fredag 28 mars 2014

Byter sport i helgen

Efter en bra träningsmånad i mars med drygt 150 mil cykel byter jag sport i helgen och går tillbaka en 25-30 år i tiden till min stora ungdomspassion och sport Frisbee Ultimate. Ska vara med på en turnering hela helgen ute på Bosön Hello Stockholm  , inomhus på konstgräs i ett lag med hopplock av gamla oldboys lirare. Ska bli hur kul som helst. Har inte spelat på över 20 år. Gjorde inte mycket annat perioden 82-92 som verkligen var en otroligt rolig period i livet. All den gemenskap en lagsport ger och alla resor med en massa turneringar runt om i världen. Minnen och upplevelser för livet. När man sa att man höll på med Frisbee kunde folk ofta säga att det där är väl ingen sport? Eller det kan väl inte va nåt jobbigt? Kolla in det här klippet så fattar ni vilken stenhård fysisk och häftig sport det är Frisbee Ultimate highlights


Ultimate kräver grym fysik på toppnivå. Det är 7 spelare i laget på plan stor som en fotbollsplan med konstant springande på eller nära max. Vi körde mycket kompletterande fys och löpning. Man blir ju som bekant bra på det man tränar. Minns ett Cooper test vi gjorde en gång på ett landslagsläger 3 km all out på 10.15. Tider jag bara skulle kunna drömma om idag. All den fysträningen la nog grunden till att jag har haft relativt lätt att nå hygglig nivå i cykel nu. Jag kommer från Västervik och vi hade ett bra lag som sporrade och drog varandra till en massa segrar och även in i landslaget. Ett tag hade vi en hel kedja och typ 8 man av 24 i landslaget. 

Nedan ett lagfoto från EM i Österrike 1985. En långhårig 19 åring med korkskruvar i övre raden (till höger under fotoreflexen) var med och vann EM guld för Sverige 1985 (EM guld EM guld EM guld, festen efteråt var galen, dom timmarna jag minns, och säkert ännu värre dom jag inte minns:-)

Sverige var dominerande i Europa och ofta tvåa i VM efter grymma USA som traditionellt dominerat. Skrev ett inlägg i somras som delvis förklarar hur vi lyckades så många från samma lag, samma mönster går igen i alla sporter och professioner The Talent Code 

Jag gör ett "pannkakscatch" på klubblags VM i Toronto 91

Målet med helgens turnering är att inte bli skadad, ja det är faktiskt huvudmålet, ovana rörelsemönster, extrema start och stopp och fullt med maxryck är inte optimalt för oldboys. Även om jag har bättre kondition än någonsin och är mer grundtränad än de flesta så är det här en helt annan grej. Och jag kan nästan redan känna den extrema träningsvärk jag kommer ha på söndag och måndag. Men det ska bli superkul att spela, kasta frisbeen, se den flyga och springa igen. Träffa gamla vänner och förstås snacka massa minnen om hur mycket bättre allt var förr:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar