söndag 10 maj 2020

En Väsbyraggare på fel sida vägen nära att göra slut på mig

Jag är rätt krokig nu vägen hem på Almungevägen söderut de sista 2 km för dagens 3 varv med TT cykeln de 19 km runt Fysingen. Jag kör på max sista varvet och har nu bara slutspurten kvar, har en riktigt bra tid på g men det börjar kosta hårt på kropp och huvud, kurvigt där och kuperat lite upp och ned innan allén ned mot Vikskolan kommer. I en av kurvorna och i en svacka tappar jag ut min cykel mot mitten av vägbanan. Exakt då över krönet kommer en "Väsbyraggare (typ trimmad Ford från 90 talet). Det dånar från motorn och han kommer i väldigt hög fart MEN än värre är att han kör med minst halva bilen på fel sida vägen. Ingen av oss hinner nog reagera annat än med skräck innan han i typ 90 kmh och jag i 50 har passerat varandra med kanske en halvmeter till godo. Helt galet min puls var redan nära max och i chocken så bara fortsätter jag och trampa hårt ner i allén och i mål på varvet för årsbästa 25.01 och bara 6 sekunder från pers satt i höstas. Sen kommer chocken, det är så här dödsolyckor sker, en helt osannolik kombination av händelser att exakt när jag hamnar ut i mitten av vägbanan kommer en galning i full fart över ett krön på fel sida vägen. Det är så jäkla omöjligt så det finns inte, ändå hände det och jag kan bara tacka min lyckliga stjärna för att marginalerna var med mig ännu en gång, det har ju varit några tillbud genom åren minst sagt..Mina 9 liv och dess märkliga cykler

Tycker jag är försiktig och alltid tänker säkerhet först i kurvor avtagsvägar blinda partier etc men det går ju inte att gardera sig mot Väsbyraggare:-) på fel sida vägen, eller gör det? Jag är ju ute ofta på vägarna också och förr eller senare kan såna här sjuka grejer hända helt utom din kontroll. Som att bli träffad av blixten (vilket jag förstås också blivit som du kan läsa i länken ovan). Bara veckan innan hade ju en fd landslagspelare i Handboll vad var han 36 eller nåt gått bort i en frontalkrock med en lastbil när han var ute och cyklade, så sjukt sorglig. Pang sen är det slut.

Det hade ju varit lite synd om det gått illa nu när jag hade en så bra tid på g runt Fysingen:-) Nej skämt åsido tacksamt ödmjuk för livet och hälsan i behåll. I kombination med helbra form desssutom sista veckan har jag verkligen kört hårt några gånger och det känns som level up. Jag har kört fortare än någonsin på TT cykeln utan fördel av varmt väder eller vindstilla. Efter onsdagens 6 snabba mil med 3 varv Fysingen Runt tog jag en dust med trakterna runt Väsby Arlanda även dagen efter. Då kom jag på en ny TT bana och skapade ett segfment "Långa Fysingen Runt" som blir 1,5 mil längre men där man slipper 180 gradaren in mot Skånela med samma start och mål som 19 km banan men nu nära 3,5 mil med fortsatt tur upp förbi Arlanda sen österut mot Trosta och Almungevägen hem "som vanligt". Fick ut fin fina 45.1 i kmh i fart en kall kväll sent vid 20 tiden i torsdags, det var svaga vindar så ändå ganska bra förhållanden om än väldigt kallt. Det räckte med 319 w i 46 minuter för det. Det är det snabbaste jag någonsin kört över en så pass lång sträcka som 3,5 mil och det är ju för jäkla kul att göra det vid 53 på 3 raka dagen med hårdkörning. Endurance kompletterar och levererar grymt både mentalt och fysiskt vid hårdkörningarna.

Träffade cykelgrannen Lasse G som var ute och klippte gräset i torsdags kväll och fotade när jag stack ut kittad med ny TT dräkt.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1CLhoDwnUj9waVWHL4UuwIM9-07wvGWT4
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1QZvNQ7KbkSK8lPHn_UOk4PMbZuPdQ1zq
Det som känns extra kul är jag cyklar mycket fortare / per watt än tidigare nu med TT cykeln. Helt klart så verkar positionen lite snabbare nu än förr om åren. Varv 2 i onsdags hade jag en helt grym känsla med kontrollerad belastning bara 141 i puls ca 83% watt 308 men fart fina 44,3 kmh. har aldrig varit i närheten av att cykla så fort på den kraften. Samma på första varvet mitt i zon 2 med 125 i snittpuls och ändå 41,3 fart. Tredje varvet maxade jag helt och orkade upp till 335 w snitt 4.65 w/kg  men det gav "bara" 1 kmh snabbare iofs bara 6 sekunder från pers och fina 45.3 kmh men ändå. Inte mycket betalt från mystempo jag kan hålla väldigt länge under varv 2 kändes det som.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1cJrANyZXD6aeaNJfJu2uG7kOV4Fv1bI9
Jag hade beställt en fin ny TT dräkt från Velotec (på bilden) den kändes snabb och satt väldigt bra och får med beröm godkänt efter de första träningspasssen. Lite vila återhämtning och värme på det här så borde det finnas en del till att hämta. Om jag bara kan klara mig undan från Väsbyraggarna..

Stay safe out there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar