tisdag 23 juli 2013

KOM jakt i Upplands Bro

Idag hade solen vilodag för första gången på länge. Det hade inte nordanvinden som låg på ännu lite mer än igår. M a o en perfekt dag för rekordjakt på Strava KOM. Så efter någon timmes tuff uppvärmning med trädgårdsjobb och häckklippning så gav jag mig iväg från Smidö Bro mot Skokloster hållet. Tog de första två milen som uppvärmning i motvinden norrut för att sen vända och köra max tillbaka mot Bro i medvinden. Tog några KOM på den sträckan igår i medvinden på vägen ut till landet med nära 47 fart. Men så kom ett mail igår kväll om att jag blivit av med en KOM redan samma em på sista delsträckan 3.7 km in mot E 18. Min svåger och jag skrattade åt det igår kväll under middagen och sa att det här är inte ok, KOM:et måste tillbaka och det omgående.

 Vände vid avfarten mot Eriksund och Sigtuna och satte full fart mot Bro. Det är en sträcka på ca 12 km så det var i stort sett full fart från början till slut. Vilken makalös känsla det är att flyga fram på tempocykeln fort i medvind. Sträckan är lite kuperad med tre backar och 142 höjdmeter, men förutom dom så var jag inte under 50 många gånger. Snittfarten låg efter halva sträckan nära 49 och tänkte att det vore grymt att komma upp i en mil över 50 kmh solo utan nedförslut, en milstolpe i min korta cykelkarriär. Trodde nog inte riktigt på det i sista uppförsbacken då snittet var nere på 48. Men fick en härlig fart nerför och kunde spurta in sista 2 km i farter runt 55 till ett nytt prydligt KOM med 51kmh snittfart över 11.6 km och 69 i toppfart, riktigt kul

Efter någon minuts återhämtning på vägen tillbaka kom jag att tänka på att KOM:et på
Col d'Kalmarsand (en kort stigning på 700 m med 2.6% lutning) från Bålsta mot Bro saknade mitt namn högt upp på listan. Har kört den några gånger på väg hem från längre pass men inte orkat / kunnat satsa fullt. Vinden borde ligga hyggligt för den också, jag cyklar dit och testar nu när man ändå är uppvärmd så får man en bra kort intervall till. Sagt o gjort, vet inte riktigt var sträckan började så jag körde på från badstranden upp för hela backen. Härlig fart in i backen men mjölksyran kom de sista 300 metrarna när den brantar på. Nu är den ju som tur är så kort så det tar ju bara en dryg minut av lidande. Uppe på 1.03 och nytt KOM med 6 sekunders marginal. Bra dag för rekordjakt idag. Dagens Strava

Körde med tempocykel och linjehjälm. Funderar på att skaffa mig ett Dischjul så småningom, "alla" verkar köra med det så lite borde det väl göra. Trivs annars grymt bra med min Cube och nu med mina nya superlättvikt  a 183 gr st Mavic Huez så känns det fort fort när man sätter sig i sadeln.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar