Var hemma med yngsta dottern Vera idag som var lite krasslig. Hann med att åka till DINVELO butiken på Ekerö med min tempocykel för att hämta upp hjul som fixats samt skruva dit ett klingset från
O'SYMETRICS med 54 tänder som jag fick testa. O'Symetrics är de konstigt formade klingorna som flera världscyklister bl.a Wiggins och Froome brukar köra på. Rotor har ju sina ovala med något mindre extrem form men med liknande grundprincip. Ide'n är att minska tiden i de döda lägen tramptaget har kl 12 respektive kl 6. Genom den ovalliknande formen blir det mindre motstånd där och mer i kraftzonen kl 1-5. Läst en del om det och det verkar ju logiskt och de som testar verkar generellt mycket nöjda. Att flera av världens bästa också kör det trots vad man kan anta kontraktsbråk med team och stora sponsorer från Shimano / Sram och Campagnolo gör ju helt klart att det känns spännande att testa.
Hade mer nya grejer att testa på tempocykeln med nytt ZIPP Super 9 dischjul och även nytt framhjul Pro-Lite 90 mm, så en hel del nytt på årets tempodebut som jag gjorde på seneftermiddagen. Klart tuffa förhållanden, med bara några plusgrader men framförallt en jäkla vind i byarna och egentligen ett självmordsuppdrag att ge sig ut i tempoställning med 90 mm fram och disc bak. Men jag kände att jag måste testa grejerna lite. Körde ett par mil uppvärmning bort mot min vanliga teststräcka på Almungevägen. Det var vingligt i vinden, speciellt tufft med framhjulet som helt klart var fel val idag. En märklig känsla i tramptaget första 5-10 minuterna med en lite flytande halvryckig känsla över "de döda läget" men efter en kort stund kändes tramptaget bättre och bättre.
Körde sen min vanliga testrunda 1 mil ut på Almungevägen från Sälnaavfarten och sen tillbaka. Försökte lägga pulsen runt 140 men blev lite lägre då jag hade full sjå att parera och hålla cykeln någorlunda rakt i byarna och inte blev det lättare när det kommer lastbilar och dundrar förbi. Vidrig motvind ut och slet runt 35 fart. Tramptaget kändes bra men krampaktigt tag om styret i vinden. Hem gick det lite lättare i medvind och framförallt fortare med 6.45 sista 5 km för total fart 38.7 med snittpuls 138. Har lite svårt att bedöma både klingorna och hjulen i den tuffa vinden. Ska testa några gånger till om OSymetrics är min grej, lite lovande kändes det helt klart. Sen ser dom ju rätt coola ut. Tramptekniken blev snabbt bättre och det kände mer och mer naturligt, på superhög kadens runt 110 lite ryckig känsla annars bra. Men det borde ju ta ett par ggr att vänja sig. Blev 6 blåsiga mil idag. Hur det är att växla mellan runda och ovala klingor ska också bli spännande att se hur det funkar. Om det blir att jag kör på dessa så byter jag nog även på linjecykeln. Känner nu ikväll att benen har en förnimmelse av träningsvärk från nya muskelfibrer som inte används normalt, eller kan det vara från tunga benböj igår?
Wiggins vinner London OS med OSymetrics med någonstans runt nätta 460-490 w och 52 kmh snitt i 44 km inne i London! Nu har han tydligen bytt tillbaka till runda (sponsorkrav?) och verkar ha tappat lite kraft?
Dom där klingorna var ju ovala "på riktigt"! Kör med Rotors själv på linjehojen sen förra året och är jättenöjd. Jag upplevde inte någon speciell invänjningsperiod förra året men Rotor klingorna framstår ju som perfekt runda jämfört med dina...
SvaraRaderaJa det är en seriöst annorlunda form och upplevelse att trampa på dom. Kört en sväng till ikväll, känns helt ok men frågan är om jag tycker det tillför någon bättre känsla eller upplevd kraft?
RaderaHej
SvaraRaderaHittar ditt inlägg på nätet och först efter jag läst den ser att den är gammal ett par år :)
Hur är det med Ovala/Osymmetriska klingor ?
Kör du fortfarande på de ?