torsdag 10 maj 2018

JB testar - Hur mycket snabbare Tempocykel vs linjecykel?

I den populära konsumenttestserien JB testar har vi nu kommit fram till årets första test och frågan på allas läppar. Vad är väl ett kommande regeringsval i höst? Har Sverige någon chans att gå vidare från gruppen i fotbolls VM?  Eller huruvida Trump verkligen blir BFF med Kim Jong Un eller inte? Nej frågan de allra flesta ställer sig är förstås. Hur mycket snabbare är egentligen en tempocykel än en linjecykel? 

I vetenskapens tjänst bestämde jag mig för att under så kontrollerade former som möjligt ta reda på det igår. Till min hjälp ett stycke värstngs linjecykel och dito tempocykel. Trek Madone H1 och Trek Speed Concept Project One. Båda två state of the art inom sin respektive genre. För att isolera skillnaderna så mycket som möjligt till enbart kroppsposition och till ramen på cyklarna använde jag samma hjulpar till båda testerna Zipp 808 NSW kanttråd. I övrigt utrustning vanlig linjehjälm Bontrager Velocis och Bontrager skor XXX utan skoskydd kläder CRT linjetröja och byxor ingen tempodräkt.

Efter testet i solen på Vikskolan i Upplands Väsby.

Bana för testet den klassiska Smacktempobanan Fysingen Runt 19 km mellan Väsby och Arlanda. Ett varv jag ofta tränar på. Det var tuff vind igår. Fin medvind i starten och bort mot Rosersberg men sedan mycket mot och kantvind. Jag har samma typ av wattmätare på båda cyklarna Quarq D Zero. En liten passus dock. Jag har upplevt lnjecykeln visa väldigt lågt så har justerat upp den s.k slopen med 1% vilket tydligen ska motsvara runt 3% watt. Bestämde mig därför att låta en puls på lite drygt 80% snitt under båda varven få göra ansträngningen så jämlik som möjligt. Är i bra aerob form nu och kan hålla ca samma kraft där runt 80% i flera timmar så två knappa 30 minuters test med paus emellan borde kunna leverera väldigt jämlik effekt och insats.

Började med Madonen linjecykeln. Det gick väldigt fort i medvinden bort mot Rosersberg och hade över 45 snitt ett bra tag tappade till 44 efter svängen mot Arlanda test track och där började den tuffa motvinden. Höll en jämn effekt på knappa 300 wenligt mätaren och kontrollerade att pulssnittet höll sig runt 140. Motvinden var gruvlig bort mot Almungevägen och snittet föll fort. Kunde 40 fart hålla in i mål? Nej tappade lite till på Almungevägen och kom in på 39.7 i fart 141 puls och 292 watt 4 w/kg.

Jag cyklade hela vägen med antingen händerna i bocken i en låg position med böjda armar eller i en aeroposition med händerna på bromshandtagen och underarmarna lågt. Madonen H 1 är också i sig mycket låg och jag vet att min linjeposition är mycket låg vs många andra cyklister. Men hur står den sig mot ett tempomonster som Speed Concept cykeln och när man kan ligga i tempopostion med underarmarna ihop hela vägen? När vi i CRT hade tempoclinc med Alexander Wetterhall i söndags frågade jag hur mycket han hade i fartskillnad mellan linje och tempocykel och vilken skillnad som han bedömde som rimlig med hyggliga respektive positioner. Svaret var ca 5 kmh. Minns när jag hade Bäckstedt som tränare 2016 att även han tyckte att man skulle kunna cykla runt 5 kmh snabbare med tempocykel. Jag visste att jag hade klart mindre skillnad av den enkla anledning att jag inte klarar av att cykla i 45 fart med tempocykeln i allmänhet och i synnerhet inte runt 80% pulssnitt.Sannolikt beror det på en individuellt sett för mig relativt överlägsen linjeposition vs tempoposition.men nu hade Alexander givit oss lite bra tips i söndags så kanske kunde jag få upp farten något redan? Även om anpassning och rörlighet behöver förbättras radikalt för att ta ett ordentligt steg framåt. Men en liten förhoppning fanns ändå där när jag bytte cykel och hjul och rullade iväg för ett nytt varv i vetenskapens tjänst.

Lite snabbare bort mot Rosersberg och Kyrkan vid högersvängen mot Arlanda men såg redan där att det inte kommer bli några stora skillnader. Var ca 1:5 kmh snabbare dit och motvinden kändes lika tuff på vägen tillbaka trots den bästa utrustning pengar kan köpa under stjärten. Kom med lite stukat självförtroende till målet med siffrona 41,3 fart samma 141 puls och nu 285 w. 

Simulerar jag bort justeringen på linjecykelns wattmätare så är det nog nära identiska siffror inte bara i puls utan även i faktisk kraft. Faktan är klar och tydlig. Jag cyklar "bara" 1.6 kmh snabbare med tempocykeln än linjecykeln allt annat lika. Hade nog trott på 2.5-3 kmh skillnad i alla fall. Dagen innan cyklade jag samma varv runt Fysingen med tempocykeln efter jobbpendling med siffrorna 292 w fart 42,6 och pulssnitt 139 så 1.3 kmh snabbare i förrgår med 7 w mer kraft till ett par pulsslag lägre men det är inom dagsformsmarginaler.

Ska jag se det positivt är jag väldigt nöjd med linjefarten och den suveräna känslan jag har på Madonen. Skulle dock vara kul att få upp farten lite på tempocykeln. Gjorde ett liknande test juni 2015 i hygglig form då med. Skillnaden var då lite större 2.3 kmh samma fart på tempocykeln som igår men nära 1 kmh långsammare med min förra linjecykel så Madonen är helt klart väldigt snabb..Nu gäller det att träna på med positionerna som Wetterhall visade. Upp med ryggslutet fram och ihop med underarmar och rulla in axlarna ner med huvudet och kika under lugg några meter fram på vägen. Trampa. Hur svårt kan det va?

Tempoposition från i söndags när jag försöker verkställa Wetterhalls justeringar med armar rygg och huvud. 


Hur mycket skiljer det i fart för er mellan olika cyklar?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar