torsdag 25 juni 2015

3 x 16,5 km TT framhjulstest - Ett konsumenttest för den breda massan:-)

Jag menar vilken normalt funtad människa undrar inte vilket framhjul till tempocykel som är snabbast?? 

På förmiddagen idag gjorde jag ett någorlunda vetenskapligt test av 3 olika typer av framjhul för att se vilket / vilka som kan bli aktuella på VSM Tempo nu nästa fredag. Förutsättningarna var följande:
  • Sträcka 16,45 km med start från motorbanan vid Vikskolan Upplands Väsby 8,2 km ut på Almungevägen vända och tillbaka. Bra asfalt, inga stora backar men böljande och 100 höjdmeter.
  • Ansträngningsgrad drygt 90% med sikte på ett pulssnitt kring 150
  • Ca 5 min paus för hjulbyte mellan "intervallerna"
  • 14 grader vind ca 4 m/s mestadels kantvind med ut sida mot hem
  • Sträcka 1 Hed 3 (lånat hjul) med 23 mm Conti GP clincher
  • Sträcka 2 Pro-Lite 90 mm tub Conti Sprinter 22 mm
  • Sträcka 3 Xentis Squad 58 mm clincher Bontrager R3 25 mm
  • Castelli Speed Suit San Remo 3.0 med armvärmare, benvärmare, tempohjälm Giro Advantage och skoskydd

Iväg på första sträckan med Hed 3, sida medvind ut så efter en stund upp mot 44 snitt men tyckte inte benen var så bra som jag hoppats på trots vila igår. Ganska snabbt upp mot 145-150 i puls och sen höll jag mig där. En del kantvind men bra fart på några rakor. Pausade klockan efter 8,2 km och vände lite försiktigt på Almungevägen utan att stanna, tungtrampat hem och mer vind än vad prognosen sa. Kom in på 23.07 och 42,7 snitt hade hoppats på lite högre fart, jäkla skithjul:-) Nej jag är inte bättre helt enkelt.

TT1 Hed 3


Tillbaka till bilen vid Vikskolan för att byta däck till Pro-Lite 90 mm och sen iväg igen. Tog det lugnare nu i början men fick tidigt en lite bättre känsla av högre fart. Hjulet förstås klart känsligare i kantvinden men det kändes rätt bra ändå. Vände med några decimaler högre fart och 44,7 snitt. Eftersom pulsen rimligen blir lite högre givet en andra 23 minuters intervall direkt på den första tillät jag mig gå upp ett par pulsslag till 152 snitt för uppskattad liknande kraft. Farten blev 42,9 snitt och humöret lite bättre.

TT 2 Pro-Lite 90 mm 10 sekunder snabbare

Lite segt mentalt vid hjulbytet och inte supersugen på 23 tuffa minuter till. Men vad gör man inte för vetenskapen.. På med Xentis 58 mm som jag brukar ha på min racer. Klart lättare att hantera i vinden än 90 mm. Tog det även här lite lugnare första 3-4 km för att sedan öka i motvinden. Någon sekund långsammare till vändning men bara ett par sekunder skillnad mot Pro Lite 90 mm och samma puls 152 snitt. Det hade nu blivit någon grad varmare vilket kanske påverkade positivt någon sekund.

TT 3 Xentis 58 mm


Sammantaget väldigt jämna utfall och 69 bra träningsminuter på hög intensitet. Kadensen 94,96 och 96 växlar oftare nu med DI2 på tempocykeln och kör helt klart högre kadens. Mina slutsatser. Det skiljer inte mycket i tid mellan dessa olika hjulsorter. Alla är riktigt bra TT val med lite olika egenskaperPro-Lite hjulet känns snabbast om det är svag vind men klart begränsande om vinden är 5-6 m/s eller mer. Hed 3 är lika lättkört som Xentis 58 mm men tillför mig inget vilket på ett sätt var skönt att få svar på så nu slipper jag köpa ett sånt:-). I svag vind kommer jag framöver köra Pro-Lite 90 mm annars Xentis 58 mm.

Har också fått ägna en del tid för att förstå och ordna så att cykeln otvivelaktigt är UCI legal om mätning sker på VSM vilket det sannolikt gör. Det största tack till Mange på Sigge Cykel som hjälpt till att reda ut begreppen men framförallt kortat av och sågat tempopinnarna igår så att de inte sticker ut längre än 75 cm från centrumnav. Reglerna är följande:

  • Det får vara max 75 cm från centrumnav till yttersta delen av tempopinnarna, inklusive ev växelreglage vilket gör det tufft för manuella växlingsreglage som ofta sticker ut 5 cm
  • Sadeln skall vara rak och minst 5 cm bakom centrumnav
  • Det får vara max 10 cm i höjdskillnad från lägsta punkten i paddingen där underamen vilar till högsta punkt på toppen av pinnarna inkl växelreglage.
  • Undantag 1 du får ha upp till 80 cm från centrumnav till yttersta spets av pinnarna. Är du över 190 får du ha 85 cm.
  • Undantag 2 du får ha sadeln mellan -5 cm till 0 cm från centrumnav
MEN du får bara använda ett av dessa undantag. Det betyder att om du som jag vill sitta ca 2 cm bakom centrumnav måste du ha max 75 cm till pinnarna från centrumnav. Väljer du 80 cm MÅSTE du ha sadeln 5 cm bak.

Jag beställde oh köpte min cykel UCI legal från Trek, trodde vi. När vi mätte visade det sig att trots att styret var längst bak i inställningen och trots DI 2 reglage så var det 76 cm från nav och flytta sadeln 3 cm är jag inte sugen på. Då måste pinnarna på det som vi trodde UCI legala styret kapas. Så igår kapade Mange av dryga 2 cm på pinnarna och nu är det till slut UCI legalt och jag riskerar inte att få startförbud på VSM eller annan tävling av en nitisk kontrollant. Hörde att flera fick startförbud på förra årets VSM. Skönt att få det fixat och det blev faktiskt mycket bättre nu kan jag trycka på växelknapparna utan att flytta händerna något alls. Inte helt lätt det här med reglerna kring tempocykel och ett gott råd till er som tänker tävla, hem och mät.

UCI legal till slut



4 kommentarer:

  1. Intressant, skulle vara kul och se samma jämförelse mellan tempocykel/linjecykel. MVH Henrik

    SvaraRadera
  2. Bra ide jag lovar att göra den inom kort. Tippar att det kommer skilja drygt 3 kmh.

    SvaraRadera
  3. Låter bra, tror det skiljer mindre. Snuddar själv upp mot 40 strecket med linjehoj på 30 km tempo på en hyfsat flack bana med vändpunkt. Skulle vara kul och skaffa en tempocykel och se hur fort det kan gå. Henrik

    SvaraRadera
  4. Runt 40 3 mil out and back är helbra med linjehoj tävlar du? Om inte så börja det kommer gå bra😀👍

    SvaraRadera