tisdag 18 mars 2014

Kände väl på mig att det var nyttigt och bra..

Champagne bra för minnet

Men ingen champagne idag, däremot en lysande lunchbjudning på Grand Hotel med Akvavitgravad lax och hängmörad biff till det en bra Chablis och Cote Du Rhone. Inte värre än det gick att förbränna bort snabbt med några möten efter lunch innan hemcyklingen. Fortsatte med första Monarkpasset på ca en månad. Gick halv ok med ett MAF test 30 min med jämn puls 140-144 blev 280 w snitt med lite fallande tryck sista 15 min. Följde upp med ett Two Stage test från appen Fitness Test. Räknade upp Monarkwatten med 8% då det hävdas att de är ca 8% tyngre. Man kör 5 min på ett lite lägre jämnt motstånd och kollar pulsen. Sen 5 minuter på ett tufft motstånd och läser av igen. Uppräknat blev det 275 w på 140 puls samt 385w på 165. Bra trött efter det. Resultatet i appen blev 73.6 VO2 Max. Låter jag bli uppräkning och lägger in Monarkwatt blir det 69.4. Någonstans däremellan kanske kan va en hygglig uppskattning på dagsform.

Avslutade sen med en 8 min intervall på högkadens. Jobbigt jobbigt, hade tänkt köra en eller två till men orkade inte. Har helt klart en 5-10% lägre nivå just nu än för ca 1 månad sen. Svårt och förstås omöjligt att utvecklas åt rätt håll kontinuerligt. Speciellt när man tränat hårt nu i tre år och kanske börjar närma sig full potential för vad jag kan få ut.

Man är alltid i rörelse, antingen mot bättre eller sämre form, aldrig stillastående. Jag tränar på känsla och kroppsfeedback och kör utan träningsprogram eller bestämt träningsinnehåll. Tycker det funkar hyggligt. Det gäller att lära sig ta platåerna och svackorna med jämnmod. Rätt vad det är är man på nästa nya högre nivå. Även om stegen blir mindre och mindre.

Vill inte känna mig låst med allt för mycket schemalagt. Kanske hade varit bra ibland att ha ett program eller piska att följa men i stora drag behöver det ju inte vara så mycket svårare än att träna mycket lågintensivt i basbygget och försäsong och sen när man är bra grundtränad lägga på allt mer intensitet, intervaller och variation. Kombinerat med blandad kost och så förstås en hel del Champagne:-) så man kommer ihåg vad man gjort och är på väg mot.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar