tisdag 4 mars 2014

Back to normal

Lance Armstrong brukade tydligen använda uttrycket "not normal" när han tyckte någon i klungan gjorde extraordinära prestationer. Han var nog orolig att dom hade access till ännu effektivare dopingmetoder än han själv..

Inga jämförelser med Lance eller förstås doping i övrigt (annat än Chang Beer) men mina testresultat från i förrgår var av karaktären "not normal". Iofs relativt ovetenskapliga gjorda via en algoritm från en Fitness Test app, en ergometer och ett pulsband. Men eftersom testvärden då på Åstrand samt Two Stage båda visade extrema 82.5 resp 82.6 i VO2max körde jag det tredje testet igår Watt max test för att se hur det stämde relativt de andra.
Two stage test i förrgår

Watt Max testet är ett liknande ramptest som jag kört 4 ggr med Monark tidigare hos Sportsupportcenter. I denna variant börjar man på 70 w och höjer 35 w varannan minut och kör till utmattning. 

Kände redan runt 250 w att ben och andning inte var i närheten av den grymma lättheten dagen innan och förstod direkt att några 500 w inte finns på kartan. Gav upp efter 2 min på 420 w med puls på 160. Kanske hade kunnat få ut en liten stund på 455 men känslan var långt ifrån dagen innan. Något som också resultatet visade som sa 68.6 i VO2 Max och lite under tidigare uppmätta resultat senaste 2 åren
På ett sätt tycker jag det här var ett kanonbesked och pekar på att cykelmotståndet kan vara relativt korrekt. Har ju cyklat på den i två veckor nu och upplevt den i ca nivå med Monarken hemma. Styrkekänslan var inte på något sätt kass igår men ändå långt från dagen innan då jag måste fått någon form av "Lidnersk knäpp" med 151 puls efter 5 min på 375 w och efter Two stage testet även kunde köra 2 min på 500 w.

Efter Watt Max tog jag ett löptest med 5 km löpband. Sprang rätt mycket i 17-25 års åldern och gjorde 1987 ett Lidingölopp på 2.19 en Stockholmsmara 10 år senare på 3.42 men dess har jag inte sprungit knappt någonting. Har nu gjort en 5-7 lite kortare löpträningar inför en Frisbee Ultimate turnering (tävlade i många år i det på 80 talet) som jag ska va med i sista helgen i mars. Mycket springa i Ultimate och vill inte komma otränad till den.

Körde på i 13.5-14 kmh första kilometern men kunde öka snabbt och slutade på 20 min med sista 2.5 km på 9.30. Hur nöjd som helst och har inte sprungit så här fort sen 1987 typ. Intressant att lägga in värdet i appen under testet "any distance". Fick då fram ett VO2 Max på 58.4. Mycket lägre än mina cykelvärden förstås men min löpekonomi är ju rimligen rätt långt efter cyklingens efter ca 1500 timmar cykelträning sista tre åren.
På kul i appen kan man enkelt simulera vilken tid jag behöver springa 5 km för att matcha senast uppmätta VO2 max på Sportsupportcenter i oktober 72.6. Skulle behöva springa på 15.15 då vilket säger en del om relativ performance. Tar man monstervärden 82.5 behöver jag en löptid på 13.05 på 5 km. Kan man väl nästan springa OS final på. Så "not normal" om man uttrycker sig milt.

Lite kul hursom helst att labba med siffror även om tester inte ger dig några segrar i cykellopp. Men motivation att kämpa vidare är gott nog.

Igår sen på sen em och tidig kväll höll Indierna ca 500 det mest spektalurära och övderådiga bröllop man kan tänka sig. De gifte sig efter ett par dagars överdådigt festande under en guldkupol de byggt upp vid stranden
Men det allra häftigaste den dryga timmens inmarsch mellan ett blomsterarrangemang de byggt upp och en alle och eriksgata. En liten minibil med 2 dj som pumpade upp en grym stämning med värsta anläggningen och tunga indiska beats. En fröjd för alla sinnen att se. Alla fantastiska kläder och alla festar dricker champagne ur flaskorna och dansar som tokar. Och sist kommer brudgummen på en vit häst. HÄFTIGT! ( kan tänka mig att gifta bort någon av mina tre döttrar till en rik indisk prins:-)
Brudgummen rider in

Idag flyg till Bangkok för en sista dag där med juste middag ute ikväll sen hem till våren? imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar