hjälm. Först filmade vi min TEC tempohjälm av lite modernare sort utan strut. Efter det min gamla Giro Advantage äldre modell med strut. Peter och Kenni trodde att jag kanske kunde dra nytta av formen på Girohjälmen med struten. Klarar man av att få den i linje med ryggen och inte peka uppåt och bli ett segel eller vindfång kan den hjälpa till.

Något åt det här hållet.

Nu ska  och de olika postionerna analyseras och det blir spännande att se vad resultaten blir. Återkommer i ärendet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar