onsdag 3 mars 2021

Årets första Roslagstempo och mitt livs snabbaste 8 mil samt ett hjultest FFWD vs Zipp 808 NSW

 Igår var det fint soligt väder och 6-7 grader men man lurade sig lite. Mötte en väldigt kylig kraftig vind från nordväst gjorde utcykling norröver från Väsby till Almunge allt annat är behaglig, åkte stundtals som vante nästan fram och tillbaka på vägen i kant / motvind på TT cykeln. Jag hade gett mig ut för att köra 13 mil solotempo inte alltför hårt, strax under tänkt kraft för mitt kommande världsrekordförsök på 20 mil. Lite nedtränad nu efter ganska många hårda timmar runt tröskel sedan i fredags och velade med mig själv strax innan Almunge efter knappa 4 mil om jag skulle skita i det och vända tillbaka istället för att svänga höger mot Edsbro och sedan Rimbo och vidare gamla Norrtäljevägen till Vallentuna och till slut tillbaka Väsby för årets första varv på fina 13 mils rundan Roslagstempot. Jag valde att fullfölja men slog av lite på tempot efter en halvhård första timme i skarpa motvinden. Nådde Almunge med 39 fart och dryga 300 w sen blev vinden bättre och jag kunde nästan börja njuta lite av det soliga vädret. När jag sen svängde söderut från Edsbro och fick solen i ansiktet och vinden i ryggen var det riktigt härligt långa stunder. Det kändes dock aldrig "fort" igår gällande de yttre förutsättningarna, ibland är det bara så långsam och snabb luft med olika lufttryck temp och hur vinden kommer. Men helt klart det går ju mycket långsammare när det är kallt, ni som spelar golf vet vilken skillnad det är i bollflykt när det äär varmt.

Körde helt nonstop hela vägen med min grymma JB:s Måndagslåt lista i lurarna och jobbade sakta men säkert upp farten på hemvägen innan motvind åter tog vid västerut sista 2 milen. Var uppe på 41,5 snitt men sjönk fort till 41 med 6-7 km kvar vilket gav en mental push att nej inte under 41 så fick höja intensiteten sista 10 min och kom tillbaka med en tid på 3.10 över 13 mil 41,1 snitt bra pass med 285 w och sett till puls bara zon 2-3 med låga 133 snitt ca 79% av max men det upplevdes inte lika lätt som pulsen ger sken av. Det tar att vara ute på TT cykel dryga 3 timmar när det blåser och det var rätt kyligt första timmen.

Mycket bra träning nu annars sedan i fredags då jag gjorde mitt livs starkaste cykling med 8 mil racer med nya Falcon FFWD 2 spoke hjulen. Det var även då blåsigt och mycket kantvind men hade sånt sjukt bra driv i kroppen i fredags och körde Väsby - Almunge t o r 8 mil med rejält pb med 42,5 fart på linjehoj och likaså stort pb vad gäller kraft med 322 w i nära två timmar. Min rekordfart tidigare på längre sträcka med racer var 42 förut från i somras / tidig höst på samma Roslagstempo och att göra det här nu nästan i vintern känns nästan overkligt vid 54. Bara att tacka och ta emot känns som den träning jag gör med rätt mycket intensitet runt tröskel bär frukt bra. Fattar det knappt det är bara några år sedan jag nådde 40 kmh snitt 10 mil med racer out & back en varm sommardag. Då en drömgräns och nu det här? Var är gränserna? Finns det gränser?

Snygga eller fula hjul? Åsikterna går isär men sjukt härliga att cykla på SCHWOOSH SCHWOOSH låter det i allt högre frekvens i takt med ökad fart man vill bara öka och öka för att höra ljudet:-)

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1FCFj32OObTgRcyWz655jn3mgTM5mpcqLhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1noR6z6ZIFzs5bE25sBTu9ZuIGQQlh_eD

Hjultest häromdagen en selfie från klassiska Vikskolan

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1wL23oLV9uJfd420jUSGzw3rQeBPpI_UZ


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1lI2Wiss70BavG_vQH94xEIPmUcvRl0fihttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1tvCkzIQoeOuY5IBPqjO4UbxTJjmLfzJT



På tal om träningsstrategi med mycket tröskelfart jag talade en lång stund med Nils Van Der Poel förra veckan och han var ju inne på samma tema "man blir bra på det man tränar". Han berättade att han inför VM nu visste att 29.9 s varv x 25 st skulle ge världsrekord så kunde han nöta in den farten och "känna den tro på den" kunde det lyckas så månaderna innan gjorde han varv på varv i exakt den farten. Han nötte in den inte mindre än 80 x 10000 m i världsrekordfart. Alltså 80 mil! Det är helt galet. Han delade upp 10 k "loppen" i några olika intervaller typ 3 x 3000 m med lite vila emellan för att orka köra exakt på 30 s per varv. Så otroligt häftigt. När VM väl kom satt exakt den farten som ett schweiziskt precisionsurverk i ryggmärgen och han satte varv på varv på exakt 29.9 hade väl typ 0.3 kmh i skillnad mellan snabbaste och långsammaste varv. En av svensk idrottshistoria mäktigaste uppvisningar inom en konditionssport. Nils berättade också att han kört väldigt mycket tröskel på cykel som uppbyggnadsträning. Ofta upp mot 8 timmar per vecka på riktigt hård belastning. Utöver det bra många timmar på lägre intensitet löpning och cykel för totalt runt 20 timmar per vecka. 

Det ger ju lite perspektiv sedan i fredags har jag också kört ca 8 timmar runt tröskel på 5 dagar och det kändes i kroppen igår på långcyklingen att man var lite nedtränad och då har jag inte kört de ytterligare 10 timmar långsammare distans heller.. Men å andra sidan är jag också 30 år äldre än NVDP:-) så kanske inte så konstigt att man inte kan träna lika mycket..

I den här fina perioden från i fredags med bra cykelträning hann jag också med ett kort hjultest mellan de nya FFWD Falcon & Zipp 808 NSW i min fb grupp som du kan läsa om och gå med i gruppen här JB Testar

Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar