tisdag 7 juli 2020

JB Testar stort hjälmtest hur snabba är olika hjälmtyper? + Igår ett episkt TT pass 55 k i halv storm och regnskurar

https://drive.google.com/uc?export=view&id=14Agg0mgk4qztbeRUiCJBR0LH7n-rkWx_
Nyligen gjorde jag ett stort hjälmtest med 4 st olika hjälmar på tempocykel och 4 varv runt min "testbana" Fysingen runt 19 km. Jag fick förslaget att starta en fb grupp för mina tester och har nu gjort det och den har redan 290 medlemmar gå med du också om du vill ta del av en del nördiga tester kring hur snabba olika prylar är fb grupp JB Testar där kan du också läsa om hjälmtestet jag gjorde samt ett uppföljningstest som kommer att följas av fler för jag fick riktigt intressanta resultat som kanske leder till att jag byter tävlinghjälm för TT alternativt kör med olika typer beroende på vindförhållanden.


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1vEugy4Yqzhe8UKr7gAan7PRuBD3MmjbF

I första testet körde jag de här 4 hjälmarna mot varandra en trad linjehjälm från TEC en aero lvg hjälm Bontrager Ballista min nuvarande tävlignshjälm för TT HJC Adwatt samt en gammal "relik" från Giro Advantage med longtail (min första TT hjälm jag köpte 2012 men som legat i källaren sen 2014) Jag körde alla 4 varven med exakt 300 w på varandra med vad jag uppfattade som relativt liknande vindförhållanden. Jag vill återigen poängtera att självklart så finns det stora variabler med ett enskilt test så här både gällande pacing (även om jag är rätt bra på det efter 115 Strava loggade varv runt Fysingen) men framförallt väder och vind kan ändra sig ganska ordentligt från varv till varv kantvind kastvindar etc även trafiken kan ställa till det och gjorde även så delvis på testet. Såna här typer av felkällor gör förstås att man får ta siffrorna från ett enskilt test med en stor nypa salt och det går 13 hobby eller yrkesingenjörer på dussinet som bara ÄLSKAR att tala om hur statistisk egentligen kan och bör tolkas. Men samtidigt real life testing är för de flesta bra mycket intressantare än en labmiljö som är full av avvikelser från verkligheten. Gör man dessutom som jag gjort och kommer fortsätta att göra följa upp med fler tester på hjälmarna så kommer jag att få en klar indikation på hur respektive hjälmtyp beter sig i olika vindförhållanden vs varandra vilket jag redan sett.

Resultatet från första testet var klart intressant för mig. Den gamla Giro hjälmen blev nämligen klar vinnare med hela 30 sekunder och jag cyklade i hela 45.1 kmh snitt på "bara" 300 watt vilket är ett förhållande jag aldrig haft så bra fart / watt på den sträckan. 30 sekunder efter kom HJC hjälmen 33 sekunder efter Bontrager Aeroihjälmen och sen hela 58 sekunder efter TEC lvg hjälmen. Alltså nästan en hel minut skillnad på en snabb TT hjälm mot en vanlig lvg på 19 km 1.8 kmh fortare det är riktigt mycket tid på en hjälm. Men även 30 sek differens till 2:an är EXTREMT mycket. Jag blev lite hindrad i trafiken 2 gånger på HJC varvet så kanske 20 s mer motsvarar diffen den dagen.

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1T1z-aG9zLjdAAY6KzfTx8cjtVplD4ttp
Så därför var det mycket intressant för mig att bara köra TT hjälmarna mot varandra nästa gång. Kunde det verkligen vara liknande skillnad en gång till? Nej det var det inte. Vid nästa tillfälle häromdagen körde jag hela 5 varv runt Fysingen fast bara med de två TT hjälmarna. Det skulle blivit 4 men jag blev så hindrad bakom en lastbil på ett varven att jag fick göra om det varvet så totalt 10 mil hög fart blev en ganska gedigen testdag.

Jag gjorde då de två första varven a ca 295 w. Nu blåste det klart mer sidvind rakt västlig och en märklig känsla av mest kantvind hela varvet (det brukar ofta blåsa syd västlig och då är varvet snabbare och mer lättcyklat. Första varvet var Giron lite snabbare 44.8 fart a 297 mot 44.6 för HJC på 295 w 9 sekunders skillnad men också 2 watt mer så ganska likt. Sedan följde ett varv nära max för HJC fast med lite reserv kvar att klara ett med lika stor kraft till. Då landade kraften på 317 w och farten blev då fin fina 46.0. Spänd nu på hur Giro hjälmen skulle bete sig på sista varvet, men efter redan 8 mil cyklade med snabb fart runt Fysingen så var det inte helt lätt att tramap fram 317 w  i ytterligare 25 minuter men det gick precis. Jag blev nu också lite hindrad sista varvet ca 7 sekunder men Giron var nu 15 sek långsammare med 45.5 fart så även utan den trafiksinkningen hade HJC vunnit.
https://drive.google.com/uc?export=view&id=127AF7Hm_WUJd4RjtlrhsC3DLQxtvHzJ4

Således gav andra testet ett motsatt resultat mot första. Min teori till det är att den kraftiga sid / kantvind som var på andra testet drabbar en longtail klart värre än den kortare / modernare hjälmtypen HJC. Longtailhjälmar är klart känsligare i sid/ kantvind samt att de kräver en mycket mer disciplinerad TT ställning och att man inte håller på att titta upp och ner mycket för då hamnar svansen upp i luften som en hajfena och bromsar. Min tro såhär långt är att longtail kan passa mig bäst en dag med lite mindre sidvind och HJC när det blåser mer. Jag har nu beställt en ny hjälm av longtail typ då Giron känns lite gammal och troligen inte optimal om olyckan skulle vara framme. Efter research fastnade jag för Enduras D2Z hjälm som känns som state of the art i genren, den är dessutom kombo så man kan ta av "svansen" och så har man en snabb aero lvg hjälm på köpet. https://www.endurasport.com/D2Z-Aeroswitch-Helmet/p/bE5048


Blir spännande att prova. Annars fortsätter TT formen att överraska mig själv stort hur bra det går. Igår var det en fruktansvärt hård vind och jag tänkte för mig själv på förmiddagen att nu kommer det nog snart börja plinga till i maillådan med "You have lost your KOM" mail som ofta brukar hända a very windy day. Alltid några som passar på och cykla fort i rätt riktning på olika segment när det är hård vind. Mycket riktigt det hann inte bli lunch innan det här kom:-) 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1V9l_LVew2dTM-jqWZV9JdE-CsXeOdWWf

tappade KOM till Claes Nordström på "min" Almungeväg. Not ok:-) Jag hade nog tänkt att cykla lite igår men troligen inte där. Men nu kände jag att tusan alltså jag måste försöka kontra tillbaka det men 51 fart? Ja ingen lek i över en mil.

Tog bilen bort till Vikskolan strax efter lunch som så många gånger förr. Parkerar och ser att nu tornar det upp sig igen (inget regn i prognosen) det sjuka är att två gånger i rad nu de senaste gångerna jag varit där och ska cykla har det börjat regna nästan på sekunden när jag stängt av motorn eller öppnat dörren. Jag har moloket fått gå in i bilen se hur det vräker ner en kvart för att sen ge upp och åka hem igen utan att cyklat en meter, nej nu ljuger jag kom 50 meter sist innan jag fick vända när det började vräka ner. Men nu då det kan väl inte hända igen för 3 gången i rad? Jo visst gör det det med ett avgrundsvrål i bilen skriker jag HUR FAN ÄR DET MÖJLIGT nästan på sekunden 3 gånger i rad börjar det värka ner så fort jag kommit till parkeringen. det är ORIMLIGT skulle Kersti i Idol skrika det kan inte hända men ändå händer det. Det är så osannolikt att Harrisburg olyckan vore mer sannolik om den nu hänt eller hur det var som Tage Danielsson sa. Efter 5 minuter börjar jag skratta åt det komiska istället och sätter mig och lyssnar på Sommar i P1 (just passande:-) det slutar regna ganska fort men det är bra blött och det verkar inte blåsa så mycket heller just då. Jag är lite oklar på vad jag ska köra / om jag köra men efter en halvtimme så börjar det torka upp lite och det har börjat blåsa mer så jag tänker att jag kör på hårt till strax efter Lunda Livs och känns det bra fortsätter jag till Långhundrarondellen efter 27,5 km och vänder där och tar den gruvliga motvinden hem lugnt.

Suger i mig en dos Endurance blandat med lite flädersaft och ger mig iväg. Drar på hårt direkt och känner att kroppen och benen är med idag. Wattmätaren visar betydligt mer än vad jag är van vid. Det blåser bra mycket medvind men märker också snabbt att det kommer bli mycket sida för vinden är ganska mycket mer från sydväst än sydlig och vi ska ju mest norrut. Efter någon km är snittet redan 50 det här känns bra men vid en av gårdarna ser jag två lastbilar som jag alltför snabbt närmar mig i hög fart. Oh nej en av dem skall svänga av vägen och stannar helt ytterligare en bil och jag fastnar bakom och jag får tvärbromsa ner till noll innan jag kan tråckla mig förbi på innern. Fan också där sprack den chansen till att ta tillbaka de KOM:en jag nyss tappat. Tappade kanske 20 sek eller så med broms och startsträcka. Finns inte en chans att ta igen tänker jag förbannad och överväger att stanna, vända och börja om men jag har kommit nästan 5 k nej skit i det bra träning blir det ju i alla fall kör nu det blir vad det blir.

Får bra flow och kan sakta men säkert börja ta upp snittet igen på mätaren som tappade ner till under 48 i stoppet. Vid Lunda Livs är jag uppe vid över 50 igen och det går fort som djävulen stundtals mest på 56 /11 växel man blir en fartjunkie av såna här upplevelser och endorfinerna sprutar. Ännu mer glädjande är att mina kraftsiffror är överlägset de bästa i år på TT cykeln med 347 w snitt första 20 min och jag är inte helt på rött heller och bestämmer mig aatt fortsätt hela vägen till Långhundra efter 27 km för att ta nytt beslut där, rulla sakta hem i sinnessjuka motvind eller försöka köra fort hem också, hemska jobbiga tanke.. Jag är uppe på 50.7 snitt nu men märker samtidigt att det är bra mycket sidvind nu får nästan kämpa med att hålla i cykeln och valet av Girohjälmen med Longtail har jag ångrat en bra stund nu men skitsamma det är ändå kul att cykla. Tappar lite sista sega biten till rondellen då det nästan känns som motvind och missar mitt eget KOM med 1 sekund till rondellen men vad gör det. När jag vänder om känner jag att jag har ändå 50 fart hit jag kör på i samma kraft så länge det känns ok pulsen är inte på rött och benen fortfarande rätt pigga har knappa 340 w dit. Blåser som satan och nu börjar det bli mörkare också men jag klarar på något märkligt sätt att hålla farten mycket bättre än väntat första milen hem. Men när jag närmar mig Lunda Livs med dryga 15 k kvar bryter helvetet löst det börjat störtregna och vinden tar i ännu mer och det är styv kuling rakt mot. Det är helt galet jag kan inte ligga i tempoställning på det öppna fältet innan Trosta och jag ser knappt någonting det känns som jag är som en fladdrande löv i stormen som bara väntar på att flyga ut i diket eller i värsta fall ut på vägen. Jag tänker att jäklar vad synd jag hade ändå över 47 snitt hit de första 4 milen hade varit kul att få kunna köra på hela vägen hem utan en regnstorm i ansiktet.

Men strax efter Trosta lättar det lite och jag får lite skydd bland träden en stund. Regnet minskar i styrka. Maybe there is a chance? Så jag repar nytt mod och lyckas få upp farten bättre igen det är tungt men kilometerna rullar på och på nåt konstigt sätt blir jag peppad av den absurda situationen det är så vansinnigt ogästvänligt 10 m/s i ansiktet och regn men jag kryper ihop och känner jag klyver vinden riktigt bra. Ok GOD hit me with your best shot is this all you got for me? I can take it! Jag kör på och kan kan öka sista 3-4 kilometerna som nu helt plötsligt körs i lite sol och mer sidmot. Jag ser att mätaren är på 46.2 när jag kommer ner mot Vik skolan, den slår precis ner till 46,1 men wow jag har kört 55 km på knappa 73 minuter med 336 watt snitt i ett så galet hårt väder. Med minsta möjliga marginal tar jag tillbaka de KOM jag nyss förlorade och tar out and back KOM med flera minuter. en otroligt skön känsla det är åtminstone 20 watt över tidigare bästa notering och snittpulsen är 150 med några slag tillgodo kanske 5% till max tömning kändes det som. Har aldrig varit i närheten av den farten på så lång sträcka och jag undrar vad det kunnat bli en varm vindstilla dag? Känns nästan lite overkligt, som att jag bara fått ett par km extra i fart från någonstans? Var kommer farten ifrån? Ja igår var ju kraften mycket högre än tidigare under säsongen men annars är det nog en väsentligt halare position på cykeln som ger resultat. Oerhört stimulerad och galet nöjd rullar jag tillbaka till Vikskolan. Lägger telefon och glasögon på biltaket när jag byter om tar av mig de dyngsura kläderna. Nu skiner helt plötsligt solen och jag tittar upp på himlen och bara skakar på huvudet. Vilken sjuk dag. När jag kommer hem märker jag att jag kommit ihåg att ta ner telefonen från taket men inte sportglasögonen med fotokromatiska glas. Tur att det inte var tvärtom i alla fall att jag glömt telefonen på taket.. Jag tar ändå bilen tillbaka till Vikskolan hemifrån tänker att de kan ju ligga kvar där på parkeringen om jag har tur. Och tänk de gör det men en dum sak var att de var överkörda och låg i 4 bitar så lite ledsamt. Men man kan inte få allt. Jag glädjer mig desto mer åt mitt episka cykelpass igår även om jag inte direkt längtar efter att göra om något liknande på ett bra tag.

Kör hårt! 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1GM4Ah4lpLnZIfSpSS01j3IUzUEisP2G7
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1_bqBlT4WeUQz4QjQtaVbAdtPkmOpPEvv
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1boD71uAsL8YuSfLmH3vGLadyC9gCApRE
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1SIUwXrKpZI5Pind96jRfgVaeACcXQ7G8

1 kommentar:

  1. Tack för köptipsen. Har också en Advantage som jag tycker är snabb, men är från 2013 :)

    SvaraRadera