Men igår tog jag en etapp på vägen mot 20 mil med 13 mil och klassiska Roslagstempot från Viksolan - Almunge- Edsbro- Rimbo- Angarn - Vallentuna - Väsby Vikskolan. Ett varv jag cyklat nu totalt 9 gånger och som snabbast med TT cykeln nyligen på 2.58 med 43.8 fart. Har lyckats höja farten flera kmh med TT cykeln i år. Linjecykeln har jag inte kört något långt snabbpass med innan igår men hade 39 fart som bästa på varvet cyklat för några år sedan. Igår hade jag ett vad jag tyckte tufft mål med 40 snitt som mål innan rundan
Jag hade under många år ett mål att klara 10 mil solo med racer out and back med 40 snitt och med samma cykel som igår klarade jag det för två år sedan på delvis samma vägar. En otroligt skön känsla den gången att nå ett sånt långt och tufft mål.
http://jblifecycling.blogspot.com/2018/05/yes-dar-satt-den-40-snitt-10-solomil.html
Igår var förutsättningarna goda inte så stark vind kanske 2-3 m/s och precis lagom varmt runt 18 grader. Jag körde rundan så aero jag bara kunde med TT dräkt och TT hjälm HJC Zipp 808 fram o bak med Conti GP 5000 bak och fram Vittoria Corsa Speed. Jag hade t om satt dit aeroflaskor på ramen (som jag i onödan hade fyllt med vatten) för jag hade också en 1,2 liters Camelbak påse med Cellexir Endurance och Maurten energi som räckte hela rundan så jag rörde inte vattnet förrän efter målgång men då var det desto godare och välbehövligt vill jag lova. Jag körde non stop hela vägen. Jag cyklade 99% av tiden i road bike position med händer i drops eller hoods, inte i TT ställning med armbågarna över styret annat än max någon minut, tycker det känns för vingligt på det glatta styret.
Redan första milen såg jag att tusan vad fort det går relativt vad wattmätaren visar? Jag hade nära 45 snitt efter någon mil och mätaren visade "bara" 280 snitt. Jag körde så hårt jag orkade anpassat efter att kunna hålla någorlunda i dryga 3 h. Blev lite stressad över att det på wattmätaren verkligen inte såg ut som jag hade dagen. Åtminstone 30 w mindre än min upplevda insats och kanske ännu mer om jag jämför med farten och det är ju det som räknas så varefter milen trillade på och jag såg att fartsnitt var så högt så blev känslan bättre o bättre även om wattmätaren visade fallande. Jag nådde Almunge efter 4 mil med för racer sanslösa 45,5 fart. Där fortsätter vägen norrut men mer österut mot Edsbro. Det var en märklig känsla det gick vansinnigt fort ofta försökte jag växla till tyngre när jag redan hade 53 /11. Jag nådde Edsbro efter 65 k med 45.3 i fart. Vinden var inte speciellt stark heller och jag fick inte ihop det i huvudet. Vad är det som hänt hur tusan kan det gå så fort? Wattmätaren droppade hela tiden lite snitt och vid Edsbro bara 271 w och skulle det stämma på en nära all out effort så var det min sämsta prestation på typ hela året samtidigt som jag i verkligheten på vägen cyklat klart fortare än någonsin t om extremt mycket fortare minst 2,5 kmh fortare med racer än någon gång tidigare. Så jag kopplade bort dåliga tankar i huvudet om att jag tappade i kraft och försökte fokusera på att hålla ihop det hem nu med vinden mot och en allt tröttare kropp. Vinden mojnade lite så jag hade nog lite fördel av det samtidigt sjönk lufttrycket (enligt Eric Egelstig som körde min runda i Best Bike split app efter så det gick kanske på ett ut enligt honom).
Jag började förstås tappa fart hemåt men ingen kollaps alls utan kunde hålla ca 40 fart mest hela tiden även i sida motvind. Framme i Rimbo efter 85 k var jag nere på 44 snitt. Vid Roslagsstoppet med ca 3 mil kvar var det 43 men jag förstod då att det här kommer bli långt över 40 om jag inte totalbonkar hem. Enligt wattmätaren gjorde jag nära det för den sjönk och sjönk men jag satte ändå 5 orna runt 40 fart så jag misstänkte att den var "out of order". Det värsta sista dryga timmen var att jag var jäkligt påverkad i kroppen, faktiskt nästan värst i armarna med en skakig känsla utan kraft som när man är på väg att ta slut. Det var konstigt nog bättre i benen och jag kunde hålla ihop det bra givet känslan. Försökte få i mig så mycket som möjligt av drickan jag hade kvar och det hjälpte nog bra sista milen efter tunga Vallentunabackeen var snittet 42.2 och nu bara sista milen till Väsby kom igen nu håll trycket. Det här kommer bli grymt jag kunde hålla i bra och med en sista adrenalin push hålla mätaren kvar på 42.0 sista 3 km. Var helt vimmelkantig, tokslut när jag slog av men lika barnsligt lycklig. WTF jag har kört 13 mil solo på racer med 42.0 det är 3 kmh snabbare än någon gång förut. Det är t om ett par minuter snabbare än mitt pb var med TT cykeln bara för en månad sedan innan topploppet i vår träningsserie. Det är 2 kmh snabbare än min snabbaste 10 milare. Jag är 53,5 år. Jag fattar knappt hur det gick till? Its never too late!
STRAVA LÄNK
Hej
SvaraRaderaÄr sälv gammal gubbe nu, 53. Har kört lite triarhlon tidigare på skoj. Nu när allt med bygge, ungdomar o jobb har satt sig tänkte jag kanske se om jag också kan bli stark på cykel. Är 188 och undrar om det är en fördel och ha en storlek mindre på TT ramen för att måtten ska bli lättare att få till? Har hört detta men är inte säker.
Kul att läsa om dina saker, inspirerande helt klart.
Mvh Håkan J
Hej Håkan! tack för din fråga ursäkta lite sent svar. Men generellt sett tror jag på en mindre ram om man är mitt mellan 2 storlekar men på 188 låter det som L är rätt på de flesta ramar. Kör hårt!
Radera