torsdag 16 maj 2019

Kört några tempolopp

Long time no seen! Länge sen jag skrev något på bloggen. Mycket med företagen nu och Cellexir projektet växer så det knakar vilket förstås är superkul och spännande. Hunnit med en del cykling också sen sist både bra och mindre bra. Vi börjar med det mindre lyckade Smacktempot i Skokloster förra veckan. 1 timme i stillastående bilkö på Rotebroleden och kom fram 4 minuter innan min start var kanske inte optimal uppladdning i den kyliga kvällen men det hade nog gått sådär även med en ostressad ditfärd och uppvärmning. Efter hela vårens formtopp som bara ville fortsätta kom till slut en kraftig förkylning för första gången på många år och i samband med den än klar svacka och väsentligt lägre prestationsnivå. Skoklosterracet var vidrigt, banan är nog tung och kuperad som den är men när en stressad kropp full med mjölksyra efter en tokhård start tvingas inse att en redan mycket lägre effekt än planerat nu snabbt blir ännu lägre i motvinden hem var det ingen rolig historia. Kom till slut ganska demoraliserad och slut som artist i mål som 7 man eller rättare sagt 6:e för grymma Lisa Nordén var också några sekunder före i mål. Watt och fart de sämsta jag haft någon gång på den tuffa Skokloster banan.

Ja ja från det debaclet kan det bara bli bättre försökte jag intala mig men kunde heller inte låta bli att undra lite var kraften tagit vägen? Men efter en formtopp följd av sjukdom så kan vägen ner vara rätt brant så det borde väl kunna bli lite bättre ganska snart kom jag överens med mig själv om. På helgen lördag söndag sedan var vi i Jönköping och kollade när mellandottern Sara 16 spelade ungdoms SM i volleyboll och hennes Sollentuna tog glädjande silver efter mycket bra spel, kul att se hur duktiga de blivit de senaste åren.

Mer stenhård cykling sedan 3 dagar i rad måndag - onsdag. På måndagen Fysingen Runt träning det fortaste jag orkade på tempocykeln. Watten fortfarande lite klena 318 och farten 43 en ganska blåsig dag men ändå ett fall framåt. Hade sedan inte koll på att det redan dagen efter var s.k folktempo (16 k individuellt tempo med linjehoj) i serien Stockhom Landsvägscup ute på Ingarö. När jag fick reda på det tänkte jag lika bra att passa på att få lite mer HIIT träning under tävlingslik form och förra året körde jag det loppet bra och kom 3: i A klass. Det gjorde jag inte i år. Det slutade med en 9 plats. Placeringsmässigt förstås en besvikelse men jag måste nog säga att standarden har höjts ganska kraftigt senaste åren i Stockholmsserierna Landsvägscup och Smack och det finns en jäkla massa snabba cyklister, de flesta ganska mycket yngre också.. I loppet mot mig själv gjorde jag ändå ett ganska starkt lopp i den iskyliga kvällen där min Garmin sa medeltemp 6 och lägst 4 under loppet:-( Det gick saktare än under förra året då farten var över 42 nu fick jag 40.7 på den ganska backaiga banan med riktigt bra kraft förvisso men det räckte inte längre i den hårda konkurrensen där Hannes Bergström Frisk svensk mästare på kortbana och 3 i tempo SM förra året vann 8 sek för Leo Kaftanski. Var ca 1.30 efter och kände mig lite värdelös när Leo som startade 1 minut efter mig gasade förbi bara en bit efter vändningen men höll ihop det hem utan att tappa kraft, vilken faktiskt inte var så lång från personliga toppnivåer även om det inte gick tillräckligt fort.

Ombytt på kontoret till Cellexir Verge tighta tempodräkt inför folktempo, kände mig ganska snabb där på kontoret men vad hjälpte det..



Men det kändes ändå som ett stort steg åt rätt håll och redan på nästa dags inpendling så kände jag mig så pass pigg att jag tog sikte på kvällens tempolopp utanför Uppsala i Smackserien, nu när jag ändå hade det högintesiva tempot uppe kunde jag passa på med lite overreach och 3 raka dagen med maxinsats på en halvtimme tempocykling. Igår var dessutom vädret äntligen varmare och sol var det också. Banan norr om Uppsala i Lövstalöt var ganska trevlig, lite kurvig och småböljande men relativt platt. Vinden var lite lurig med medvind sida ut och mot sida kant hem men det borde kunna vara en ganska snabb bana. Dock väldigt "hoppig" skrovlig och rätt dålig asfalt utan flyt med mycket smågropar hela tiden. Kände förstås av dagarna innan men det var ändå som något lossnat lite bättre. På milen ut till vändning pacade jag bra utan alltför hög puls och gladdes åt att watten 25 högre än förra veckan i Skokloster och höll knappa 350 w ut. Men gick det tillräckligt fort? Nej det gjorde det inte, vände med nära 45 men bara strax efter vändning nere på 44 snitt. Kunde hålla i det bra med jämn kraft hela vägen vilket kändes bra. Kunde dock inte få ut det där sista i puls och maxfart och blev omkörd även igår av en kille en minut bakom. En jäkla snabb H 30 kille som vann NM i tempo förra året Andreas Ringvall. Kunde i alla fall hänga 25-50 meter bakom honom sista kilometern utan att tappa mer och kom in med 43.5 fart. Det saknas en minut till de snabba killarna och lite drygt  2 till den snabbaste Staffan Arvidsson (temposilver SM) som inte oväntat vann igår. Tror jag slutade 8. Men var nöjd med 344 watt i snitt och en klar förhoppning om lite till att hämta när jag får vila lite efter dessa tre mycket hårda insatser på rad.

Garmin Smack TT Lövstalöt



Kan konstatera att de senaste loppen visar några saker tydligt. Jag kommer längre ner i resultatlistan än tidigare. Gammal och slut? Ja troligen :-( men tror mer på att kvaliten och bredden höjts väsentligt de senaste åren. Folk tränar mer och bättre helt enkelt. Kan också konstatera att cykelintresset är mycket stort i Storstockholm. Över 100 startande på folktempo och stora startfält varje vecka i serierna på tisdagar och onsdagar. Det kan inte upprepas nog många gånger vilket toppenjobb alla inblandade i organisationerna och loppen med Smack och lvg cup gör. STORT TACK!

Personligen känner jag ändå att jag är nära de nivåer jag haft som bäst tidigare och tror jag kan komma dit igen och även toppa (var ju där tidigare i år). Sedan är 20-30 min max tempo min troligen sämsta relativa cykelgren. Jag har hygglig relativstyrka på 0-5 minuter kapacitet och väldigt bra åkstyrka +2 h det gör sig bättre i långa hårda linjelopp eller typ snabbcykling runt Vättern och lite sämre på korta tempolopp. Tänker dock inte ge upp tempodisciplinen helt än. Det måste gå att komma lite närmare de unga snabba killarna en toppendag även för en gammal silverpil som mig. Kör hårt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar