Det går bra nu. Träningen går verkligen bra nu. Har inte kört volymmässigt jättemycket senaste månaden men håller igång hyggligt mellan de tävlingar som varit. Kört 140 mil senaste månaden, 500 sista 90 dagar (inkl 95 på Mallorca) och totalt 2013 med 720 utemil plus 150 mil trainer jan- mars så basen känns gedigen. Fokus var mycket lågintensivt i basbyggandet <140 puls i vintras och sen mer inslag av max och fart i o m tävlingar och intervaller senaste 3 månader. Har inte känt mig sliten någon gång, inga skador, en kort tre dagars halvförkylning i våras, thats it. Är övertygad om att en stor anledning (förutom bra kost och mycket vin:-) att jag så sällan blir sjuk, skadad eller sliten är mycket lågintensiv träning vintertid. Skrev ett inlägg i vintras om det Konsten att träna rätt
Igår testade jag formen i Frestabacken. 10 varv backen ned från busshållplatsen högersvängen upp för backen och runt Hagbyrondellen och sen tillbaka uppför Frestabacken. Varvet är 3.4 km och har 43 höjdmeters stigning. Planen var att köra hårt hela vägen även utför och försöka hålla så högt tryck o fart som möjligt, mentalt en tuff utmaning med 3.4 mils körning i totalt 20 stigningar, utan vila utför. Efter en bra uppvärmning gick jag ut alltför hårt och snittade 39 första varvet, hittade sen ett tempo runt 37 som jag försökte hålla hela vägen utan att gå helt på rött. Det gick vägen och kunde supernöjd läsa av Ibiken efter rundan, 34 km på 55 min, snittfart 37.3 puls 149 snitt 157 max. 336 w snitt NP 371 w och 430 meters klättring. Om man ser den här timmen som ett FTP test så ger det på mina 74 kg 371/74 en FTP på 5.05 w/k. Långt bättre än vad jag vågat hoppats på i år.
Känns nästan lite surt att jag inte har så mycket tävlingar att se fram mot nu resten av säsongen när formen känns så bra. Missar VSM då en kompis gifter sig. Det blir väl några Smacklopp i alla fall hoppas jag. Jag, min svåger på löpsträckan och en stark veteransimmare ska också köra Stockholm Triathlon staffetten i augusti inne i stan. Blir nog ett kul lopp. För 2 år sen i en av mina första starter i en tävling var vi med och kom 2 i staffettklassen olympisk distans. Vi hade 2.02 i tid då. Nu tror jag vi är anmälda i namnet SUB 2 ett namn som förpliktigar till lite mer tempoträning nu. Var ute 6 mil i förrgår på tempocykeln, just love that bike. Det är få känslor på en cykel som slår att färdas snabbt i fartställning med andning under kontroll. Ride hard and safe!
Igår testade jag formen i Frestabacken. 10 varv backen ned från busshållplatsen högersvängen upp för backen och runt Hagbyrondellen och sen tillbaka uppför Frestabacken. Varvet är 3.4 km och har 43 höjdmeters stigning. Planen var att köra hårt hela vägen även utför och försöka hålla så högt tryck o fart som möjligt, mentalt en tuff utmaning med 3.4 mils körning i totalt 20 stigningar, utan vila utför. Efter en bra uppvärmning gick jag ut alltför hårt och snittade 39 första varvet, hittade sen ett tempo runt 37 som jag försökte hålla hela vägen utan att gå helt på rött. Det gick vägen och kunde supernöjd läsa av Ibiken efter rundan, 34 km på 55 min, snittfart 37.3 puls 149 snitt 157 max. 336 w snitt NP 371 w och 430 meters klättring. Om man ser den här timmen som ett FTP test så ger det på mina 74 kg 371/74 en FTP på 5.05 w/k. Långt bättre än vad jag vågat hoppats på i år.
Känns nästan lite surt att jag inte har så mycket tävlingar att se fram mot nu resten av säsongen när formen känns så bra. Missar VSM då en kompis gifter sig. Det blir väl några Smacklopp i alla fall hoppas jag. Jag, min svåger på löpsträckan och en stark veteransimmare ska också köra Stockholm Triathlon staffetten i augusti inne i stan. Blir nog ett kul lopp. För 2 år sen i en av mina första starter i en tävling var vi med och kom 2 i staffettklassen olympisk distans. Vi hade 2.02 i tid då. Nu tror jag vi är anmälda i namnet SUB 2 ett namn som förpliktigar till lite mer tempoträning nu. Var ute 6 mil i förrgår på tempocykeln, just love that bike. Det är få känslor på en cykel som slår att färdas snabbt i fartställning med andning under kontroll. Ride hard and safe!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar