lördag 12 maj 2018

Yes där satt den 40 snitt 10 solomil med Madonen:-)

Ursäkta skrytet men jag är faktiskt lite skitnöjd med det här. Att cykla 10 solomil out & back i 40 fart på 2.30. (Eller 99.99 km på 2.30.05 så gör om gör rätt, eller:-). Målet var 2.30 och jag missade med 5 sekunder. Men det höll på att bli betydligt mer för sista 4 milen "hem" till Vikskolan i Väsby var VÄLDIGT tunga i tilltagande motvind och jag fick gräva djupt djupt sista 15 km (se pulsbilden nedan) och lyckades få upp farten nära 40 igen efter ett par hemskt svåra mil. Strava säger HISTORIC effort med 305 i sufferscore och jag säger "fan rätt schysst alltså"

86% av max i snittpuls

I flera år har jag närt en dröm. Att cykla i 40 solo 10 mil med racer och idag 51 år ung gjorde jag det. Its never too late! Drömmen började efter att jag hört en legendarisk story om när Erik Zabel. Den gamle (gamle och gamle han är 4 år yngre än mig:-) superspurtaren med 6 raka gröna poängtröjor från Tour De France 1996-2001 och 12 etappsegrar. Zabel slutade tävla professionellt 2008 några år innan jag som 43 åring började cykla. Men 2013 träffades vi faktiskt i samma lopp på Vuelta Mallorca och jag lyckades t om komma före honom i resultatlistan http://jblifecycling.blogspot.se/2013/04/jonas-bohr-vs-erik-zabel-1-0.html?m=1. Historien om Zabels egna snabba träningsrunda hände också på Mallorca och det sägs att efter ett långt solopass hade någon kollat hans cykeldator. Den stod på 200 km och 5 timmar prick. 40 snitt i 20 mil solo.Huge. Det verkar även för ett superproffs som Zabel väckt reaktioner. Har hört Vacchi och Adamsson referera till historien ett par gånger och sen jag hörde den första gången så har jag haft i bakhuvudet att en dag kanske det kan gå om inte 20 mil så kanske hälften 10. Och det gjorde det idag så jäkla skönt när man når ett långsiktigt mål och all träning ger återbäring med en ränta som är långt ifrån den nollränta vi är mer vana vid nu. Förra året gjorde jag 13 mil på Roslagstempobanan med 39 snitt som tidigare fartrekord och med riktigt bra form nu och med min nya ubersnabba Trek Madone så kände jag att kanske kanske kan det gå?

Härliga förutsättningar idag till en början i alla fall. Dryga 20 grader och en ljum lätt medvind bort från Vkskolan Väsby de 4 milen till Almunge. Det gick fort 42.7 snitt till Almunge. Högersväng vanliga vägen österut mot Edsbro och vändning hos Kristi brud i Knutby (bor hon kvar tro?) efter halva sträckan 5 mil. Hade sida mot milen mot Knutby men ändå fina 42.2 dit. Stannade till kissade tog en bar och sen hemåt och såg fram mot medvind till Almunge. Men av den blev intet. Tvärtom kändes tillbaka milen till Almungevägen lite värre vindmässigt och jag tappade till 41.8. Men nu "bara" 4 mil hem så kanske det kan hålla hem? Men jäklar vad det blev tufft nu och vinden hade ökat en del och även vridit sig lite till rak motvind. Kämpade på med över 90% av puls höll kraften runt 290 w men tappade fart snabbt i vinden. Vid Långhundrarondellen med 25 km kvar nere på 41 snitt och började inse att det här går inte om inga mirakelkrafter kommer. Fortsatte tappa fart snabbt till Lunda Livs och nu 40.2 efter uppförbacken. Men med ca 13km kvar tog jag en gel och fick kraft att tömma mig rejält sista milen som gick i ca 39 fart. Förstod att det kommer handla om sekunder på slutet och jag slet allt jag kunde i sista uppförsbacken följt av en liten utförslöpa. När Garmin slog om till 100 km slog jag av (sen visade den 99.99) och ser 2.30.05 nesligt men ändå så jäkla skönt och framför allt att jag äntligen var klar. Otroligt nöjd med dagen. Körde samma sträcka med tempocykeln en fin dag med svag vind förra sommaren på 2.23 med 42.1 fart. Men idag var nog tuffare vind. 

Allt går och går det inte så går det åndå!


6 kommentarer:

  1. Satan va snabb du är! Jag körde ett lopp i söndags. 90km med snitt 32.10 typ, och jag var stekt efteråt. Grymt imponerande med dina 40km/h i snitt, och över 10mil dessutom. Imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Reine! Ja härligt när man kan fortsätta utvecklas trotsandes gamla sanningar om åldrande och förfall:-) 32.10 är inte kattskit det heller i 9 mil kör hårt!

      Radera
  2. Jag söker tröst i att du hållt på längre än mig. Jag klamrar mig fast vid alla halmstrån :-)

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Otroligt imponerande!

    SvaraRadera