söndag 17 december 2017

MAF test och en lång styrkeintervall i Vinterstudion

Rullade på bra idag i Vinterstudion. Först 45 minuter blandad styrketräning inkl lätta benböj och utfall. Följde upp med 30 min Monark uppvärmning samt medelpuls med ganska hög kadens runt 100 ca 250 w samtidigt som Kalla tyvärr blev ifrånåkt av norskorna. Undrar om hon inte blev lite bortvallad idag, kändes lite så. Tror inte hon tappar så här mycket annars.

Efter 30 min bytte jag till tempocykeln och tog ett 30 min MAF test med jämn puls på 140 (80% max). Gick bättre än väntat och Quarq watten kändes inte lika tunga som första gångerna jag testade nya vevpartiet. En lätt känsla i kropp och huvud efter de inledande starka första 5 min tappade jag inte mycket under halvtimmen och kunde logga in 271 w snitt med 90 kadens och bra 50/50 balans


Hade egentligen ingen plan efter det men kändes bra i kroppen så jag tog mig an lite styrkeintervaller på Monarken och siktade på på 6 kg och 50 kadens 300 w 3x8 min. Efter 4-5 min kändes det lätt och puls fortfarande inte över 140. Jag tittade på pendeln och motståndet om det verkligen var på 6 kg. Det var det glädjande och 6 kg har sällan om någon gång känts så pass lättrampat, så när jag kom till 8 min tänkte jag att jag kör en 10:a istället och när jag kom till 10 tänkte jag att vilan får vänta ta en lång tjuga istället. Minuterna rullade på pulsen gick upp mot 150 men inte över och vid 19 min fortfarande med lätt känsla så gick jag på för 30 min istället nonstop på 6 kg. Sista 10 min gick lika fint och ingen tendens till pulshöjning som en klocka mellan 148-150 slag (85%) med fina ben. 

Kanske är det 6-7 veckor av styrketräning med ganska mycket ben och styrkeintervalller som börjar ge resultat? Kanske är det 5 veckor av 16/8 diet som ger bättre uthållighet? Kanske var det stora julbord med snaps och öl i torsdags kväll samt igår som gav en boost. Kanske en kombination av allt. En härlig känsla att kunna trampa så pass tungt sista 30 min 4.17 w/ kg med lätta ben och kontrollerad andning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar