lördag 31 mars 2018

I luften

Sitter på planet till Palma. Klockan är halv tio och jag har slumrat skönt en timme till Winnerbäcks skönt melankoliska "Vi var där" live skiva delvis inspelad på Cirkus i höstas och "Vi var där" den kvällen Kajsa och jag, verkligen en toppenkonsert. Winnerbäck är en av Kungarna i mitt rike.


Ser fram mot att cykla igen på Mallorca i eftermiddag. Lite märklig känsla. Senaste gången jag cyklade på ön den 30/4 2016 tog det slut i en bergvägg med 11 brutna ben och punkterad lunga. Två veckor på intensiven och hemflyg med SOS läkare. Minns det som igår men ändå känns det som ett annat liv på något konstigt sätt. Hände det verkligen? Ja ett operationsärr på nyckelbenet och en lite bedövad känsla i vänsteraxel är det som bevisar att det bog ändå gjorde det. I övrigt är jag helt åtetställd sedan länge. I alla fall fysiskt. Det var jag en bit ifrån när jag lite mindre än tre månader efter olyckan tävlade igen i VSM. Den gången gick det på vilja och kraften i att snabbt vilja komma tillbaka. 


Psykist blir jag nog aldrig som innan mina svåra olyckor 15-16. Det är nog mer bra än dåligt tänker jag. Tror det är bra att ha mer inbyggt i reflexer och hjärna att den ängel som satt på min axel den gången. Den ängel som inte gjorde mig permanent skadad. Den ängeln har vakat över mig många gånger nu i livet. Hur tacksam jag än är över dig kära ängel kan jag inte räkna med att du alltid ska sitta där på min axel. Jag har lovat mig själv och framförallt min fru och döttrar. Jag "tävlar" inte mer i högriskförhållanden regn och halka i berg och kör aldrig på gränsen utför igen. 


Det är med den inställningen jag försöker cykla med sen dess. Tycker det går ganska bra. Jag är inte rädd och obekväm i klungor eller hög fart. Det är kurvor med grus, blöta vägbanor och löv som gör att jag stelnar blir obekväm och sämre på cykeln. Så de tillfällen undviker jag helst. Nu denna vecka ser det ut att bli bra cykelväder, inget regn i prognosen och 15-20 grader. Lite varmare tar jag gärna men med tanke på hur det varit både hemma och även på Mallorca nu i "vår" så känns det som jackpot.


Vi bor på Sunwing i Alcudia. Verkar helt ok har faktiskt bott där med Kajsa och tjejerna en gång för länge sen minns att Vera bara var ett drygt år så måste varit 2007. Flera år innan jag började cykla. På tal om det känns som ett annat liv.


Vi är ett stort gäng från Cykloteket Racing Team. Kanske ett 15 tal. De flesta verkar vara i stark vårform så det blir nog åka av både lite nu och då. Ett välplanerat program är på plats i snygg pdf med bilder över dagens rutt, planerade tempon, ev intervaller eller andra övningar. Strava segment etc. Många strukturfascister i gänget:-) nej jag skoja bara det är grymt att ni styr upp verksamheten så en något mer impulsiv och ostrukterad kille som jag bara kan hänga på och till frukost fråga, ok var åker vi idag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar