måndag 25 maj 2020

Jackpot på 101 försöket - Härlig cykelhelg med TT Series första del Fysingen Runt


Jag anordnar tillsammans med Aktivitus en träningsserie som syftar till att skapa träningsglädje med racekänsla tillsammans under Covid 19 complient förhållanden. TT Series by Cellexir Endurance & Aktivitus går över 4 helger med stigande distanser från helgens 19 km till 80 km nästa helg sen 130 för att sluta med kronjuvelen en full IM sträcka 180 km den 13-14 juni. Vi använder Strava som tidtagare och man kör när man vill under helgen på TT cykel eller racer. Dam och herrklass och nu är det redan över 200  i facebookgruppen och första helgen var det över 50 cyklister som körde Fysingen Runt i utmanande väder på lördagen samt lite varmare och skönare med lite mindre vind på söndagen. Många passade på att köra om på söndagen för att försöka vässa sin tid också i ett nytt försök. Way to go! Den taktiken blir ju tuffare och tuffare längre fram med ökande distans:-). Gå med du också i gruppen, cykla eller följ deltävlingarna i fb gruppen här: https://www.facebook.com/groups/TTSERIES/

Jag körde också båda dagarna på lördagen ett uppvärmningsvarv runt 90% av maxintensitet som gick på 25.21 med 44,7 fart gav ett ganska lovande formbesked inför en full satsning på söndagen med ett tydligt mål att slå pb på 24.55. Träffade ett helt gäng trevliga cyklister på Vikskolans parkering som hade eller skulle ut och köra. Glädjande en hel del tjejer också fortsätt så och peppa era kompisar att också komma och köra. Urstarke elitcyklisten och dito TT cyklist Jimmy Carlsson (kör nu för Motala CK) hade precis kört klart också och gjort det på grymma 24.23 med 46,4 fart i tuff vind. Det hade kunnat gå ännu lite fortare sedan visade det sig då han hade slagit av och frihjulat några hundra meter innan segmentets målgång då han trodde det kom tidigare. Nu räckte det ändå för "etappseger" men en dag med bra förutsättningar är ett starkt KOM som Edvard Wendelin satte redan 2014 på 23.56 i fara.

Betydligt trevligare cykelväder på söndagen med runt 16 grader och lite mindre vind, fortfarande som den oftast är sydvästlig vind vilket innebär medvind norrut efter start bort mot Roserberg och sen sidvind Skånelavägen med Fysingen i blickfånget följt av motvind de kuperade sista 7 km hem till Vikskolan på Almungevägen.

Mitt utrustningsgear igår Trek Speedconcept Velotec TT dräkt och HJC TT hjälm
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1JmGe5gQ40aV0ifNk73w7Ca6kGHFaww9s

Det 100 varvet på Strava runt sjön (börjar kunna vägen hyggligt nu:-) blev ett uppvärmningsvarv och jag ville känna på kroppen runt MAF puls dryga 130 slag i zon 3 ungefär wattmätaren visade ca 20 w mindre än vad jag hoppades på givet den upplevda ansträngningen / känslan men härligt nog var det tvärtom med farten. Jag cyklade klart mycket snabbare än jag någonsin gjort relativt den kraften. Varvet gick på 26.13 med "bara" 266 watt och 136 i snittpuls (80% av max). Det ger fin fina 43,2 i fart med effekt 3,7 w/ kg. På en rundbana med 4 rondeller och en 130 graders sväng. Jag har nästan svårt att fatta hur siffrorna kan stämma om inte wattmätaren visar lite snålt? Men väldigt stimulerande och sen åkte jag direkt iväg på fullfartsvarvet. Det var 4 raka dagen med hård intensitet så hade kanske inte de allra bästa benen men ibland kan den där lätta slitenheten spela med dig och man kan få ett härligt flow. Det gick fort fort iväg ner mot Rosersbserg innan ett par uppförsbackar sänker farten lite från 50 snittet dit. Sen ner mot rondellen där E 4:an går på där är ett stort riskmoment för där vill man inte behöva bromsa för inkommande trafik och tappa all fart man kommer nerför med och ännu värre inte få med sig upp i nästa backe. Helve.. två bilar kommer in och jag får sluta trampa nästan hela backen ner för att tajma ingången och släppa bilarna förbi. Behöver inte bromsa som tur är och tappar nog inte så värst många sekunder på det men det är störande. Sen bra fart igen och vid 130 graders svängen kommer jag dit med grymma 49 i snitt. Rullar en lång bit där med för att dels vila dels få ned farten till svängen utan att behöva bromsa mycket då det går över 50 ner mot skarpa högersvängen. Jag är ALLTID mesig i den där svängen but better safe than sorry tänker jag, ramla på tempocykel har jag aldrig gjort och undviker gärna ett bra tag till.

Man tappar mycket snittfart där i svängen och sen är det lite uppför innan det går ruggigt fort utför igen ner mot en skarp vänstersväng där man ofta kommer in med 55 kmh. Den går att ta i full fart men jag slutar alltid trampa och tar ut händerna på styret förstås men bromsar bara om det är möte i svängen vilket det oturligt blir, fan också frihjular de sista 100 meter in i svängen så farten hinner gå ner men behöver inte bromsa så det kostade nog återigen mest lite tappade watt mer än så många sekunder. Får sen upp en härlig fart runt sjön bort mot Almungevägen och den förväntade sidvinden sinkar mig inte utan jag kan hålla farten. Snittwatten ligger väldigt lågt vs farten men jag har nog åkt ganska snålt och lagt kraften på rätt ställen för vid Almungevägen har jag bara 312 w men nästan otroliga 48,2 i fart med "bara" 7 km hem. Men nu är det slut på semestern och paybacktime bigtime. Motvind och kuperat kanske 4 m/s så ingen storm men det känns rejält speciellt i uppförspartierna då man tycker sig stå ganska still. Farten tappar fort ned mot 47 men jag börjar tro på chans till fint personligt rekord då min Garmin matchar mig mot en partempotid jag gjorde med Niclas Näslund för några år sedan på 24.43. Den visar 15 sekunder före och jag sliter för allt vad jag har att slå det solo nu och allra helst komma över 46 i snittfart för första gången i mitt liv. KÄMPA nu är det bara en liten uppförsknäpp sen den långa alle´n ner sen upp förbi crossbananan ner till Vikskolan och när man tror man är hemma är det oerhört dryga ca 600 meter kvar, självklart i kraftig motvind. Men nu jävlar idag ska inget stoppa mig, jag ställer mig upp försöker kriga ur det sista ut stumma ben och slut kropp. Jag är framme. Vimmelkantig av trötthet efter målgång, dito rusig och smått euforisk när jag trycker stopp på min Garmin och ser att jag cyklat varvet 19 km Fysingen Runt i + 46 kmh för första gången.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1X8Bv17Lvh0H0KKO7GPWaxfbhbIFvU3OV
En sån lycka. en sån tillfredsställelse att klara något jag verkligen kämpat mot och slitit för så länge under så många år. Att kunna göra det vid 53,5 en gammal gråhårig silverpil med prostatainflammation i kroppen 2 veckor med inflammationsdämapande Naproxen morgon och kväll och nu i dessa Coronatider nästan dagligt drink och vinkomsumerande som jag likt många andra med något slags semestertidsmönster verkat hamna i. "En måste ju unna sig nåt gött i allt elände" som Tabita sa:-). Vad är receptet? Jo en hel del träning förstås men också en trots ovan någorlunda ok livsstil för det mesta samt inte minst en positiv attityd till sakers möjlighet och om Cellexir produkterna jag tagit fram bara är placebo? Så är de allt en för jäkla bra placebo:-)

Boom det gick! Jag kunde ta det ett steg längre och till och med ett ganska kraftigt steg. Den vinner som är trägen den förlorar som ger upp. Nu känner jag att det "Project 47" jag startade i höstas är fullt rimligt. Jag har blivit ca 2 kmh snabbare i tempo på bara ett halvår utan att öka kraften. Jag hade "bara" 324 w igår 4.5 w / kg förra veckan cyklade jag ett varv med 338 w men då 25 s långsammare. En toppdag senare i sommar vill jag nå upp mot 350 w. Mer värme och gynnsamma vindar samt fortsatt jobbande på positionen med mer rörlighet för att bli mer kompakt och stänga vindgapet i fronten och jag är där. Igår kändes det nästan ett tag som jag hade hittat någon kod eller form av nyckel till gåtans lösning. The quest of speed? Jag trodde knappt på hastighetsmätaren speciellt inte i relation till den kraft mätaren visade. Men TT handlar ju inte om att cykla många watt det handlar ju om att cykla så fort som möjligt kan och igår gjorde jag kanske tillsammans med Vätternrundan förra året mitt livs bästa cykelprestation.

Its never too late!

Nu hoppas vi på ännu fler glada cyklister till nästa helgs 80 km TT Vikskolan Almunge t o r. Spread the word och anmäl er i fb gruppen. Det nästan allra roligaste igår var ett meddelande från en tjej som skrev att hon varit så nervös och tvekat på om hon skulle våga gå utanför sin komfortzon och köra sitt första cykelevent. Hon gjorde det och hon gjorde det vansinnigt bra och var riktigt nöjd och glad efteråt. SÅ kul att få höra en sån historia och kunna bidra till spridande av cykelglädje.

All time Fysingen Runt med en hel del vassa killar bl.a SM Guld TT Gingsjö och silver Arvidsson. Tre Cellexir Cycling gubbar där också. And they say no country for old men?😉
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1zROuywjv1N5n_v2tArd2JZN7h3suA49c

Kungen och Drottningen efter första etappen av TT Series Jimmy Carlsson och dito starka Natalie Rec



Resultatlista etapp 1 Fysingen Runt

https://www.aktivitus.se/wp-content/uploads/2020/05/TT-Series-Resultat-etapp-1.pdf?fbclid=IwAR1Ecd4Wu_pCpi_XdF2nG-ZnWS-axw2oK0mvC8ac93Nz74aqWjgwVxpxqLY



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar