lördag 7 juni 2014

Arlanda Test Track RR - "Det är alldeles för lättåkt"

Vilken natt jag haft, kroppen i förbränningsmode ULTRA HIGH, har inte sovit många timmar och det kändes som det lilla fett jag har kvar på kroppen bara brann upp. Hur kunde det bli så här? Ja med fullt adrenalinpåslag i 50 minuter och en spurt som tog pulsen upp på typ 10 årshögsta 179 slag så var det inte helt lätt att varva ner igår kväll / natt.

Igår kväll kl 8 körde jag Arlanda Test Track Elitklass med ett mycket starkt startfält innehållande bla  Giant Shimano proffset Jonas Ahlstrand Sveriges främsta sprinter som tagit proffsseger i år och också slagit Nacer Bouhanni i en spurt, tjena! 

Har kört banan en gång förra året på Smacklopp och den är verkligen kul, gokart med cykel, svepande kurvor som går att ta i hög fart på fin asfalt. Det är bara en dubbelkurva som man måste sakta in i, de andra ska man inte behöva bromsa i, bara sluta trampa om man kan hålla rätt linje. Hade inte världens bästa självförtroende tekniskt efter mina två avåkningar i tisdagens tempolopp, men tycker det gick någorlunda bra med tekniken igår även om jag tenderar att tappa lite ut efter vissa kurvor.

Ambitionen var ju enkel, försök att häng med i mitten av klungan och komma fram på sista varvet inför spurten om det går. Har tränat väsentligt mindre senaste tiden och märker tydligt att benen vunnit på det och hjärtat förlorat lite. Betydligt högre puls igår och tisdags än när jag kört mycket. Men samtidigt pigga ben och bra återhämtning. Så jag hade aldrig några stora problem att hänga med klungan även om det pulsmässigt var högt hela vägen. Blev också extra peppad över att fru och alla tre döttrarna var där och ropade heja pappa vid varje varvning.

Vi körde 15 varv x 2.3 km och på den snabba banan när vi håller över 44 snitt så blir det nästan omöjligt även för de starkaste att gå loss mot klungan som får så mycket fördel med lägre vindmotstånd. Jonas Ahlstrand var tidigt framme och ryckte några gånger, wow vilken power han har när vi kör på spurtrakan i över 50 och han bara ställer sig upp och susar iväg, (there is always a next level). Det var också några andra småförsök från åkare att få lucka men det stod klart ganska tidigt att
det här går mot klungspurt.

Fick en liten svacka när det var tre fyra varv kvar och fick slita för att få hygglig position ut på sista varvet. Ville försöka komma 5-10 hjul in på den galet långa spurtrakan, men var nog någon plats längre ned. Hoppades att hitta något bra hjul de första 300 meterna av de ca 500 meters spurten för att sen borra ner huvet och EXPLODERA hela vägen över linjen. Kom in fint bakom Gingsjös hjul och hoppades han tänkte gå för det, det gjorde han men tyvärr bara en bit, sen slog han av och jag gick vänster de sista 300 meterna och maxade allt jag hade, kom bra framåt och kände att jag var nära 2-3 plats om jag bara kunde hålla farten. Men precis som förra året så är den där rakan bara SÅ LÅNG och utan hjul att gå på stumnade jag sista 50 och istället för att ta in och komma 2-3 bakom Ahlstrand som förstås vann, så tappade jag ett par placeringar och kom in som 6:a. Helt slut och momentant förbannad att jag inte nådde fram till pallen när det är så nära. Sen ganska snart ändå väldigt nöjd. Jag är ju där och fightas. Och även om inte spurten räckte hela vägen igår så känner jag att kraften finns där och lyckas jag undvika eget spår så länge kan det gå ännu bättre. 
Prispallen 

Precis efter loppet när jag rullat fram till Jonas Ahlstrand och gratulerat. Så hörde jag honom säga till en av cyklisterna bredvid "Det är alldeles för lättåkt". Jag rullade sakta bort fortfarande med andan i halsen efter att ha gett allt i 50 minuter och tänkte lättåkt? Ja som sagt there is always a next level..

Typ 25 årslägsta vikt imorse gick nog ner 1,5 kg inatt 6.8% bodyfat (brukar ligga kring 8% ) kanske en förklaring varför jag fryser så mycket innan och efter loppen. På mina 178 cm finns nu inte mer att ta förutom muskler och det vare sig tror jag gör mig snabbare eller snyggare:-)

Även om stegen är mindre nu och platåerna kommer tätare i utvecklingskurvan så är det ändå helt klart att träning och motivation övertrumfar tidens tand så här långt. Jag är starkare i år som 47 åring än förra året. Det är såna här lopp som ger payback på alla timmar man suttit i vinterstudion på Monarken och vinterpendlat på hala och kalla vägar.

Nu har vi varit inne i stan hela familjen och frossat mat och dryck i solen på TGI uteservering. Burgare och några bira. Precis den energi jag behöver Imorgon för de 12 milen på Falkenloppet. Men tror trots det inte jag kommer säga "det här är alldeles för lättåkt" efter loppet imorgon heller..

Arlanda Test Track Resultat

Strava Arlanda Test Track Står som KOM på varvet nu. Ahlstrand verkar inte köra med Strava:-)




2 kommentarer:

  1. Sjukt bra kört Jonas, superinspirerande som vanligt och jag inser att jag har många år kvar att nå min fulla potential som cyklist. Och det är tur att Ahlstrand inte har Strava för då skulle alla segment i Västmanland tillhöra honom under dom perioder han är här i fagorna och tränar.

    SvaraRadera
  2. Tack Johan! Du är ju bara barnet:-) och har åren för dig. Och har man varit sverigeelit i marathon tror jag du kan komma långt i cykel också. Kör hårt!

    SvaraRadera