torsdag 22 mars 2018

En fascinerande lektion av Master Tho - Vietnamesisk Martial Arts mästare

För några veckor sedan åt jag lunch med en affärskollega. Jag hade inte träffat honom på länge och berömde honom för en synnerligen fräsch lyster och look. Jäklar du ser 10 år yngre ut vad har du gjort sa jag? Jag har varit i Linköping på kurs hos Master Tho sa han och lärt mig Inner Power. Låter spännande vem är det sa jag? En vietnamesisk Kung Fu och Martial Arts mästare som kom till Sverige och nu lär ut ett helhetstänk kring kropp och själ. Det är andning, rörelseövningar samt kost. Han fortsatte begeistrat. Mig satte han på råris, egengjord buljong kokad på märg och en massa grönsaker i tre månader. Jag sov som ett barn redan efter några dagar och nu efter några månader kan jag bara säga att det är som ett helt nytt liv. Starkare piggare friskare. Tar knappt någon tid heller. Tränar andning och några övningar 10-15 min på morgonen. Han berättade vidare om en tjej också elev till Master Tho som varit på test på sjukhuset för att mäta lungvolym. Läkaren ville mäta om då provet på den späda tjejens lungkapacitet var i nivå med betydligt större manliga elitidrottsmän. Det måste blivit något fel här? De mätte om med samma svar och läkaren fattade ingenting? Du har de högsta värden vi sett vad har du gjort? Jag har lärt mig andas hos Master Tho sa hon. Wow sa jag och la blixtsnabbt ihop 1+1. Tänk om han kan lära mig att syresätta mig bättre, få in mer luft i lungorna och därmed bättre kapacitet både på cykeln och i livet i övrigt? Det här med andning och bra syresättning är helt centralt för ledande hälsa välmående och prestation.

Ni som känner mig vet att jag går igång på den här typen av grejer. Något som är lite utanför boxen men ändå när man tittar lite närmare på det verkar hålla ihop och finnas relevans i. Det är läror från våra förfäder och upp till 5000 årig gammal kunskap jag förvaltar och lär ut säger Master Tho. Jag såg en film från hans Academys hemsida där han som aktiv kung fu mästare likt Bruce Lee kickar ner 4 gubbar med sparkar i huvudhöjd i ett hopp. Insane se här! https://www.facebook.com/299421860169054/videos/790521061059129/

Det tog förstås inte lång tid förr än jag hade bokat en privatlektion hos Master Tho i Linköping och jag var där igår. En synnerligen inspirerande och häftig upplevelse. Master Tho är nu 60 och ser likadan ut i kroppen som på filmen ca 30 år tidigare. Han berättade lite blandat mellan en svenska och engelska jag stundtals hade lite svårt att följa med i men budskapet var att han jobbar med en helhet och på den timmen vi hade bokat var det svårt att lära ut så mycket men vi kom fram till att han skulle försöka ge mig några verktyg kring andning och kroppsrörelser. Han visade att all kraft kommer från händer och fötter och där kände / såg han tydligt att jag var långt ifrån på rätt ställe. Jag hade alldeles för dålig cirkulation och styrka i både händer och fötter. Look here sa han: Master Tho ställde sig brevid mig och gjorde några spänningsövningar med händerna så hela han nästan skakade och rummet med nästan, av all den urkraft han tog fram. Helt galet det var nästan så jag trodde han skulle explodera. Sån extrem kraft han har. Han lärde mig lite andningsövningar hur jag ska andas med diafragman och fylla hela lungorna med luft. In med ett djup andetag genom näsan, jobba med diafragman fylla hela lungorna med luft, kraft och volym att syresätta hela kroppen blåsa ut genom munnen och sakta tömma. Här sa han ställ dig på min mage när jag blåser ut sa han. Jag ställde mig på honom och han helt oberörd säger att han kan ta 500 kg på magen. 500 kg! Vi ställde oss upp i ett form av brottartag mot varandra.  Flytta på mig sa han. Han väger kanske 65 kg och jag trodde mig vara i ganska bra form. Sällan känt mig så liten och kraftlös. Kunde inte rubba honom en millimeter. Ok nu flyttar jag dig sa han och bara tryckte / kastade mig in i mattan bakom. WTF! Han visade en video där han först hade en 100 kilos kille som han gjorde samma sak med sedan tog han upp en 100 kg kille till bakom den första de två åkte samma väg igen. Närmast en overklig kontakt med sin inre kraft. Med Inner Power lär Master Tho ut vad de kallar Art of Living på sin Academy: http://www.suphusacademy.com/valkommen-till-art-of-living-i-sverige/

Master Tho visade mig lite övningar för att stärka fötter och händer. Du behöver kunna sitta på huk på hela foten. Fötterna är som rötter på ett träd de måste ha kontakt med marken och stå stadigt. Jag kunde nästan men inte riktigt. Mer styrka och flexibilitet behövs. Han gav inte mycket för den typen av västerländsk träning med vikter och hantlar vi håller på med på gym. Det var otroligt inspirerande och lärorikt att få privatlektion av sann mästare. När vi skulle sluta och hade gjort sista övningen visade han några Kung Fu moves gick ner i spagat och sedan upp igen utan att vidröra marken med händerna. Galet imponerande.
Ner i spagat och sen upp igen. Frågor på det? När man ser bilderna och Master Tho in action är det närmast obegriplig att han råkade ut för en svår skidolycka i Sverige för ett antal år sedan. Läkarna dömde ut hans möjlighet till att ens kunna gå ordentligt igen. Och se på honom nu! Allt går och går det inte så går det ändå - Så verkar även Master Tho tänka..




Jag fick sätta på mig några vadderade skydd för händerna och hålla upp dem runt huvudhöjd. Master Tho lägger några synnerligen välriktade sparkar och det bara smäller runt huvudet. Jag är starkare nu än jag någon gång varit och blir starkare för varje år säger han. Jag tackade för lektionen och showen satte mig i bilen och tänkte wow vad var det som hände? Människokroppen är fantastisk och vi är kapabla till så otroligt mycket mer än de flesta av oss tror eller ens kan tänka sig. Master Tho är en av de lärda som lär ut Art of Living.



När jag kom hem igen till Sollentuna efter några timmar i bilen var jag upprymd. Berättade för barnen om det spännande mötet och hur jag nu snart skulle vara helt transformerad:-) De skrattade och Alice sa att det finns nog ingen som går igång på något så mycket som du pappa på såna här grejer. Nej du har nog rätt sa jag. Jag är en believer, men det hade ni varit också om ni sett Master Tho in action.. https://www.facebook.com/299421860169054/videos/840783829366185/

Peppad gick jag ner i Vinterstudion och det vara dags för 11 raka dagen av 14 i mitt Vo2 booster program med högintensiva intervaller. Stärkt med energi från dagen kom jag på idén att "värma" upp med ett maxförsök på 2 km Concept 2 roddmaskin. Jag cyklade första en kvart sakta på Wattbiken sedan på roddmaskinen, några djupa andetag och iväg i hög fart. Splittiden jag hade satt upp mentalt var 1.43 / 500 för en sluttid runt 6.48. Stentufft och troligen övermäktigt men första 500 hundringen kändes helt ok i lite snabbare fart än snitt men redan efter 750 meter insåg jag att ska jag klara sub 7 idag kommer jag inte kunna cykla alls efter och det kräver en total tömning så jag avbröt direkt, pustade ut och sen upp på Wattbiken istället. Det var tänkt som 6 x 5 minuter med 3 min på 85% av Vo2 max samt 2 min på 50%. Det skulle innebära ca 350 watt på treminutrarna, dagen innan hade jag haft bra känsla och starkt kraft, men igår hade de många dagarnas intervallträning gjort sig ordentligt påminda och inte blev det bättre av 3,5 min rodd på max innan. Inte ens inspirationen från lektionen med Master Tho gjorde intervallerna speciellt underhållande. Det var kamp redan på tredje och jag sket i den sista och kände mig ändå helt nöjd med 5 genomförda. Som tur var hade jag en ny helvass konsert skiva med Mumford & Sons live from South Africa, ruggigt bra tryck och kanonlåtar hela konserten perfekt att träna till.

Idag på morgon tränade jag med lite nybörjarkänsla på de övningar Master Tho visade och ikväll blir det en ny intervalldrabbning i Vinterstudion. Hoppas på lite bättre känsla idag nu är det skönt nog bara några dagar kvar på intervallandet för denna gång. Kör hårt och glöm inte bort att tänka på andningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar